دوره 10، شماره 20 - ( 11-1399 )                   دوره 10 شماره 20 صفحات 60-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghayegh A, ShayestehFar M. Diplomacy and representation: A comparative analysis of the representation of the Safavid ambassador in the presence of the Mughal and Ottoman rulers. mth 2021; 10 (20) :47-60
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1477-fa.html
حقایق آذین، شایسته‌فر مهناز. دیپلماسی و بازنمایی؛ تحلیل تطبیقی بازنمایی سفیر پادشاه صفوی در حضور فرمانروای گورکانی و عثمانی. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1399; 10 (20) :60-47

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1477-fa.html


1- دانش‌آموخته دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ، azin.haghayegh@gmail.com
2- دانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
چکیده:   (1938 مشاهده)
در مقاله پیش رو تلاش شده از طریق بررسی تطبیقی دو نگاره از کتب مصورِ تاریخ عثمانی و گورکانی با موضوعی مشابه، تفاوتهای موجود در دو بازنمایی تصویری را یافته و از این رهگذر، به فهم کارکرد بازنماییها و اهداف پدیدآورندگان آثار نائل آییم. رویکرد تاریخ فرهنگی نو، بهویژه دیدگاههای پیتر برک در باب الگوهای رایج "بازنمایی دیگری"، چارچوب نظری پژوهش را شکل میدهد. با توجه به مضمون نقاشیها که به روابط دیپلماتیک ایرانِ عصر صفوی با همسایگان آن مرتبط است، تصاویر در نسبت با چگونگی مناسبات و رخدادهای سیاسی معاصر خود بررسی و تحلیل خواهند شد. متناسب با این رویکرد، پرسشهای زیر طرح شدهاند:
الگوی مواجهه گورکانیان و عثمانیان با صفویان بهعنوان دیگری چگونه بوده است؟
کارکرد بازنماییها در نظام سیاسی عثمانیان و گورکانیان چه بوده است؟
هدف از این تحقیق، دریافت روابط معنادار بین چگونگی و کارکرد بازنمایی صفویان در نظامهای سیاسی- فرهنگی است که آثار محصول آنها هستند تا بتوان به پاسخ چرایی بازنماییها دست یافت. یافتههای تحقیق حاکی از آن هستند که صفویان در وقایعنگاری تصویری عثمانیان و گورکانیان در نگارههایی با مضمون مشابه، به شیوه متفاوتی بازنمایی شدهاند و بر جنبههای متفاوتی از این رویداد سیاسی تأکید شده است. گورکانیان، الگوی "همانندسازی" و عثمانیان، الگوی "دیگریسازی" را در بازنمایی صفویان انتخاب کردند. چرایی انتخابها به کارکردهای متفاوتی که بازنماییها برای عثمانیان و گورکانیان داشته است بازمیگردد. ماهیت این پژوهش بنا بر موضوع تحقیق که بررسی رویدادی در زمان گذشته است، تاریخی است و روش تحقیق بر مبنای چگونگی انجام پژوهش، تحلیلی- تطبیقی و موردکاوی است. شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و شیوه نمونهگیری هدفمند، غیرتصادفی و انتخابی بر مبنای مضمون تصاویر است.

متن کامل [PDF 2600 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. آفتاب، اصغر (1364). تاریخ‌نویسی فارسی در هند و پاکستان: تیموریان بزرگ از بابر تا اورنگ زیب 1118-932 ﻫ.ق. چاپ اول، لاهور پاکستان: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران.
2. الحسینی القمی، احمد بن شرف‌الدین حسین (1363). خلاصه‌التواریخ. تصحیح احسان اشراقی، چاپ دوم، جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
3. ارآوجی، مصطفی (1392). مروری بر منابع مربوط به روابط عثمانی-صفوی. تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی. به کوشش و ترجمه نصرالله صالحی. تهران: طهوری. 29-15.
4. برک، پیتر (1385). تاریخ فرهنگی چیست؟ ترجمه نعمت‌الله فاضلی و مرتضی قلیچ، چاپ سوم، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
5. جعفریان، رسول (1379). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست. چاپ سوم، جلد اول، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
6. حقایق، آذین (1398). "بازنمایی صفویان در وقایع‌نگاری تصویری گورکانیان و عثمانیان (1038-930 هجری-قمری)". رساله دکتری، هنر اسلامی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
7. سودآور، ابوالعلاء (1380). هنر دربارهای ایران. ترجمه ناهید محمد شمیرانی، چاپ اول، تهران: کارنگ.
8. سیوری، راجر (1380). در باب صفویان. ترجمه رمضان علی روح‌الهی، چاپ اول، تهران: مرکز.
9. علامی، ابوالفضل بن مبارک (1372). اکبرنامه تاریخ گورکانیان هند. به کوشش غلامرضا طباطبایی مجد، چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی بنگاه.
10. علامی، ابوالفضل بن مبارک (1892 م.). آئین اکبری. لکهنو: مطبع منشی نولکشور، چاپ سنگی، آرشیو دیجیتال کتابخانه ملی ایران.
11. فلسفی، نصرالله (1371). زندگی شاه عباس اول. چاپ دوم، جلد دوم، تهران: علمی.
12. منشی قزوینی، بوداق (1378). جواهرالاخبار (بخش تاریخ ایران از قراقویونلو تا سال 982 ﻫ.ق.). مقدمه، تصحیح و تعلیقات محسن بهرام‌نژاد، چاپ اول، تهران: میراث مکتوب.
13. اکبرنامه (1595-1590) نسخه خطی، شماره دسترسی: IS.2:27-1896.
14. A.3595 شاهنامه سلیم‌خان (1581-1571)نسخه خطی، شماره.
15. Arcak, S. (2012). "Gifts in Motion: Ottoman- Safavid Cultural Exchange, 1501­1618". Ph.D thises, University of Minnesota.
16. Atil, E. (1986). Suleymanname: The Illustrated History of Suleyman the Magnificent. New York: National Gallery of Art.
17. Beach, M. C. & Koch, E. (1997). The King of the World: The Badshahnama: An Imperial Mughal Manuscript from the Royal Library. Windsor Castle: Thames & Hudson.
18. Biederman, Z.n; Riello, G. & Gerritsen, A. (2018). Global Gifts and the Material Culture of Diplomacy in Early Modern Eurasia. Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/9781108233880]
19. Burke, P. (2001). Eye witnessing: the uses of images as historical evidence. London: Reaktion Books. [DOI:10.1038/eye.2001.3]
20. Ettinghausen, R. (1963). Historical Subject/ The East/ Islam. Encyclopedia of World Art, VII, 496-497.
21. Fetvaci, E.(2009). The Production of the Şehnāme-i Selīm Ḫān. Muqarnas. 26,263-315. https://doi.org/10.1163/22118993_02601012 [DOI:10.1163/22118993-90000152]
22. Matthee, R. (2012). GIFT GIVING IV. In The Safavid Period. http://www.iranicaonline.org/articles/gift-giving-iv (Retrieved 3 March. 2019).
23. Savory, R.M. (1960). Ḳi̊zi̊l-Bās̲h̲. in: Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Bearman, P.; Bianquis, Th.; Bosworth, C.E.; van Donzel, E. & Heinrichs, W.P. (Eds.). Leiden, The Netherlands : Brill Academic Publishers. 243-244.
24. Stronge, S. (2002). Painting for the Mughal Emperor- the Art of the book 1660-1560. London: V&A Publication.
25. Uluc, L. (2006). Turkman Governors Shiraz Artisans and Ottoman Collectors; Sixteenth Century Shiraz Manuscripts. Istanbul: Turkiye Bankasi.
26. URL 1: https://www.agakhanmuseum.org/collection/artifact/portrait-isa-khan-qurchibashi-shah-abbas-i-akm153 (access date: 2020/06/05).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb