زیباییشناسی پراگماتیستی، رویکردی است که تأکید دارد زیبایی بهعنوان یک تجربه فردی و ارتباط مستقیم با زندگی عملی انسان در نظر گرفته میشود. این نظریه بر اهمیت تجربه زیبایی و مشارکت فعال افراد در فرآیند خلق و شکلدهی به زیبایی بر بهبود کیفیت زندگی توجه دارد. هنر تعاملی، بهعنوان یک تجربه زیبا و فرصتی برای شرکت فعال افراد در خلق زیبایی مطرح میشود. روش تحقیق انتخابشده تحلیلی- تطبیقی است. این مطالعه تطبیقی بر اساس تجزیهوتحلیل دو نمونه شعر-نقاشی تعاملی از نقاشی سنتی چین و نگارگری ایران با پیشینه دیرینه طبق نظریه زیباشناسی پراگماتیستی انجام میشود. نمونه چینی با استفاده از برنامه بصری تعاملی آیپوت، به کاربران عادی این امکان را میدهد که از نقاشی سنتی چینی شعر بسازند، همین طور در نمونه ایران، از ربات بلبلزبان برای خلق شعر از نگارگری استفاده میشود. هدف این پژوهش انطباق بین کیفیت ادراک در برنامه بصری تعاملی آیپوت و ربات بلبلزبان مبتنی بر تجزیه- تحلیل نظریه زیباشناسی پراگماتیستی است تا فراتر از زمان و مکان بودن هنرهای رسانه ای با بیانهای جدید را با تصویر کشد و نیز به این سؤال پژوهش پاسخ دهد که ادراک نظریه زیباییشناسی پراگماتیستی در هنر تعاملی چگونه است؟ و زیباییشناسی پراگماتیستی در دو نمونه مورد مطالعه دارای چه تفاوتها و شباهتهایی است؟ فرضیه پژوهش این است که؛ این دو نمونه ابزاری کارآمد و توسعهیافته در روند خلق شعر-نقاشی تعاملی است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برنامه آیپوت در نمونه چینی نقش مهمی در فرآیند تعاملی خلق شعر-نقاشی از درک کاربران و نقاشیهای باستانی چینی دارد همچنین، در نمونه ایرانی کاربر با استفاده از برنامه بلبلزبان، از نگارههای محمود فرشچیان الهام میگیرد و شعرهایی دارای مضمونی هماهنگ با نگاره ایجاد میکند. ویژگیهای مهم زیباییشناسی پراگماتیستی ازجمله پیوستگی در اجزای هنری، وجود تجربه در زندگی، تأثیرپذیری از زمینه اجتماعی و فرهنگی، و کارکردگرایی در اجزای هر دو نمونه مشاهده میشود، که نشان میدهد بهره برداری از این رویکرد در تجربهی هنری و فرهنگی بسیار تأثیرگذار است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |