دوره 14، شماره 27 - ( 1-1403 )                   دوره 14 شماره 27 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasbi M, Saber Z, Amiri A. (2024). A Comparative Study of the Theme of Hunting in Historical Sources and Visual Media in the Era of Fath Ali Shah Qajar. mth. 14(27), : 1
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1993-fa.html
طهماسبی ملیحه، صابر زینب، امیری عاطفه. مطالعه تطبیقی مضمون شکار در منابع تاریخی و رسانه‌های تصویری دوران فتحعلی شاه قاجار نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1403; 14 (27)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1993-fa.html


1- کارشناسی ارشد ، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشیار، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ، z.saber@aui.ac.ir
3- دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (5882 مشاهده)
در دوران قاجار به ویژه در زمان فتحعلی شاه، تصویر شاه یکی از مهم­ترین موضوعات نقاشی درباری بود و بخش قابل تأملی از نگاره‌­ها به شاه اختصاص داشت. یکی از تصاویر مهم این دوره که در رسانه­‌های مختلف هنری می­توان دید تصویر شکار فتحعلی‌شاه است. مطالعه تکرار تصویر شاه در حال شکار، در آثار هنری متنوع و مکان­های مختلف؛ از نگاه سیاسی، مذهبی و اجتماعی باتوجه‌به شرایط سیاسی ایران در این دوران دارای اهمیت است. از آنجا که تصویر شکار و شکارگاه به‌عنوان عملکردی آیینی و تربیتی بین مردم ایران از گذشته مهم بوده، هدف این مقاله بررسی مضمون شکار سلطنتی و دلایل استفاده از این موضوع در رسانه­‌های تصویری و منابع مکتوب تاریخی دوران فتحعلی شاه است تا با شیوه تاریخی- تحلیلی و با روش تطبیقی به درک مفهوم تصویر شکار به‌صورت اسنادی و کتابخانه‌­ای بپردازد. تا بتوان به این پرسش پاسخ داد که لایه‌­های معنایی آشکار و پنهان موضوع شکار بر اساس منابع تاریخی و تصویری دوران فتحعلی‌شاه چیست؟ دراین‌خصوص، پیش از هر چیز نیاز به درک بافت فرهنگی و سیاسی این دوره است. زیرا آثار فرهنگی و هنری همواره خواهان مطالعه، کاوش و درک روابط بین تمامی پدیده­‌ها و نمودهای اجتماعی آن جامعه است. از آنجا که هنر در مشروعیت­‌سازی در جامعه و حافظه بصری افراد نقش دارد، با بررسی رویکرد فتحعلی‌شاه در شیوه‌های بازنمود باورهای مردمی از طریق شکار این نتیجه به دست آمد که فتحعلی‌شاه کاملاً به نقش هنر و ادبیات و تأثیرات آن در جامعه آگاه بوده است. باتوجه‌به شرایط ایران به دلیل فشار نیروهای بیگانه که سودای استعمار ایران را در سر داشتند، وی از تصویر شکار شاهی به‌عنوان رسانه­ای قدرتمند برای تقویت ملی­‌گرایی و ایجاد هویت ملی در اقشار جامعه و تأثیر آن بر جوامع بین­‌المللی سود برد.
شماره‌ی مقاله: 1
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb