دوره 14، شماره 27 - ( 1-1403 )                   دوره 14 شماره 27 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasbi M, Saber Z, Amiri A. (2024). A Comparative Study of the Theme of Hunting in Historical Sources and Visual Media in the Era of Fath Ali Shah Qajar. mth. 14(27), 1-16. doi:10.61186/mth.14.27.1
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1993-fa.html
طهماسبی ملیحه، صابر زینب، امیری عاطفه.(1403). مطالعه تطبیقی مضمون شکار در منابع تاریخی و رسانه‌های تصویری دوران فتحعلی شاه قاجار نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 14 (27) :16-1 10.61186/mth.14.27.1

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1993-fa.html


1- کارشناسی ارشد ، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشیار، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ، z.saber@aui.ac.ir
3- دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (7547 مشاهده)
در دوران قاجار بهویژه در زمان فتحعلیشاه، تصویر شاه یکی از مهمترین موضوعات نقاشی درباری بود و بخش قابل تأملی از نگارهها به شاه اختصاص داشت. یکی از تصاویر مهم این دوره که در رسانههای مختلف هنری میتوان دید، تصویر شکار فتحعلیشاه است. مطالعه تکرار تصویر شاه در حال شکار، در آثار هنری متنوع و مکانهای مختلف، از نگاه سیاسی، مذهبی و اجتماعی باتوجه به شرایط سیاسی ایران در این دوران دارای اهمیت است. از آنجا که تصویر شکار و شکارگاه بهعنوان عملکردی آیینی و تربیتی بین مردم ایران از گذشته مهم بوده، هدف این مقاله بررسی مضمون شکار سلطنتی و دلایل استفاده از این موضوع در رسانههای تصویری و منابع مکتوب تاریخی دوران فتحعلیشاه است تا با شیوه تاریخی-تحلیلی و با روش تطبیقی، به درک مفهوم تصویر شکار بهصورت اسنادی و کتابخانهای بپردازد؛ تا بتوان به این پرسش پاسخ داد که لایههای معنایی آشکار و پنهان موضوع شکار بر اساس منابع تاریخی و تصویری دوران فتحعلیشاه چیست؟ دراینخصوص، پیش از هر چیز نیاز به درک بافت فرهنگی و سیاسی این دوره است؛ زیرا آثار فرهنگی و هنری همواره خواهان مطالعه، کاوش و درک روابط، بین تمامی پدیدهها و نمودهای اجتماعی آن جامعه است. از آنجا که هنر در مشروعیتسازی در جامعه و حافظه بصری افراد نقش دارد، با بررسی رویکرد فتحعلیشاه در شیوههای بازنمود باورهای مردمی از طریق شکار این نتیجه به دست آمد که فتحعلیشاه کاملاً به نقش هنر و ادبیات و تأثیرات آن در جامعه آگاه بوده است. باتوجه به شرایط ایران به دلیل فشار نیروهای بیگانه که سودای استعمار ایران را در سر داشتند، وی از تصویر شکار شاهی بهعنوان رسانهای قدرتمند برای تقویت ملیگرایی و ایجاد هویت ملی در اقشار جامعه و تأثیر آن بر جوامع بینالمللی سود برد.
متن کامل [PDF 2048 kb]   (406 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb