Volume 11, Issue 21 (5-2021)                   mth 2021, 11(21): 15-34 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zadamiri S, Mohammad zadeh M, charkhi R. (2021). A visual narration and a comparison of the pictures of the enunciation of the birth of Jesus in Islam and Christianity. mth. 11(21), 15-34. doi:10.61186/mth.11.21.15
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1658-en.html
1- Master of Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Iran.
2- Professor, Faculty of Art, Tabriz Islamic Art University, Corresponding Author, Iran. , m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
3- Associate Professor, Faculty of Art, Tabriz Islamic Art University, Iran.
Abstract:   (3539 Views)
The art of the religions of Islam and Christianity has been at the service of the religious beliefs and narrations of the books of the Holy Quran and the Bible, and the artists of the aforementioned religions have created works with religious themes according to the historical and social conditions. The enunciation of the birth of Jesus is also one of the common religious themes between Islam and Christianity, which has been considered by artists in different eras. Most of the pictures of the enunciation of the birth of Jesus were painted in Christian art for religious purposes. In fact, this was done in order to better understand the teachings of the Bible to the people. The present article examines the relationship between religion and art and intends to determine by comparative analysis and content study of the images of the miracle of the enunciation of the birth of Jesus in Islam and Christianity which visual narrative is more in line with the religion it has been depicted by? In which element or visual elements is the influence of religion reflected? And what are the visual differences and similarities in the images of the miracle of enunciation between the religions of Islam and Christianity? This research has been conducted by adopting descriptive, comparative, and analytical methods with the aim of examining the extent to which the images of the miraculous images of the enunciation of the birth of Jesus in the two religions are compared. Information and study samples of this research have been collected through library research and the internet. The findings of this study indicate that since there almost exists similar concepts and beliefs among the two religions of Islam and Christianity regarding the miracle of the enunciation of the birth of Jesus, Muslim painters are sometimes influenced by Christian artists in depicting some pictorial elements of this subject and sometimes, they remained faithful to the verses of the Qur'an and interpretive texts. Christian artists have also acted very closely to biblical interpretations in their representation of this religious theme, using symbols in this way.
Full-Text [PDF 1823 kb]   (1321 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Visual Arts

References
1. قرآن کریم (1386). ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای، چاپ سوم، قم: آیین دانش.
2. عهد جدید. (1895) ترجمه روگرت بروس، لندن: bfbs.
3. کتاب مقدس: عهد عتیق و عهد جدید. (1379) ترجمه هنری مرتن، فاضل‌خان همدانی و ولیم گلن، تهران :اساطیر.
4. آگوستین، قدیس (1380). اعترافات قدیس آگوستین. ترجمه سایه میثمی، چاپ چهارم، تهران: سهروردی.
5. بی‌بار، آن‌ماری (1395). دایره‌المعارف مصور مسیحیت. ترجمه حبیب بشیرپور و معصومه انصاری، چاپ اول، تهران: سایان.
6. بیومی مهران، محمد (1383). بررسی تاریخی قصص قرآن. ترجمه سید محمد راستگو، چاپ اول، جلد سوم، تهران: علمی و فرهنگی.
7. جزایری، نعمت‌الله (1392). قصص‌الانبیا (تاریخ انبیا از آدم تا خاتم). ترجمه صادق حسن‌زاده و حسین حسن‌زاده، چاپ پنجم، قم: اجود.
8. حسینی‌راد، عبدالمجید (1384). شاهکار نگارگری ایران. چاپ اول، تهران: موزه هنرهای معاصر تهران.
9. حیدری، علی؛ حسنی‌جلیلیان، محمدرضا؛ نوری، علی و یاراحمدی، مریم (1397). بررسی جایگاه و نقش عصا در اساطیر و ادیان. ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، سال چهاردهم (53)، 186-155.
10. راستی‌ماسوله، مهتاب (1392). "تصویرپردازی عیسی مسیح (ع) در نقاشی اسلامی". پایان‌نامه کارشناسی ارشد، هنرهای اسلامی. دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
11. سادات ناجی، زهره؛ خلیلی نوش‌آبادی، اکرم و علیزمانی، امیر عباس (1394). تأملی در باب کارآمدی برهان معجزه در الهیات مسیحی با نگاهی به کاربرد آن در سنت اسلامی. فصلنامه اندیشه نوین دینی، 11 (43)، 94-79.
12. سرمستانی، جمشید؛ ابراهیم، علیرضا و حاج ابراهیمی، طاهره (1399). ماهیت روح‌القدس از دیدگاه قرآن کریم و کتاب مقدس. پژوهشنامه ادیان، سال چهاردهم (27)، 82-61.
13. شایسته‌فر، مهناز (1386). معرفی نسخه خطی آثار‌الباقیه موجود در کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری. مطالعات هنر اسلامی، 3 (6)، 42-25.
14. شایسته‌فر، مهناز؛ کیانی، کتایون و شایسته‌فر، زهره (1390). بررسی موضوعی شمایل‌نگاری پیامبر اسلام (ص) در نگارگری دوره ایلخانی و حضرت مسیح در نقاشی مذهبی بیزانس متأخر. مطالعات هنر اسلامی، 7 (14)، 41-60.
15. طباطبائی، محمدحسین (1384). تفسیرالمیزان. ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، چاپ بیستم، جلد سوم، قم: اسلامی.
16. عکاشه، ثروت (1380). نگارگری اسلامی. ترجمه غلامرضا تهامی، چاپ اول، تهران: حوزه هنری.
17. کاویانی‌پویا، حمید و امیری‌زرند، امیره (1397). عصا و جایگاه نمادین آن در فرهنگ‌ها و باورهای باستانی. ادبیات تطبیقی، سال دهم (19)، 202-181.
18. کیپنبرگ، اچ. جی. (1372). شمایل‌نگاری و دین. ترجمه مجید محمدی. نامه فرهنگ، (16)، 139-147 .
19. گری، بازیل (1383). نقاشی ایرانی. ترجمه عربعلی شروه، چاپ اول، تهران: دنیای نو.
20. محمدزاده، مهدی (1387). قصص قرآنی به روایت نگارگران مکتب ایلخانی تبریز در جامع‌التواریخ. مطالعات هنر اسلامی، (4)، 19-8.
21. مکارم شیرازی، ناصر (1377). تفسیر نمونه. چاپ پانزدهم، جلد سیزدهم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
22. موسوی‌لر، اشرف‌السادات؛ حسامی، منصور و خسروی‌راد، زهرا (1397). شمایل‌شناسی پیکره حضرت مریم در نقاشی‌های دوره رنسانس و تطبیق آن با صفات حضرت مریم (س) در آیات سوره‌های قرآنی. زن در فرهنگ و هنر، 10 (4)، 525-497.
23. مولوی، جلال‌الدین محمد (1336). مثنوی معنوی. اهتمام و تصحیح رینولد الین نیکلسون، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
24. نوروزی‌طلب، علیرضا (1395). معرفی و تحلیل هنر بیزانس. هنر و تمدن شرق، سال‌ چهارم 11)، 3-8 ).
25. نیشابوری، ابواسحاق‌ابراهیم‌بن‌منصور‌ابن‌خلف (1386). قصص‌الانبیا (داستان پیغامبران). به اهتمام حبیب یغمائی، چاپ پنجم، تهران: علمی و فرهنگی.
26. وارنر، رکس (1386). دانشنامه اساطیر جهان. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‌پور، چاپ اول، تهران: اسطوره.
27. وربلوسکی، آر.جی.تسوی (1383). نور و تاریکی. ترجمه شیرین خادمی. فرهنگستان هنر، خیال، 12، 54-65 .
28. هارت، فردریک (1382). سی و دو هزار سال تاریخ هنر. ترجمه گروه مترجمان به سرپرستی هرمز ریاحی، چاپ اول، تهران. پیکان.
29. هارت، فردریک (1386). تاریخ هنر رنسانس در ایتالیا نقاشی، معماری، مجسمه‌سازی. ترجمه هرمز ریاحی، نسرین طباطبایی، فریبرز مجیدی و ناتالینا ایوانووا، چاپ اول، تهران. کتابسرای تندیس.
30. هال، جیمز (1392). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی، چاپ ششم، تهران: فرهنگ معاصر.
31. هوشنگی، لیلا و غلامیان، ریحانه (1394). نگارگری و شمایل‌نگاری: تجلی هنر دینی در میان شیعیان امامیه و مسیحیان ارتدوکس. معرفت ادیان، سال ششم (22)، 7-32 .
32. یاحقی، محمد‌جعفر (1391). فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی. چاپ چهارم، تهران: فرهنگ معاصر.
33. یاسینی، سیده راضیه (1395). مطالعه تطبیقی شمایل حضرت مریم(س) در نگارگری اسلامی و نقاشی مسیحی. الهیات هنر، (6)، 5-36 .
34. González, José María Salvador (2012). The Virgin of the Annunciation: A Paradigm of Humility in Medieval Doctrine and Imagery. Electronic Journal of Antiquity, Middle & Modern Ages, (15), 318-357.
35. González, José María Salvador (2013). Flos de radice Iesse. Hermeneutic approach to the subject of the lily in Spanish Gothic painting of The Annunciation from patristic and theological sources. Eikón /Imago, 2 (4), 183-222. [DOI:10.5209/eiko.73385]
36. González, José María Salvador (2015). The Virgin Mary as a model of obedience inthe patristic tradition and her representation inthe late medieval iconography of the Annunciation. Social Sciences and Humanities Journal (SSHJ), 10 (8), 2-23.
37. González, José María Salvador (2020). The Annunciation in Fra Filippo Lippi: interpreting some symbolic variants. De Medio Aevo academic journal, (12), 39-63.
38. Hodne, Lasse (2012). The Virginity of The Virgin A Study in Marian iconography. Roma: Scienze e Lettere Roma.
39. Hodne, Lasse (2014). Light Symbolism in Gentile da Fabriano's Vatican Annunciation.. Eikón /Imago, 2 (6), 33-50. [DOI:10.5209/eiko.73395]
40. Holmes, Megan (1999). Fra Filippo Lippi The Carmelite Painter. London: Yale University Press.
41. Kadoi, Yuka (2009). Islamic Chinoiserie and The Art of Mongol Iran. Edinburgh: Edinburgh University Press. [DOI:10.1515/9781474469678]
42. Poppi, Fabio Indìo Massimo & Kravanja, Peter (2017). Annuntiatio Domini: Metaphoric conceptualization and gesture analysis in painted representations of the Annunciation. Public Journal of Semiotics, 8 (1), 26-45. [DOI:10.37693/pjos.2017.8.16989]
43. Tabot Rice, Daivid & Gray, Basil (1976). The Illustration to the word history of Rashid al- Din. United States: Edinburgh University Press.
44. URL 1: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/461448 (access date: 2021/11/12).
45. URL 2: https://www.akg-images.fr/CS.aspx?VP3=SearchResult&VBID= 2UMESQJ9CMQRLE (access date: 2021/11/12).
46. URL 3: https://www.meisterdrucke.uk/artist/Fra-Angelico/2.html (access date: 2021/11/12).
47. URL 4: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84496839/f20.item.r= Tr%C3%A8s+belles+Heures+de+Notre-Dame (access date: 2021/11/12).
48. URL 5: https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/f/franceso/05/index.html (access date: 2021/11/12).
49. URL 6: https://images.is.ed.ac.uk/luna/servlet/ Jami' al-Tawarikh (World History) (access date: 2018/06/02).
50. URL 7: https://images.is.ed.ac.uk/luna/servlet/s/gvw927 World History, f.100r - Oriental Manuscripts.htm (access date: 2019/06/12).
51. URL 8: https://gallica.bnf.fr/MUḤAMMAD IBN AḤMAD AL-BĪRŪNĪ, m. après 442 h/1050. Al-Āṯār al-bāqiya ʿan al-qurūn al-ẖāliya (access date: 2019/06/14).
52. URL 9: https://images.is.ed.ac.uk, Rashid al-Din Ṭabib Jami' al-Tawarikh Worl Or.Ms.20: f.22r (access date: 2018/06/02).

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb