دوره 10، شماره 19 - ( 7-1399 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 109-120 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilian S, Marasy M, Hasanijalilian M. Scrutinizing Soteriology Concept in Flood and the Ark Images. mth. 2020; 10 (19) :109-120
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1433-fa.html
جلیلیان شادی، مراثی محسن، حسنی‌ جلیلیان محمدرضا. بررسی مفهوم نجات‌بخشی در نگاره‌های طوفان و کشتی نجات‌بخش. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (19) :109-120

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1433-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران. ، marasy@shahed.ac.ir
3- دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، لرستان.
چکیده:   (1022 مشاهده)
یکی از پرتکرارترین تجلیهای مضمون جهانی نجاتبخشی، گزارش رهایی گروهی مشخص از طوفانی نابودگر است. دقت در روایات مختلف این رویداد نشان می‌‌دهد که ضمن حفظ ارکان اصلی روایت؛ یعنی علت وقوع طوفان، نجاتدهنده، وسیله نجات و نجاتیافتگان، مصادیق آنها در طول زمان دگرگون شدهاند. مسئله اصلی این تحقیق، چرایی و چگونگی تطور روایت و تبدیل برخی نقشمایهها به نماد در روایات تصویری است. بدین منظور، مشهورترین روایات اساطیری، دینی و پسادینی از این واقعه، به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر رویکرد استحاله نقشمایهها در آیکونولوژی، تحلیل شدهاند. سؤال اصلی پژوهش آن است که سیر تطور مفهوم نجاتبخشی در نگارههای طوفان و کشتی نجات چگونه بوده است و در ادامه، این پرسش مطرح میشود که سیر استحاله نقشمایهها و تبدیل آنها به نماد در این نگارهها چگونه پدیدار شده است؟ یافتههای تحقیق نشان میدهند که در گذر زمان، دایره نجاتیافتگان گسترش یافته و مضمون نجاتبخشی از نجات فردی به نجات جمعی بدل شده است. منجی که در ابتدا مقام خدایی دارد، به مقام انسان مقدس و در نهایت انسان معمولی تنزل مییابد. وسیله نجات که کشتی واقعی است، جنبه نمادین گرفته و زبان نگارهها از بیان روایی به بیان نمادین متمایل میشود؛ تا جایی که در عصر صفوی و در نگاره کشتی شیعی، عناصری چون کلاه قزلباش صفوی، شمسه، بادبان سرخ کشتی ولایت و حضور پیکرههایی از نژادهای مختلف، برای بیان نمادین موضوع برابر نظر هنرمند بهکار گرفته شدهاند. در نتیجه، میتوان با استفاده از نظریه تغییر نقشمایهها به نماد در آیکونولوژی، نقش زیستجهان هنرمند و تأثیر تاریخ در بیان نمادین مضمون و قرارگیری خاندان صفوی در جایگاه نجاتبخشان زمانه را بازشناسی نمود.
متن کامل [PDF 1111 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb