دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghtadaie N, mahmoudi F, Moavi Haji S R. A Comparison of Meaningful Structure of Paintings and Social Class of Artists in the Illumination of the Great Shahnama of Ilkhanid and SAMAK-E AYAR. مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 10 (19)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1439-fa.html
مقتدایی نیکو، محمودی فتانه، موسوی حاجی سید رسول. ساختار معنادار آثار نگارگری و طبقه اجتماعی هنرمندان در نسخ شاهنامه بزرگ ایلخانی و سمک عیار با رویکرد ساخت گرایی تکوینی گُلدمن. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (19)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1439-fa.html


1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه مازندران ، f.mahmoudi@umz.ac.ir
چکیده:   (209 مشاهده)
در این مقاله تصاویر دو نسخه خطی شاهنامه‌ی بزرگ  ایلخانی و سمک عیار آل اینجو، از منظر جامعه شناسی هنر مورد بررسی قرار گرفته اند. هر دو این آثار مربوط به  اواخر حکومت ایلخانان یعنی اوایل قرن هشتم هجری قمری هستند. از نظر جامعه شناسی اواخر دوره ایلخانی، دوره ایی است که نارضایتی طبقات مختلف ایرانی به اوج خود رسیده و قدرت حاکمان مغولی نژاد ایلخانی به پایین ترین سطح خود رسیده بود. دو نسخه خطی انتخاب شده، مربوط به دو شهر مختلف با شرایط اجتماعی متفاوت است. هدف این بوده است که با استفاده از رویکرد ساختارگرایی تکوینی تصاویر موجود در این دو نسخه مورد بررسی ساختاری و موضوعی قرار گرفته و ساختار‌های معنادار تصاویر هر دو نسخه به طور جداگانه مشخص شود. سپس جامعه ایرانی و طبقات موجود آن دوره مورد بحث مورد مطالعه قرار گرفته و ساختار‌های اصلی آنها شناسایی شد. هنرمندان این دو اثر به دو طبقه متفاوت اجتماعی تعلق داشتند و جهان بینی­ها و آگاهی­های ممکن متفاوتی داشته و خواسته­ها و آرزو­های آنان به حوزه­های متفاوتی تعلق دارند. سوال پژوهش این است که: ارتباط ساختار معنادار آثار نگارگری و طبقه اجتماعی هنرمندان در دوره ایلخانی چیست؟ تحقیق از نوع تطبیقی و روش آن توصیفی – تحلیلی است. نتیجه حاکی از این است که دلیل تفاوت سبکی تصاویر دو کتاب شاهنامه‌ی بزرگ  ایلخانی و سمک عیار در تفاوت طبقه­هایی است که دو گروه هنرمندان در تبریز و شیراز به آن تعلق داشتند. همچنین نشان داده شد که ساختار‌های معنا دار موجود در کتاب شاهنامه‌ی بزرگ  ایلخانی با ساختار‌های اصلی طبقه نخبگان و بزرگان ایرانی نژاد ساکن در تبریز، هم ارز و یکسان هستند و ساختار‌های معنادار تصاویر کتاب سمک عیار با ساختار‌های اصلی طبقه هنرمندان محلی ساکن در شیراز که با زندگی مردم روستایی وپیشه­وران شهری احساس نزدیکی می­کردند، هم ارز و یکسان هستند. 
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb