1- دانشجوی کارشناسیارشد رشته انیمیشن، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیتمدرس، تهران.
2- استادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیتمدرس، تهران. ، safoora@modares.ac.ir
چکیده: (24 مشاهده)
زیباییشناسی همواره یکی از مباحث مهم و پرچالش در مطالعات هنری همه ادوار بوده است. در حوزهی هنر و انیمیشن نیز این مفهوم بهعنوان یکی از مبانی اساسی تولید و تحلیل آثار هنری جایگاه ویژهای دارد؛ زیرا تحلیل زیباییشناسی به شناسایی عواملی میپردازد که به ایجاد جذابیت بصری، انسجام ساختاری و انتقال معنا در اثر کمک میکنند. باوجود پیشرفتهای گسترده در انیمیشن، بررسی تطبیقی جریانها و رویکردهای مختلف همچنان میتواند ابعاد تازهای از تنوع نگرشها به این مقوله را آشکار سازد. در این زمینه، انیمیشنهای تجربی کانادا و یو. پی. ای دو جریان مهم در زمینه انیمیشن تجربی هستند که هرکدام بر اساس شرایط فرهنگی و تاریخی خود رویکرد متفاوتی به عناصر زیباییشناسی داشته و تاثیر قابلتوجهی بر شکلگیری زیباییشناسی انیمیشن داشتهاند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بهصورت تطبیقی، مولفههای زیباییشناسی سه نمونه انیمیشن شاخص این دو جریان را در دهه (۱۹76–۱۹49) تحلیل میکند. عناصر بنیادین زیباییشناسی بر اساس چارچوب نظری زیباییشناسی ابژکتیو شامل فرم، رنگ، خط، نور، پرسپکتیو، فضا، حجم، بافت و ترکیببندی در نمونههای شاخص این دو جریان بررسی میشود. اینکه چه مولفههای زیباییشناختی در انیمیشنهای تجربی کانادا و یو. پی. ای وجود داشته و نیز مشخصکردن شباهتها و تفاوتهای مولفههای زیباییشناختی در این دو جریان، هدف و سوال اصلی این پژوهش است. یافتهها نشان میدهد انیمیشنهای منتخب تجربی کانادا با تاکید بر عناصر زیباییشناسانهای مانند، انتزاع، تجربهگرایی و استفاده از تکنیکهای دستی (نقاشی مستقیم روی فیلم)، به دنبال بیان مفاهیم انسانی، فلسفی و اجتماعی است، در مقابل یو. پی. ای با رویکرد مینیمالیستی، طراحی گرافیکی و سادهسازی فرمها، زیباییشناسی انیمیشن را به رسانهای برای روایتهای طنزآمیز و انتقادی تبدیل کرده است. این مطالعه تفاوت و شباهتهای زیباییشناسی نمونههای منتخب این دو جریان را در گسترش و تنوع مرزهای زیباییشناسانه انیمیشن با الگوهای سبکی ویژه بیان کرده است.
شمارهی مقاله: 11
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی