1- دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
2- استادیار، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد. ، p.dadkhah@eqbal.ac.ir
3- استاد گروه پژوهش هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
چکیده: (161 مشاهده)
تصویرسازی و نقاشی از تاریخ در نسخ اسلامی– ایرانی دارای اهمیت ویژهای میباشد. با تشکیل حکومت ایلخانی، تصویرسازان متأثر از هنر چین و مغول، همراه با ادبیات به بیان داستانهای تاریخی پرداختهاند. از کتب با ارزش در این دوره میتوان به جامعالتواریخ و بعدها به تقلید از آن به مجمعالتواریخ اشاره کرد که در جلد دوم این کتب، به شرح حال زندگی پیامبر(ص) پرداخته شده است. این مقاله به روش تطبیقی و هدفمند بر اساس اسناد کتابخانهای و تصاویر گردآوری شده از اینترنت با مطالعه، توصیف و تحلیل دقیق عناصر بصری سه نگاره مورد نظر تدوین شده است. بدین منظور، سؤالهای اصلی پژوهش عبارتند از: 1- چه شباهتها و تفاوتهایی در عناصر بصری نگارهها وجود دارد و این اشتراک و افتراق چگونه شکل گرفته است؟ 2- نگارگران و نویسندگان چگونه به اصل داستان احد پایبند ماندهاند و این پایبندی چه جلوههایی در آثار آنها داشته است؟ نتیجه حاصل از این پژوهش نشان میدهد که، نگارگران در بازنمایی واقعه احد از عناصر بصری مشترک رنگی، فرمی و المانهایی که معرف شخصیتهای اصلی داستان هستند استفاده کردهاند. همچنین آنها با استناد به منابع معتبر دینی و پایبندی به اصول مذهبی بر باورهای دینی خود تاکید داشته به گونهای که در روایت کلی داستان هیچگونه تحریفی صورت نگرفته است.همچنین در تمامی نگارهها برتری قدرت مسلمانان به تصویر کشیده شده است. این آثار از نظر ساختار بصری و روایت داستان اشتراکات زیادی به هم دارند هرچند که در بیان جزئیات تفاوتهایی مشاهده میشود که بازتاب دهنده خلاقانه و سبک فردی هر نگارگر است که به غنای بصری این آثار افزوده است.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی