دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   دوره 13 شماره 26 صفحات 61-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dianat F. (2023). Identity Representation in the artworks of Contemporary Iranian Photographers and Painters. mth. 13(26), 49-61. doi:10.61186/mth.13.26.49
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1985-fa.html
دیانت فرشته. بازنمایی هویت در آثار هنرمندان عکاس و نقاش معاصر ایرانی نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (26) :61-49 10.61186/mth.13.26.49

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1985-fa.html


استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ، f.dianat@alzahra.ac.ir
چکیده:   (826 مشاهده)
هویت از جمله موضوعات مورد توجه هنرمعاصر است. هنرمندان ایرانی نیز سعی کرده‌­اند تا این مسئله را در آثارشان مورد بررسی قرار داده و با توجه به چالش‌­های پیش رو به نحوی هویت را مورد بازخوانی قرار دهند. لذا این مقاله بر آن است تا به پاسخگویی این پرسش که بازنمایی هویت در آثار هنرمندان عکاس و نقاش معاصر ایرانی در پی بیان چه هدفی صورت گرفته است؟ و آیا این بازنمایی از تفاوت‌های جنسیتی نیز برخوردار است؟ نائل آید. نتیجه‌­ای که از تبیین آثار حاصل شد مبنی بر آن است تمامی هنرمندان فارغ از جنسیت، بازنمایی و پرداختن به هویت مسئله اصلی‌­شان بوده است. اما اهداف هنرمندان زن و مرد از این بازنمایی متفاوت است. از جمله اینکه هنرمندان زن اغلب سعی داشته­‌اند تا به طور پیوسته به مسائل و مشکلات فرهنگی هویت که از تجربه زیسته آنها نشات گرفته و در جامعه سنتی با آن روبرو بوده‌­اند، بپردازند. این در حالی است که هنرمندان مرد این موضوع را به شکل کلی­تر و فارغ از جنسیت مورد بررسی قرار داده و هویت به معنای عام و ناسیونالیستی آن مد نظرشان بوده است. اما آثار هر دو گروه بر ضمنی بودن معنا دلالت دارد. هدف از انجام این تحقیق، ضمن تبیین و تحلیل نشانه­‌های صریح و ضمنی در آثار هنرمندان، توجه به تفاوت­‌هاو شباهت­‌های بارز و آشکار در مسئله بازنمایی هویت است. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مربوط به چارچوب مفهومی به روش کتابخانه‌ای و عکس‌ها و اطلاعات مربوط به آثار عکاسی از منابعی چون وبسایت شخصی و در مواردی آرشیو شخصی هنرمندان گردآوری شده‌اند. عکس‌­ها و نقاشی­‌های این مقاله با توجه به پرسش پژوهش و نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شده‌اند.
متن کامل [PDF 1258 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. اباذری، یوسف (1377). خرد جامعه‌شناسی. تهران: رواق.
2. اخگر، مجید (1389). جهانی شدنِ ایرانی شدن: تأملی درباره صحنه اخیر ایران به تحلیل جایگاه هنر معاصر ایران. حرفه هنرمند. 33. 30-10.
3. بابایی‌فرد، اسدالله (1393). بحران هویت در جامعه معاصر ایران. تهران: چاپخش.
4. بنت، اندی (1402). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. چاپ پنجم، تهران: اختران.
5. بودریار، ژان (1395). نظام اشیا. ترجمه پیروز ایزدی. تهران: ثالث.
6. تورن، آلن (1402). برابری و تفاوت. ترجمه سلمان صادقی زاده، چاپ سوم، تهران: ثالث.
7. جهانبگلو، رامین (1386). موج چهارم. چاپ سوم، تهران: نی.
8. چلبی، مسعود (1378). هویت‌های قومی و رابطه آن با هویت ملی در ایران، تهران: دفتر امور اجتماعی وزارت کشور.
9. خراسانی، کاظم و کفشچیان مقدم، اصغر (1396). بازنمایی هویت معاصر ایرانی- اسلامی در هنر معاصر ایران. هنر و تمدن شرق. سال ششم (21)،30-23.
10. زایدِرفِلت، آنتوان (1401). جامعه‌ انتزاعی. ترجمه محمود عبدالله‌زاده. چاپ سوم، تهران: ثالث.
11. شریفیان، شکیبا؛ محمدزاده، مهدی، حسین، عبدالرحمن و حسین محمود (1395). مطالعه بازنمایی هویت در نقاشی‌‌های آبستره غیرفیگوراتیو عراقی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 1 (2)، 56-41.
12. شیرازی، ماه‌منیر و موسوی لر، اشرف‌السادات. (1396). بازیابی لایه‌های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی‌های دوره قاجار). نگره، 12(41)، 29-17.
13. کاسیرر، ارنست (1400). فلسفه صورت‌های سمبلیک. ترجمه یدالله موقن، جلد دوم، تهران: هرمس.
14. کوزر، لیوئیس (1372). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
15. گیندز، آنتونی (1387). تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید). ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نی.
16. گیندز، آنتونی (1388). مدرنیت، زمان. فضا. ترجمه حامد حاجی حیدری، چاپ اول، تهران: اختران.
17. گیندز، آنتونی (1395). چشم اندازهای جهانی. ترجمه محمدرضا جلایی پور، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
18. مشیری، مهشید (1369). فرهنگ زبان فارسی، تهران: انتشارات.
19. محمدی، آرام (1401). عکاسی معاصر ایران (تحول نگاه عکاسانه به واقعیت از 1357 تا 1390). چاپ اول، تهران: آبان.
20. مجتهدزاده، پیروز (1386). دموکراسی و هویت ایرانی: بحثی در ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی ایران و ایران‌شناسی، تهران: کویر.
21. مریدی، محمدرضا (1398). هنر اجتماعی. چاپ اول، تهران: دانشگاه هنر.
22. مورن، ادگار (1384). سرشت انسان. ترجمه عباس باقری، تهران: علم.
23. نجات غلامی، علی (1393). فلسفه، شهر و زندگی روزمره. تهران: تیسا.
24. وارتز، مالکوم (1379). جهانی‌شدن. ترجمه اسماعیل مردانی گیوی و سیاوش مریدی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
25. هارتموت، رزا (1400). شتاب و بیگانگی، ترجمه حسن پورسفیر، چاپ چهارم، تهران: آگه.
26. Fromm, E.(1975). The Crisis of Psychoanalysis. Newyourk: Fawett World Library.
27. Lefebvre, H. (1971). Everyday Life in the Modern World. London: Allen Lane The Penguin Press.
28. Heller, A. (1985). The power of shame: A Rational Perspective. London: Routledge and Kegan Paul.
29. URL 1: https://sid.ir/paper/267693/fa. (access date: 2023/11/24).
30. URL 2: www.chiilick.com.(access date: 2023/11/23).
31. URL 3: www.saharmokhtari. (access date: 2023/11/23).
32. URL 4: http://darz.art. (access date: 2023/11/24).
33. URL 5: http://darz.art. (access date: 2023/11/20).
34. URL 6: http://darz.art.(access date: 2023/11/19).
35. URL 7: http://darz.art.(access date: 2023/11/19).
36. URL 8: http://darz.art.(access date: 2023/11/15).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb