استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ، f.dianat@alzahra.ac.ir
چکیده: (151 مشاهده)
هویت از جمله موضوعات مورد توجه هنرمعاصر است. هنرمندان ایرانی نیز سعی کردهاند تا این مسئله را در آثارشان مورد بررسی قرار داده و با توجه به چالشهای پیش رو به نحوی هویت را مورد بازخوانی قرار دهند. لذا این مقاله بر آن است تا به پاسخگویی این پرسش که بازنمایی هویت در آثار هنرمندان عکاس و نقاش معاصر ایرانی در پی بیان چه هدفی صورت گرفته است؟ و آیا این بازنمایی از تفاوتهای جنسیتی نیز برخوردار است؟ نائل آید. نتیجهای که از تبیین آثار حاصل شد مبنی بر آن است تمامی هنرمندان فارغ از جنسیت، بازنمایی و پرداختن به هویت مسئله اصلیشان بوده است. اما اهداف هنرمندان زن و مرد از این بازنمایی متفاوت است. از جمله اینکه هنرمندان زن اغلب سعی داشتهاند تا به طور پیوسته به مسائل و مشکلات فرهنگی هویت که از تجربه زیسته آنها نشات گرفته و در جامعه سنتی با آن روبرو بودهاند، بپردازند. این در حالی است که هنرمندان مرد این موضوع را به شکل کلیتر و فارغ از جنسیت مورد بررسی قرار داده و هویت به معنای عام و ناسیونالیستی آن مد نظرشان بوده است. اما آثار هر دو گروه بر ضمنی بودن معنا دلالت دارد. هدف از انجام این تحقیق، ضمن تبیین و تحلیل نشانههای صریح و ضمنی در آثار هنرمندان، توجه به تفاوتهاو شباهتهای بارز و آشکار در مسئله بازنمایی هویت است. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مربوط به چارچوب مفهومی به روش کتابخانهای و عکسها و اطلاعات مربوط به آثار عکاسی از منابعی چون وبسایت شخصی و در مواردی آرشیو شخصی هنرمندان گردآوری شدهاند. عکسها و نقاشیهای این مقاله با توجه به پرسش پژوهش و نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی