Teimouri B, Shahhosseini A. Revisiting patterns from the exemplary garden design carpets of Tabriz based on culture-centered design models in order to understand how to translate cultural symbols into product features. mth 2023; 13 (26) : 3
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1979-fa.html
1- دانشجوی دکتری طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
2- دانشیار، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ، Ahad.shahhoseini@tabriziau.ac.ir
چکیده: (299 مشاهده)
طراحی فرهنگ محور رویکردی است که در پاسخ به دغدغه ناشی از یک دست شدن طراحی محصولات در نتیجه جهانی شدن، توسعه داده شد. در این رویکرد که بر بومیسازی و فرهنگ متمرکز است طراح سعی در کشف مفاهیم نمادین آثار گذشتگان و ترجمه این مفاهیم به زبان کاربر امروز دارد. جهت تسهیل این امر، پژوهشگران فرایندها و مدلهایی را پیشنهاد دادهاند. این مدلها بر مبنای روشهای عملی شکل گرفتهاند که گذر از مراحل شناسایی تا ترجمه نشانگان فرهنگی را برای طراحان تسهیل نمایند. حال سوالی که مطرح میشود این است که اشتراکات و تفاوتهای این مدلها چیست و مسیر درک تا ترجمه نمادهای فرهنگی اشیاء در هر یک از این مدلها چگونه است؟ برای جستجوی پاسخ پرسش فوق، مطالعهای توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام شد. اطلاعات براساس مطالعات اسنادی جمعآوری شده است. به همین منظور، سه مدل طراحی بر مبنای فرهنگ در مطابقت با یکدیگر بررسی شدند. ملاک انتخاب این مدلها، توجه خاص طراحان مدلها به خروجی عملی مدل بود. پس از آن، ریشههای نقوش نمادین یک محصول فرهنگی، یعنی فرش ایرانی، در مطابقت با مدلها بررسی شدند. فرش ایرانی یکی از منابعی است که حامل پیامهای فرهنگی و هویتی غنی برای طراحان است که نقوش آن تکیه بر اندیشه و فلسفه فکری هنرمند مسلمان ایرانی دارد. نتایج حاصل از بررسی نمونه انتخابی در مطابقت با مدلهای طراحی فرهنگ محور محصول، حاکی از آن است که با وجود تفاوتهایی در فلسفه شکلگیری مدلها، مبنای هر سه مدل بر اساس شناسایی، ترجمه و پیادهسازی متمرکز است. در فاز شناسایی چنانچه نمادهای محصول فرهنگی (به عنوان مرجع) به درستی شناسایی نشوند طراح در ترجمه این نشانگان به زبان مخاطب امروز و درک خواسته و نیاز او موفق نخواهد بود و ارتباط مناسب بین محصول و مخاطب برقرار نخواهد شد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای کاربردی