دوره 13، شماره 26 - ( 10-1402 )                   دوره 13 شماره 26 صفحات 48-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teimouri B, Shahhosseini A. (2023). Revisiting patterns from the exemplary garden design carpets of Tabriz based on culture-centered design models in order to understand how to translate cultural symbols into product features. mth. 13(26), 33-48. doi:10.61186/mth.13.26.33
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1979-fa.html
تیموری بهاره، شاه حسینی احد. بازخوانی نقوش نمونه‌ای از قالی طرح باغی تبریز بر مبنای مدل‌های طراحی فرهنگ‌محور نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (26) :48-33 10.61186/mth.13.26.33

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1979-fa.html


1- دانشجوی دکتری طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
2- دانشیار، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ، Ahad.shahhoseini@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (747 مشاهده)
طراحی فرهنگ محور رویکردی است که در پاسخ به دغدغه ناشی از یک دست شدن طراحی محصولات در نتیجه جهانی شدن، توسعه داده شد. در این رویکرد که بر بومی‌سازی و فرهنگ متمرکز است طراح سعی در کشف مفاهیم نمادین آثار گذشتگان و ترجمه این مفاهیم به زبان کاربر امروز دارد. جهت تسهیل این امر، پژوهشگران فرایندها و مدل‌هایی را پیشنهاد داده‌اند. این مدل‌ها بر مبنای روش‌های عملی شکل گرفته‌اند که گذر از مراحل شناسایی تا ترجمه نشانگان فرهنگی را برای طراحان تسهیل نمایند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اشتراکات و تفاوت‌های این مدل‌ها چیست و مسیر درک تا ترجمه نمادهای فرهنگی اشیاء در هر یک از این مدل‌ها چگونه است؟ برای جستجوی پاسخ پرسش فوق، مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام شد. اطلاعات براساس مطالعات اسنادی جمع‌آوری شده است. به همین منظور، سه مدل طراحی بر مبنای فرهنگ در مطابقت با یکدیگر بررسی شدند. ملاک انتخاب این مدل‌ها، توجه خاص طراحان مدل‌ها به خروجی عملی مدل بود. پس از آن، ریشه‌های نقوش نمادین یک محصول فرهنگی، یعنی فرش ایرانی، در مطابقت با مدل‌ها بررسی شدند. فرش ایرانی یکی از منابعی است که حامل پیام‌های فرهنگی و هویتی غنی برای طراحان است که نقوش آن تکیه بر اندیشه و فلسفه فکری هنرمند مسلمان ایرانی دارد. نتایج حاصل از بررسی نمونه انتخابی در مطابقت با مدل‌های طراحی فرهنگ محور محصول، حاکی از آن است که با وجود تفاوت‌هایی در فلسفه شکل‌گیری مدل‌ها، مبنای هر سه مدل بر اساس شناسایی، ترجمه و پیاده‌سازی متمرکز است. در فاز شناسایی چنانچه  نمادهای محصول فرهنگی (به عنوان مرجع) به درستی شناسایی نشوند طراح در ترجمه این نشانگان به زبان مخاطب امروز و درک خواسته و نیاز او موفق نخواهد بود و ارتباط مناسب بین محصول و مخاطب برقرار نخواهد شد.
متن کامل [PDF 1459 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

فهرست منابع
1. اژدری، علیرضا؛ فریدی‌زاد، مسعود و کامه‌خوش، پارسا (1389). به‌سوی راهکاری برای طراحی فرهنگ‌محور. هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، (42)، 65-57.
2. انواری، محمدرضا (1390). نقد و بررسی نظریه کنش متقابل نمادین. معرفت، (167)، 171-153.
3. چیت‌سازیان، امیرحسین (1385). نمادگرایی و تأثیر آن در فرش ایران. گلجام، (4و5)، 56-37.
4. حشمتی‌رضوی، فضل‌الله و آذرپاد، حسن (1384). فرش‌نامه ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5. دادور، ابوالقاسم و دالایی، آزاده (1395). مبانی نظری هنرهای سنتی (ایران در دوره اسلامی). تهران: مرکب سپید.
6. ژوله، تورج (1390). پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
7. شاهچراغی، آزاده و اسلامی، سید غلامرضا (1387). بازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ ـ فرش ایرانی با تأکید بر نظریه بوم‌شناختی ادراک محیط. گلجام، دوره 4 (۹)، 86-63.
8. فیض‌آبادی، محمود؛ انصاری، مجتبی و میرحسینی، سید مجتبی (1394). هندسه مشترک در باغ و فرش ایرانی. نگارینه هنر اسلامی، (5)، 37- 27.
9. گودرزی سروش، محمدمهدی و مختاباد امرئی، سید مصطفی (1392). نمادگرایی باغ ایرانی در دوره اسلامی. هویت شهر، دوره 13 (7)، 63-55.
10. مرتضائی، سید رضا (1389). بنیان‌هایی پیرامون شناخت تعامل فرهنگ و طراحی (محصول). هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، (43)، 68-57.
11. ندائی‌فرد، احمد (1386). هویت فرهنگی و نقش آن در طراحی محصولات. هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی. (30)، 98-91.
12. نصر، سید حسن (1389). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: نشر حکمت.
13. نیکولز، بیل (1385). ساخت‌گرایی، نشانه‌شناسی سینما. ترجمه علاء‌الدین طباطبایی، تهران: هرمس.
14. وندشعاری، علی و نادعلیان، احمد (1385). تجلی عرفان در قالی‌های عصر صفوی. نگره. دوره 2 (2و3)، 95-85.
15. Curatola, Giovanni (1985), "Gardens and Garden carpet an open problem". Environmental Design; Journal of the Islamic Environ mental Design center. 2. 90-97.
16. Gao, Y., Fang, W., Gao, Y., & Lin, R. (2018). Conceptual framework and case study of china's womanese scripts used in culture product design. Journal of Arts and Humanities, 7(3), 57-67. [DOI:10.18533/journal.v7i3.1363]
17. Hsu, Chi-Hsien.; Yeh, Mo-Li.; Lin, Po-Hsien. & Lin, Rungtai (2012). Representing traditional culture-poetry applying elements on product design. In P. Vink (Ed.). Advances in social and organizational factors (757-766). London: Taylor and Francis
18. Hung, YH.; Li, WT & Goh, Y.S. (2013). Integration of Characteristics of Culture into Product Design: A Perspective from Symbolic Interactions. In: Rau, P.L.P. (eds) Cross-Cultural Design. Methods, Practice, and Case Studies. CCD 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 8023. Springer, Berlin, Heidelberg. Doi: 10.1007/978-3-642-39143-9_23. [DOI:10.1007/978-3-642-39143-9_23]
19. Lee, K. P. (2004). Design methods for a cross-cultural collaborative design project. In J. Redmond, D. Durling, & A. de Bono (Eds.), Proceedings of Design Research Society International Conference - Futureground (Paper No.135), Melbourne: Monash University.
20. Leong, D. & Clark, H. (2003). Culture-based knowledge towards new design thinking and practice - A dialogue. Design Issues, 19(3), 48-58. [DOI:10.1162/074793603768290838]
21. Lin, R. T. (2005). Creative learning model for cross cultural products. Art Appreciation, 1(12), 52-59.
22. Lin, R. T. (2006). Scenario and story-telling approach in cross cultural design. Art Appreciation, 2(5), 4-10.
23. Lin, Rung-Tai (2007). Transforming Taiwan Aboriginal Cultural Features into Modern Product Design: A Case Study of a Cross-cultural Product Design Model; International Journal of Design.1(1) No.2, 45-53.
24. Moalosi,R.; Popovic,V.; Hickling-Hudson, A & Kumar (2005). Integrating Culture within Botswana Product Design. International Design Congress. Yunlin, Taiwan, November 1-4.
25. Moalosi, R.; Popovic, V. & Hickling-Hudson, A. (2010). Culture-orientated product design. International Journal of Technology and Design Education, 20(2), 175-190. doi:10.1007/s10798-008-9069-1. [DOI:10.1007/s10798-008-9069-1]
26. Prameswari, Intan.; Hibino, Haruo & Koyama, Shinichi (2017). The Role of Cultural Schema in Developing Cultural- Based Product Design. Journal of the Science of Design. 1(1). 55-66.
27. Ser, S. (2018). On culture-oriented product design: a study to transform cultural features to design elements. International Journal of Creative Future & Heritage, 6(2), 163-197. [DOI:10.47252/teniat.v6i2.198]
28. Sun, Yikang.; I-WenWu & Rungtai Lin. (2022). Transforming "Ritual Cultural Features" into "Modern Product Forms": A Case Study of Ancient Chinese Ritual Vessels. Religions 13. 517. [DOI:10.3390/rel13060517]
29. Wang, Y-H.; Qin, S & Harrison (2013). Culture-inspired design principles, methods and tools in current products. Paper presented at 2013 IASDR Conference: Consilience and Innovation in Design. http://design- cu.jp/iasdr2013/papers/1271-1b.pdf
30. Yen, H. Lin, P. & Lin, R. (2014). A Study of Cultural Products and the Characteristics of Qualia, in Lim, Y., Niedderer, K., Redström, J., Stolterman, E. and Valtonen, A. (eds.), Design's Big Debates - DRS International Conference 2014, 16-19 June, Umeå, Sweden. https://dl.designresearchsociety.org/drs-conferencepapers/drs2014/researchpapers/35
31. Zec, P. (2002). Lifestyle and product culture for a global age: good design. Innovation. 21(2), 34-38.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb