1- استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان. ، zarlot282@gmail.com
چکیده: (174 مشاهده)
تطابق هنر و جامعه همواره یکی از دغدغه هنرمندان بوده است. در میان انواع هنرها، سینما نیز در مطابقت با جامعه قرار گرفته است. این همخوانی در مورد بیماری سرطان میتواند وجه کاربردی هنر را نیز برملا سازد؛ لذا این سؤالات مطرح میگردد که فیلمهای سینمای ایران چگونه سرطان را به تصویر میکشند؟ و دادههای بهدستآمده از تحلیل فیلمها چه تطابقی با جامعه ایران دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات، ضمن اقتباس نظریاتی در حوزه برجستهسازی و پزشکیشدن، روش تحلیل محتوا مورداستفاده قرار گرفته است و تعداد 10 فیلم سینمای پساانقلابی ایران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. یافتهها نشان میدهد سینمای ایران تصویر هراسناکی از سرطان نمایش میدهد که به مرگ و نومیدی گرهخورده است. افراد درگیر با سرطان از طبقات پایین و سنتی هستند و لذا سرطان و فقر در پیوند هم قرار میگیرند. ترجیح نمایش بر سرطان خون است و بیشترین علایم بیماری نشان داده سرطان، سردرد است. تأکید فیلمها بیشتر بر بعد روان یعنی اهمیت کنترل اضطراب و امیدبخشی به بیماران است. نمایش مسائلی چون گرفتاریهای مالی، درمانهای مطلوب کشورهای دیگر، توسل به امداد الهی و اشاره به مرگ و ناامیدی در بیشتر فیلمها وسیلهای برای خلق صحنههای دراماتیک محسوب میشود. این در حالی است که به شیوههای عینی درمان و پزشکی همچون شیمیدرمانی کمتر توجه شده است. در مجموع سینمای ایران تلاشی برای تبیین و آموزش سرطان انجام نداده است و لزوم تطابق بیشتر این نوع هنر و جامعه احساس میشود. پژوهش حاضر اهمیت آگاهیرسانی صحیح سرطان و درمان آن به مردم از طریق سینما را گوشزد مینماید.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر