دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 57-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maroof G, Talebzadeh A. (2023). Comparative analysis of gender representation in Jacques Louis David's. mth. 13(25), 43-57. doi:10.61186/mth.13.25.43
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1955-fa.html
معروف غلامرضا، طالب زاده عادله. تحلیل تطبیقی بازنمایی جنسیت در تابلوی "سوگند هوراتی‌ها" ژاک لویی داوید نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :57-43 10.61186/mth.13.25.43

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1955-fa.html


1- دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد.
2- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد. ، a.talebzadeh@ub.ac.ir
چکیده:   (672 مشاهده)
شناخت جایگاه زن و بازنمایی جنسیت در جهان هنر کلاسیک یکی از دغدغه های پژوهشگران معاصر است، این پژوهش با اتخاذ رویکرد انتقادی با هدف انطباق مفهوم جنسیت بر تابلوی سوگند هوراتی­ها از نظریات فیلسوف پست‌مدرن، "هلن سیکسو"، بهره گرفته و بر تقابل "مردـ زن" و فروکاستن جایگاه "زن"در زبان بصری داوید تمرکز دارد و هدف این تحقیق آن است تا دریابد روابط قدرتِ جامعۀ مردسالار قرن هجدهم فرانسه، چگونه در زبان بصری داوید نمود یافته  و مفهوم جنسیتی شدۀ "زن" را باز تعریف و بازنمایی کرده است. این نقد؛ با بهره ­گیری از چهار گام تعریف شده در شیوۀ "ادموند بورکه فلدمن"، نخست در مرحلۀ توصیف، خاستگاه کلامی ـ رواییِ تابلو؛ یعنی نمایش­نامه "هُراس" و کتاب "آغاز تمدن روم"را موردتوجه قرار داده آن­گاه به خاستگاه تصویری تابلو یعنی تابلوی "سوگند بروتوس" اثر "گوین همیلتون" و ژست فراموش‌ شدۀ "سلام رومی" پرداخته است. در گام دوم با تجزیۀ فرمالیستی مشخص شد مناسبات فرم‌، رنگ و ترکیب‌بندی نیز بر پایۀ اصالت مردان و به حاشیه راندن زنان شکل‌گرفته‌اند. در گام­های سوم و چهارم طی تفسیر و داوری با گذری روانکاوانه به کودکی داوید دریافتیم، داوید پدرش را در یک دوئل ازدست‌داده، مادرش او را ترک کرده و عموهای معمارش سرپرستی او را برعهده‌ گرفته‌اند بر همین مبنا زیست هنری داوید حاکی از آرمان‌خواهی و مرگ برای آرمان؛ زن­ستیزی و توجه و تأکیدِ بر معماری است. نتیجۀ این خوانش انتقادی نشان داد بنیان های آرمان­‌گرایانه، پدرسالارانه و زن ستیزانۀ حاکم بر تفکر داوید همگی در این تابلو گردآمده‌­اند و بیان­گر عقده­­‌ها و امیال سرکوب شدۀ کودکی او هستند. پس از داوید این تابلو به عنوان مظهر آرمان­‌گرایی افراطی مورد توجه فاشیست ها قرار و سلام رومی بازسازی شده در این تابلو را در خدمت آرمان­های افراطی خود قرار دادند.
متن کامل [PDF 2501 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. اسدی، سعید و انوشیروانی، علیرضا (1399). هویت روایی ریکوری در رمان پاملا: خوانش اگزیستانسیال فمینیستی. روایت‌شناسی، سال چهارم (7)، 51-33.
2. پاکباز، رویین (1386). در جستجوی زبان نو: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید. تهران: نگاه
3. پوک، گرنت (1395). مبانی تاریخ هنر. ترجمه هادی آذری، تهران: حرفه نویسنده.
4. تانگ، رزماری (1399). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی. ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
5. دیویس، دنی؛ سیمون، روبرتز و هفریچر، جاکوبز (1388). تاریخ هنر جنسن. ترجمه فرزان سجودی و همکاران، چاپ اول، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
6. رجبی، فرهاد و پرچگانی، فاطمه (1397). خوانش فمینیستی ـ اگزیستانسیالیستی مجموعه اُنظر الیکِ مرام مصری. ادب عربی، سال دهم (1)، 114-97.
7. رسولی، سید جواد (1377). آیین اساطیری ور: پیشینه سوگند در ایران و جهان. چاپ اول، تهران: سروش.
8. شکسپیر، ویلیام (1392). هملت. ترجمه ابوالحسن تهامی، تهران: نگاه.
9. فرهادی‌کیا، مهسا (1394). فمینیسم و هنر در مواجهه با اساطیر. تندیس، (296)، 19-18.
10. فلدمن، ادموند بورکه (1388). تنوع تجارب تجسمی. ترجمه پرویز مرزبان، تهران: سروش.
11. کورنی، پیر (1396). نمایشنامه هراس. ترجمه محمدعلی معیری، تهران: علمی فرهنگی.
12. گاردنر، هلن (1385). هنر در گذر زمان. ترجمه محمد فرامرزی، تهران: آگاه.
13. گامبریج، ارنست هانس (1399). تاریخ هنر. ترجمه علی رامین، تهران: نی.
14. ماینر، ورنون هاید (1393). تاریخِ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریه هنر). ترجمه مسعود قاسمیان، تهران: فرهنگستان هنر و سمت.
15. محمد‌پور، احمد (1389). روش در روش (درباره ساخت معرفت در علوم انسانی). تهران: جامعه‌شناسان.
16. محمد‌پور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی: ضد روش (منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی). جلد اول، تهران: جامعه‌شناسان.
17. محمد‌پور، احمد (1396). روش تحقیق معاصر در علوم انسانی (مباحثی در سیاست‌های روش). تهران: ققنوس.
18. Boime, Albert (1987). Art in an age of revolution (1750- 1800). Social history of modern art. Vol.1. Unibersity of Chicago press.pp.
19. Carrier, David. (1988). GAVIN HAMILTON'S "OATH OF BRUTUS" AND DAVID'S "OATH OF THE HORATII": THE REVISIONIST INTERPRETATION OF NEO-CLASSICAL ART. Vol. 71, No. 2, APRIL 1988, Aesthetics and the Histories of the Arts. [DOI:10.5840/monist198871216]
20. Falasca, simonetta-Zamponi, (2000). Fascist Spectacle: The Aesthetics of Power in Mussolini's Italy. University of California.
21. Gordon, pocock. (1976). Corneille and Racine; Problems of Tragic Form. Cambridge University Press.
22. Winkler, Martin M. The Roman Salute: Cinemac Historym Ideology. Ohio State University press.
23. Moon, Warren G. (1995). Polykleitos, the Doryphoros, and tradition. Wisconsin studies in classics (illustrated ed.). Univ of Wisconsin Press.
24. URl 1: https://antimantal.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%84%D9%86-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D9%88 (access date: may 2023.)
25. URL2:https://fahttps://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Gavin Hamilton-the oath of brutus. jpg (access date: 3 avril 2023).
26. URL 3: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text%3Fdoc%3Dliv.%25201.24 (access date: 10 avril 2023).
27. URL 4: https://myshakespeare.com/hamlet/act-1-scene-5-popup-note-index-item-swearing-sword (access date: 23 avril 2023).
28. URL 5: https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/d/david_j/3/311david.html. (access date: 3 June 2023).
29. URL 6: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacques-Louis_David_-_Oath_of_the_Horatii_-_Google_Art_Project.jpg (access date: 3 avril 2023).
30. URL 7: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Statue-Augustus.jpg?uselang=fa (access date: 17 september).
31. URL 8: https://useum.org/artwork/The-Judgment-of-Solomon-Nicolas-Poussin-1649 (access date: 3 July 2023).
32. URL 9: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Lille_PdBA_david_horaces.JPG#filehistory. (access date: 3 July 2023).
33. URL 10: https://www.britannica.com/biography/Jean-Baptiste-Debret (access date: 5 June 2023).
34. URL 11: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Le Serment du Jeu de paume.jpg (access date: 3 July 2023).
35. URL 12: https://en.wikipedia.org/wiki/The Tennis Court Oath (David)#/media/File:Serment du Jeu de Paume - Jacques-Louis David.jpg. (access date: 3 July 2023).
36. URL 13: https://www.thearchaeologist.org/blog/the-intervention-of-the-sabine-women-a-significant-painting-of-the-18th-century (access date: 16 June 2023).
37. URL 14: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/F0440 Louvre JL David Sabines INV3691 rwk.jpg (access date: 17 september).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb