دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 57-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maroof G, Talebzadeh A. Comparative analysis of gender representation in Jacques Louis David's. mth 2023; 13 (25) :43-57
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1955-fa.html
معروف غلامرضا، طالب زاده عادله. تحلیل تطبیقی بازنمایی جنسیت در تابلوی "سوگند هوراتی‌ها" ژاک لویی داوید. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1402; 13 (25) :43-57

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1955-fa.html


1- دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد.
2- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد. ، a.talebzadeh@ub.ac.ir
چکیده:   (390 مشاهده)
شناخت جایگاه زن و بازنمایی جنسیت در جهان هنر کلاسیک یکی از دغدغه های پژوهشگران معاصر است، این پژوهش با اتخاذ رویکرد انتقادی با هدف انطباق مفهوم جنسیت بر تابلوی سوگند هوراتی­ها از نظریات فیلسوف پست‌مدرن، "هلن سیکسو"، بهره گرفته و بر تقابل "مردـ زن" و فروکاستن جایگاه "زن"در زبان بصری داوید تمرکز دارد و هدف این تحقیق آن است تا دریابد روابط قدرتِ جامعۀ مردسالار قرن هجدهم فرانسه، چگونه در زبان بصری داوید نمود یافته  و مفهوم جنسیتی شدۀ "زن" را باز تعریف و بازنمایی کرده است. این نقد؛ با بهره ­گیری از چهار گام تعریف شده در شیوۀ "ادموند بورکه فلدمن"، نخست در مرحلۀ توصیف، خاستگاه کلامی ـ رواییِ تابلو؛ یعنی نمایش­نامه "هُراس" و کتاب "آغاز تمدن روم"را موردتوجه قرار داده آن­گاه به خاستگاه تصویری تابلو یعنی تابلوی "سوگند بروتوس" اثر "گوین همیلتون" و ژست فراموش‌ شدۀ "سلام رومی" پرداخته است. در گام دوم با تجزیۀ فرمالیستی مشخص شد مناسبات فرم‌، رنگ و ترکیب‌بندی نیز بر پایۀ اصالت مردان و به حاشیه راندن زنان شکل‌گرفته‌اند. در گام­های سوم و چهارم طی تفسیر و داوری با گذری روانکاوانه به کودکی داوید دریافتیم، داوید پدرش را در یک دوئل ازدست‌داده، مادرش او را ترک کرده و عموهای معمارش سرپرستی او را برعهده‌ گرفته‌اند بر همین مبنا زیست هنری داوید حاکی از آرمان‌خواهی و مرگ برای آرمان؛ زن­ستیزی و توجه و تأکیدِ بر معماری است. نتیجۀ این خوانش انتقادی نشان داد بنیان های آرمان­‌گرایانه، پدرسالارانه و زن ستیزانۀ حاکم بر تفکر داوید همگی در این تابلو گردآمده‌­اند و بیان­گر عقده­­‌ها و امیال سرکوب شدۀ کودکی او هستند. پس از داوید این تابلو به عنوان مظهر آرمان­‌گرایی افراطی مورد توجه فاشیست ها قرار و سلام رومی بازسازی شده در این تابلو را در خدمت آرمان­های افراطی خود قرار دادند.
متن کامل [PDF 2501 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb