1- دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد.
2- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد. ، a.talebzadeh@ub.ac.ir
چکیده: (390 مشاهده)
شناخت جایگاه زن و بازنمایی جنسیت در جهان هنر کلاسیک یکی از دغدغه های پژوهشگران معاصر است، این پژوهش با اتخاذ رویکرد انتقادی با هدف انطباق مفهوم جنسیت بر تابلوی سوگند هوراتیها از نظریات فیلسوف پستمدرن، "هلن سیکسو"، بهره گرفته و بر تقابل "مردـ زن" و فروکاستن جایگاه "زن"در زبان بصری داوید تمرکز دارد و هدف این تحقیق آن است تا دریابد روابط قدرتِ جامعۀ مردسالار قرن هجدهم فرانسه، چگونه در زبان بصری داوید نمود یافته و مفهوم جنسیتی شدۀ "زن" را باز تعریف و بازنمایی کرده است. این نقد؛ با بهره گیری از چهار گام تعریف شده در شیوۀ "ادموند بورکه فلدمن"، نخست در مرحلۀ توصیف، خاستگاه کلامی ـ رواییِ تابلو؛ یعنی نمایشنامه "هُراس" و کتاب "آغاز تمدن روم"را موردتوجه قرار داده آنگاه به خاستگاه تصویری تابلو یعنی تابلوی "سوگند بروتوس" اثر "گوین همیلتون" و ژست فراموش شدۀ "سلام رومی" پرداخته است. در گام دوم با تجزیۀ فرمالیستی مشخص شد مناسبات فرم، رنگ و ترکیببندی نیز بر پایۀ اصالت مردان و به حاشیه راندن زنان شکلگرفتهاند. در گامهای سوم و چهارم طی تفسیر و داوری با گذری روانکاوانه به کودکی داوید دریافتیم، داوید پدرش را در یک دوئل ازدستداده، مادرش او را ترک کرده و عموهای معمارش سرپرستی او را برعهده گرفتهاند بر همین مبنا زیست هنری داوید حاکی از آرمانخواهی و مرگ برای آرمان؛ زنستیزی و توجه و تأکیدِ بر معماری است. نتیجۀ این خوانش انتقادی نشان داد بنیان های آرمانگرایانه، پدرسالارانه و زن ستیزانۀ حاکم بر تفکر داوید همگی در این تابلو گردآمدهاند و بیانگر عقدهها و امیال سرکوب شدۀ کودکی او هستند. پس از داوید این تابلو به عنوان مظهر آرمانگرایی افراطی مورد توجه فاشیست ها قرار و سلام رومی بازسازی شده در این تابلو را در خدمت آرمانهای افراطی خود قرار دادند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی