دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   دوره 11 شماره 22 صفحات 92-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Sadigh R, Mohamadi Rad A A, Shayganfar N. (2022). A Comparative Analysis of Female Subject Representation in Instagram Photos Based on Baudrillard's Hyperreality. mth. 11(22), 81-92. doi:10.61186/mth.11.22.81
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1875-fa.html
صفری صدیق رزیتا، محمدی‌راد امیرعباس، شایگان‌فر نادر.(1400). تحلیل تطبیقی بازنمایی سوژه زن در عکس های شبکه اینستاگرام بر اساس مفهوم حادواقعیت ژان بودریار نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 11 (22) :92-81 10.61186/mth.11.22.81

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1875-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، am.rad@aui.ac.ir
3- دانشیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (2192 مشاهده)
بازنمایی تصویری در جهانِ رسانه­ در ساحت عکس ­های ساخته و پرداخته­ شده­ دیجیتال، امری نوین است که دست­یابی به آن، نیازمند شناسایی نظام معرفتی و تکنولوژیک هنر پسامدرن و رسانه­ای و نیز تحولاتی است که در مسیر دگرگونی سوبژکتیویته پدید آمده‌اند. بازنمایی تصویری سوژه­ زن در شبکه­ اجتماعی اینستاگرام می ­تواند منظر مناسبی برای بررسی امر بازنمایی معاصر فراهم آورده و با فاصله گرفتن از سوژه‌محوریِ مدرن، جایگاه سوژه­ زن در حادفضای رسانه را نمایان سازد. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب آرای ژان بودریار در باب رسانه، در پی پاسخ به این پرسش‌ها است که چگونه شبکه­ اجتماعی اینستاگرام با ساختار تکنولوژیک و گردش رسانه ­ای خود بر بازنمایی تصویری سوژه­ زن معاصر ایران تأثیر گذاشته و چه جایگاهی را می­ توان برای سوژه­ هنرمند و ابژه­ تصویر در بازنمایی رسانه ­ای معاصر قائل شد؟ هدف از این نوشتار، تحلیل تطبیقی بازنمایی سوژه زن معاصر ایران در حادفضای اینستاگرام با تکیه بر آرای بودریار است. جامعه­ هدف، عکس­ های منتشرشده از زنان در این شبکه­ بوده که از طریق نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده؛ معیارهای انتخاب تصاویر مبتنی بر دریچه­­ مفهومی بودریار تعیین شده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش به‌روشنی نشان می­ دهند که جهانِ بازنمایی رسانه ­ای زنان معاصر ایران، همان جهانِ بی‌مرجعِ رسانه و حادواقعیتی است که در گسست از واقعیت، امکانِ فاعلیتِ سوژه را سلب کرده و او را با ابژه­ هایی روبه ­رو ساخته است که رسانه و ساختار تکنولوژیکِ آن پیش روی او نهاده ­اند؛ ابژه ­هایی فرازیباشناختی و فراجنسیتی که بدل به وانموده هایی تهی شده و هویت و واقعیتِ جدید خود را مبتنی بر جهانِ رسانه جست ­و جو می­ کنند.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (1136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

فهرست منابع
1. بودریار، ژان (1396). چرا همه‌ چیز تاکنون ناپدید نشده است؟ ترجمه‌ احسان کیانی‌خواه، چاپ دوم، تهران: حرفه نویسنده.
2. بودریار، ژان (1398). گذرواژه‌ها. ترجمه علی رستمیان، چاپ دوم، تهران: کتاب پاگرد.
3. بودریار، ژان (1399الف). شفافیت شیطانی: رساله‌ای درباره‌ پدیده‌های افراطی. ترجمه پیروز ایزدی، چاپ سوم، تهران: ثالث.
4. بودریار، ژان (1399ب). وانموده‌ها و وانمود. ترجمه پیروز ایزدی، چاپ سوم، تهران: ثالث.
5. بودریار، ژان (1400). در سایه اکثریت‌های خاموش. ترجمه پیام یزدانجو، چاپ ششم، تهران: مرکز.
6. توفولتی، کیم (1396). بودریار در قابی دیگر. ترجمه وحیدالله موسوی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
7. حقیقی، مانی (1387). سرگشتگی نشانه‌ها نمونه‌هایی از نقد پسامدرن/ بودریار ... [و دیگران]. ترجمه بابک احمدی... [و دیگران]، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
8. سی‌مورگان، رابرت (1395). هنر معاصر در عصر جهانی‌شدن. ترجمه‌ گلنار یار محمد، چاپ دوم، تهران: چشمه.
9. کاپلستون، فردریک چارلز (1393). تاریخ فلسفه از دکارت تا لایپ‌نیتس. ترجمه‌ غلامرضا اعوانی، جلد چهارم، چاپ پنجم، تهران: سروش.
10. کانت، امانوئل (1394). نقد عقل محض. ترجمه‌ بهروز نظری، چاپ اول، تهران: ققنوس.
11. کانت، امانوئل (1397). نقد قوه حکم. ترجمه‌ عبدالکریم رشیدیان، چاپ یازدهم، تهران: نی.
12. کلنر، داگلاس (2004). درآمد: ژان بودریار. چرا همه‌ چیز تاکنون ناپدید نشده است؟ تهران: حرفه نویسنده. 21-12.
13. Asal, E. (2019). Gender as hyperreality: Butler's gender through Baudrillard's simulacrum and the case of David Reimer. CULT 501: Social and Cultural Theory. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Gender_As_Hyperreality_Butlers_Gender_Th-1.pdf
14. Baudrillard, J. (1993). The Transparency of Evil: Essays on extreme phenomena. Trans. Benedict, J. London and New York: Verso. [DOI:10.2307/432045]
15. Borges-Rey, E. (2015). News images on instagram: The paradox of authenticity in hyperreal photo reportage. Digital Journalism, 3 (4), 571-593. [DOI:10.1080/21670811.2015.1034526]
16. Gennaro, S. & Miller, B. (2020). Re-literation and Remixing the Self on Social Media. International Academic Journal Baudrillard Now, 1 (2), 25-37.
17. G.smith, R. (2010). The baudrillard dictionary. Ehrthardt: Edinburgh University. [DOI:10.1515/9780748642915]
18. Kellner, D. (2004). Encyclopedia of Modern French Thought. New York: An imprint of the Taylor & Francis Group.
19. Laughey, D. (2007). Key Themes in Media Theory. New York: Open University Press.
20. Lucy, L. et al. (2015). A Dictionary of Postmodernism. UK: Wiley Blackwell. [DOI:10.1002/9781118902189]
21. Nikolić, L. (2021). Exploring Hyperreal Transcendence through Research-creation: The Smartphone as Spiritual Interface between the Real and Virtual Selves, In Total Screen: Why Baudrillard, Once Again? MAST, The Journal of Media Art Study and Theory, 2 (1), 40-50.
22. Toffoletti, K. (2014). Baudrillard, Postfeminism and the Image Makeover. Cultural Politics, 10 (1), 105-119. [DOI:10.1215/17432197-2397263]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb