دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   دوره 11 شماره 22 صفحات 92-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Sadigh R, Mohamadi Rad A A, Shayganfar N. A Comparative Analysis of Female Subject Representation in Instagram Photos Based on Baudrillard's Hyperreality. mth 2022; 11 (22) :81-92
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1875-fa.html
صفری صدیق رزیتا، محمدی‌راد امیرعباس، شایگان‌فر نادر. تحلیل تطبیقی بازنمایی سوژه زن در عکس های شبکه اینستاگرام بر اساس مفهوم حادواقعیت ژان بودریار. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1400; 11 (22) :81-92

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1875-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، am.rad@aui.ac.ir
3- دانشیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (865 مشاهده)
بازنمایی تصویری در جهانِ رسانه­ در ساحت عکس ­های ساخته و پرداخته­ شده­ دیجیتال، امری نوین است که دست­یابی به آن، نیازمند شناسایی نظام معرفتی و تکنولوژیک هنر پسامدرن و رسانه­ای و نیز تحولاتی است که در مسیر دگرگونی سوبژکتیویته پدید آمده‌اند. بازنمایی تصویری سوژه­ زن در شبکه­ اجتماعی اینستاگرام می ­تواند منظر مناسبی برای بررسی امر بازنمایی معاصر فراهم آورده و با فاصله گرفتن از سوژه‌محوریِ مدرن، جایگاه سوژه­ زن در حادفضای رسانه را نمایان سازد. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب آرای ژان بودریار در باب رسانه، در پی پاسخ به این پرسش‌ها است که چگونه شبکه­ اجتماعی اینستاگرام با ساختار تکنولوژیک و گردش رسانه ­ای خود بر بازنمایی تصویری سوژه­ زن معاصر ایران تأثیر گذاشته و چه جایگاهی را می­ توان برای سوژه­ هنرمند و ابژه­ تصویر در بازنمایی رسانه ­ای معاصر قائل شد؟ هدف از این نوشتار، تحلیل تطبیقی بازنمایی سوژه زن معاصر ایران در حادفضای اینستاگرام با تکیه بر آرای بودریار است. جامعه­ هدف، عکس­ های منتشرشده از زنان در این شبکه­ بوده که از طریق نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده؛ معیارهای انتخاب تصاویر مبتنی بر دریچه­­ مفهومی بودریار تعیین شده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش به‌روشنی نشان می­ دهند که جهانِ بازنمایی رسانه ­ای زنان معاصر ایران، همان جهانِ بی‌مرجعِ رسانه و حادواقعیتی است که در گسست از واقعیت، امکانِ فاعلیتِ سوژه را سلب کرده و او را با ابژه­ هایی روبه ­رو ساخته است که رسانه و ساختار تکنولوژیکِ آن پیش روی او نهاده ­اند؛ ابژه ­هایی فرازیباشناختی و فراجنسیتی که بدل به وانموده هایی تهی شده و هویت و واقعیتِ جدید خود را مبتنی بر جهانِ رسانه جست ­و جو می­ کنند.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

فهرست منابع
1. بودریار، ژان (1396). چرا همه‌ چیز تاکنون ناپدید نشده است؟ ترجمه‌ احسان کیانی‌خواه، چاپ دوم، تهران: حرفه نویسنده.
2. بودریار، ژان (1398). گذرواژه‌ها. ترجمه علی رستمیان، چاپ دوم، تهران: کتاب پاگرد.
3. بودریار، ژان (1399الف). شفافیت شیطانی: رساله‌ای درباره‌ پدیده‌های افراطی. ترجمه پیروز ایزدی، چاپ سوم، تهران: ثالث.
4. بودریار، ژان (1399ب). وانموده‌ها و وانمود. ترجمه پیروز ایزدی، چاپ سوم، تهران: ثالث.
5. بودریار، ژان (1400). در سایه اکثریت‌های خاموش. ترجمه پیام یزدانجو، چاپ ششم، تهران: مرکز.
6. توفولتی، کیم (1396). بودریار در قابی دیگر. ترجمه وحیدالله موسوی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
7. حقیقی، مانی (1387). سرگشتگی نشانه‌ها نمونه‌هایی از نقد پسامدرن/ بودریار ... [و دیگران]. ترجمه بابک احمدی... [و دیگران]، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
8. سی‌مورگان، رابرت (1395). هنر معاصر در عصر جهانی‌شدن. ترجمه‌ گلنار یار محمد، چاپ دوم، تهران: چشمه.
9. کاپلستون، فردریک چارلز (1393). تاریخ فلسفه از دکارت تا لایپ‌نیتس. ترجمه‌ غلامرضا اعوانی، جلد چهارم، چاپ پنجم، تهران: سروش.
10. کانت، امانوئل (1394). نقد عقل محض. ترجمه‌ بهروز نظری، چاپ اول، تهران: ققنوس.
11. کانت، امانوئل (1397). نقد قوه حکم. ترجمه‌ عبدالکریم رشیدیان، چاپ یازدهم، تهران: نی.
12. کلنر، داگلاس (2004). درآمد: ژان بودریار. چرا همه‌ چیز تاکنون ناپدید نشده است؟ تهران: حرفه نویسنده. 21-12.
13. Asal, E. (2019). Gender as hyperreality: Butler's gender through Baudrillard's simulacrum and the case of David Reimer. CULT 501: Social and Cultural Theory. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Gender_As_Hyperreality_Butlers_Gender_Th-1.pdf
14. Baudrillard, J. (1993). The Transparency of Evil: Essays on extreme phenomena. Trans. Benedict, J. London and New York: Verso. [DOI:10.2307/432045]
15. Borges-Rey, E. (2015). News images on instagram: The paradox of authenticity in hyperreal photo reportage. Digital Journalism, 3 (4), 571-593. [DOI:10.1080/21670811.2015.1034526]
16. Gennaro, S. & Miller, B. (2020). Re-literation and Remixing the Self on Social Media. International Academic Journal Baudrillard Now, 1 (2), 25-37.
17. G.smith, R. (2010). The baudrillard dictionary. Ehrthardt: Edinburgh University. [DOI:10.1515/9780748642915]
18. Kellner, D. (2004). Encyclopedia of Modern French Thought. New York: An imprint of the Taylor & Francis Group.
19. Laughey, D. (2007). Key Themes in Media Theory. New York: Open University Press.
20. Lucy, L. et al. (2015). A Dictionary of Postmodernism. UK: Wiley Blackwell. [DOI:10.1002/9781118902189]
21. Nikolić, L. (2021). Exploring Hyperreal Transcendence through Research-creation: The Smartphone as Spiritual Interface between the Real and Virtual Selves, In Total Screen: Why Baudrillard, Once Again? MAST, The Journal of Media Art Study and Theory, 2 (1), 40-50.
22. Toffoletti, K. (2014). Baudrillard, Postfeminism and the Image Makeover. Cultural Politics, 10 (1), 105-119. [DOI:10.1215/17432197-2397263]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb