1- استاد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران.
2- کارشناسی ارشد آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران ، mostafa.aslmand@gmail.com
چکیده: (931 مشاهده)
موسیقی در بازیهای رایانهای و فیلمها علاوه بر کارکردهای دراماتیک، قادر به ایجاد پیوستگی بین عوامل مختلف سازنده اثر است. پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخ این پرسش است که نقش موسیقی در اثرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم بر عناصر دیداری و دراماتیک در دو رسانه "بازی رایانهای" و "فیلم" چیست و چه اشتراکات و تفاوتهایی در این زمینه وجود دارند؟ به این منظور، ما به مطالعه تطبیقی طراحی و ساخت موسیقی متن از منظر ساختاری و کارکردی در بازیهای رایانهای و فیلم میپردازیم. ما علاوه بر بررسی چگونگی عملکرد موسیقایی مختلف در محیط بازیها و فیلمها، به الگوهای طراحی موسیقی متن نیز میپردازیم تا چگونگی ارتباط بین اجزای گوناگون عناصر موسیقایی در ارتباط با هم را نیز تبیین نماییم. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیل نمونه و بهرهبرداری از منابع کتابخانهای بوده است. در همین جهت، مثالها و تصاویر مرتبط با هر بخش بهطور مجزا ارائه شده تا علاوه بر درک بهتر از کارکردها، بتوان ویژگیهای مشترک را بهطور عینی مشاهده نمود. در طراحی موسیقی متن علاوه بر نگاه فنی و ساختاری، باید کارکردها نیز در مرکز توجه آهنگساز باشند. بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، زمینههای مشترکی از مؤلفههای فرمال موسیقایی در طراحی موسیقی فیلم و بازیهای رایانهای وجود دارند که مهمترین آنها عبارت هستند از؛ وحدت مواد، القای مفاهیم، تأکید، نشانههای یادآوری، بیان احساس و همینطور چگونگی ایجاد واریاسیونها و لایههای متعدد. در رابطه با بررسی الگوها و طرحهایی که یک آهنگساز در بازیهای رایانهای باید بدانها توجه نماید، مثالها و روشهایی ارائه شده و کارکرد آنها با محوریت فرم و محتوا در موسیقی متن فیلم مورد تأکید قرار میگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر