دوره 10، شماره 20 - ( 11-1399 )                   دوره 10 شماره 20 صفحات 30-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedaghatkish A, Piravi Vanak M, Zaimaran M, Emadi M R. A study on the effects of imported engravings on the structure of Farangi-sazi in Safavid’s era based on the views of Ernst Gombrich and Kendall Walton. mth 2021; 10 (20) :15-30
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1469-fa.html
ٌصداقت کیش آرش، پیراوی ونک مرضیه، ضیمران محمد، عمادی محمد رضا. مطالعه تأثیرات گراورهای وارداتی بر ساختار نقاشی فرنگی‌سازی ایران دوره‌ صفوی بر اساس آرای ارنست گامبریچ و کندال والتون. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (20) :15-30

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1469-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان. ، arashsedaghatkish@gmail.com
2- دانشیار، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
3- مدرس، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
4- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (3453 مشاهده)
از اواسط دوران صفوی، بخشی از نقاشی ایران تحت تأثیر هنر اروپا قرار گرفت و منجر به شکلی از نقاشی شد که از همان دوران به نام فرنگیسازی شهرت یافت. هر چند در اکثر منابع، به نام نقاشان فرنگی حاضر در دربار صفوی و همچنین ورود آثار هنری از اروپا اشاره شده است و علیرغم اینکه برخی گراورهای استفادهشده در آثار فرنگیسازی شناسایی شدهاند، به نظر میرسد تأکید پژوهشگران بیشتر بر حضور اروپاییان و تأثیر کلی فرهنگ و نقاشی غرب بوده و به گراورها، دیگر آثار تصویری و تأثیر مسیر انتقال تصاویر توجه نشده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان برخی از ویژگیهای فرنگیسازی را نتیجه انتقال تصویر نقاشی از مسیر گراور و عدم دسترسی به اصل نقاشیهای اروپایی دانست؟ در مقاله پیش رو با استفاده از نظریات ارنست گامبریچ و کندال والتون، با روش توصیفی-تحلیلی، سعی بر روشن ساختن احتمال تأثیر فرآیند انتقال تصویر نقاشی بر نقاشی ایران است. نخست با بهکار بستن آرای والتون در مورد سه اثر فرنگیسازی و گراورهای منبع این آثار، اختلال در درک ژانر و تأثیر حذف دادهها در درک شیوه اجرا؛ و سپس با آرای گامبریچ، نحوه تطبیق دادن و برداشت از نقاشی اروپایی با تمرکز بر موارد طرحواره، تکنیک، رنگ، ابعاد، تضاد، سبک و تزئین، تحلیل شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد احتمالاً مواجهه همزمان با تصاویری متنوع از دورههای متفاوت، عامهپسند تا فاخر و ناآشنایی با نقاشی غربی در درک آثار اختلال ایجاد کرده و از سوی دیگر با دگردیسی در برخی دادههای تصویریِ گراور، هنرمند ایرانی، موارد مذکور را با امکانات بیانی نقاشی ایرانی تلفیق یا جایگزین کرده است.
متن کامل [PDF 1741 kb]   (820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. آژند، يعقوب (1379). نوآوري و تجدد در هنر صفوي (1134-1038). هنرهاي زيبا، 7 (7)، 11-4.
2. آژند، يعقوب (1385). مکتب نگارگري اصفهان. چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
3. افشار مهاجر، کامران (1384). هنرمند ايراني و مدرنيسم. چاپ اول، تهران: دانشگاه هنر.
4. پاکباز، رويين (1394). نقاشي ايران از ديرباز تا امروز. چاپ دوازدهم، تهران: زرين و سيمين.
5. پاکباز، رويين (1395). دايره‌المعارف هنر (سه‌جلدي). چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر.
6. جواني، علي‌اصغر (1385). بنيان‌هاي مکتب نقاشي اصفهان. چاپ اول، تهران: فرهنگستان هنر.
7. روششوار، ژولين دو (1378). خاطرات سفر ايران. ترجمه مهران توکلي، چاپ اول، تهران: ني.
8. کشميرشکن، حميد (1394). هنر معاصر ايران: ريشه‌ها و ديدگاه‌هاي نوين. چاپ اول، تهران: نظر.
9. کمپفر، انگلبرت (1360). سفرنامه کمپفر. ترجمه‌ کيکاووس جهانداري، چاپ اول، تهران: خوارزمي.
10. گرابار، اولگ (1390). مروري بر نگارگري ايراني. ترجمه‌ مهرداد وحدتي دانشمند، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر.
11. گريگوري، ر. ل. و گومبريج، ا. ه. (1389). ايهام در طبيعت و هنر. ترجمه‌ پرتو اشراق، چاپ اول، تهران: ناهيد.
12. گودرزي، مرتضي (1384). تاريخ نقاشي ايران از آغاز تا عصر حاضر. چاپ اول، تهران: سمت.
13. مسعودي امين، زهرا (1395). فرنگي‌سازي در نگارگري مکتب اصفهان: رويکردي فرهنگي. باغ نظر، سال سيزدهم (38)، 46-39.
14. معين‌الديني، محمد و عصارکاشاني، الهام (1392). سير تحول زيبايي‌شناسي طبيعت در تک‌نگاره‌هاي مکتب اصفهان. جلوه هنر، 5 (9)، 90-77.
15. Bell, G. (2011). Ten Reasons Why E. H. Gombrich Remains Central to Art History. https://gombricharchive.files.wordpress.com/2011/07/ten-reasons-why-e-h-gombrich-remains-central-to-art-history.pdf (access date: 2019/11/04).
16. Bell, J. (1999). What is Painting? (Representation and Modern Art). London: Thames and Hudson.
17. Clark, T.H. (1986). The Rhinoceros (from Durer to Stubbs 1515-1799). New York: Sotheby's Publications.
18. Diba, L.a S. & Ekhtiar, M. (1998). Royal Persian Paintings (The Qajar Epoch 1785- 1925). New York: Brooklyn Museum of Arts & I.B. Tauris Publishers.
19. Eldridge, R. (2003). An Introduction to the Philosophy of Art. New York: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9781139164740]
20. Gombrich, E.H. (1978). Meditation on a Hobby Horse and Other Essays. 3rd ed. London: Phaidon Press Limited.
21. Gombrich, E.H. (1984). Art & Illusion (A study in the psychology of pictorial representation). 7th ed. London: Phaidon Press Limited.
22. Gombrich, E.H. (1922)Truth and Stereotype an Illusion Theory of Representation. The Philosophy of the Visual Arts. Alperson, Philip (Ed.). New York: Oxford University Press. 72- 87.
23. Gombrich, E.H. (1993) A Lifelong Interest (Conversations on Art and Science with Didier Eribon). London: Thames and Hudson. Landau, David & Parshall, Peta (1994). The Renaissance Print 1470ـ1550. New Haven & London: Yale University Press.
24. Langer, A. (2013). European Influences on Seventeenth-Century Persian Painting of Handsome Europeans, Naked Ladies, and Parisian Timepieces. The Fascination of Persia. Zurich: Museum Rietberg Zurich and Verlag Scheidegger & Spiess AG. 170-235 .
25. Lopes, D. M. (1996). Understanding Pictures. New York: Oxford University Press Inc.
26. Lopes, D. M . (2005). Painting. The Routledge Companion to Aesthetics. Caut, Berys & Lopes, Dominic (Eds.). New York: Routledge. 491- 502.
27. Margolis, J. (2004). The Philosophy of the Visual Arts: Perceiving Paintings. The Blackwell guide to aesthetics. Kivy, Peter. (Ed.). Carlton: Blackwell Publishing Ltd. 215-229. [DOI:10.1002/9780470756645.ch12]
28. Mayor, A. H. (1972). Prints & People (A Social History of Printed Pictures). 2nd ed. New York: Met Publication.
29. Podro, M. (1987). Depiction and the Golden Calf. Philosophy and the Visual Arts: Seeing and Abstracting. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company. 3-23. [DOI:10.1007/978-94-009-3847-2_1]
30. Schwartz, G. (2013). Between Court and Company Dutch Artists in Persia. The Fascination of Persia. Zurich: Museum Rietberg Zurich and Verlag Scheidegger & Spiess AG. 152-169.
31. Sellink, M. (1997). Philips Galle (1537-1612): engraver and print publisher in Haarlem and Antwerp. Rotterdam: Private Press, Gouda.
32. Van den Braembussc, A. (2009). Thinking Art (An Introduction to Philosophy of Art). Michael Krassilovsky; Rutger H. Cornets de Groot & Dick van Spronsen (Translators). Berlin: Springer Science & Business Media B.V.
33. Walton, K. (1990). Mimesis as a game of make believe: On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge: Harvard University Press.
34. Walton, K.(1992). Looking at pictures and looking at things. The Philosophy of the Visual Arts. Alperson, Philip (Ed.). New York: Oxford University Press. 102- 113.
35. Walton, K. (2008). Marvelous Images (on Values and Arts). New York: Oxford University Press.
36. Wiesing, L. (2016). The Visibility of the Image (History and Perspectives of Formal Aesthetics). New York: Blomsbery Publishing Inc.
37. URL 1: https://www.harvardartmuseums.org/art/2172062 (access date: 2019/12/04).
38. URL 2: https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/RP-P-1985-329 (access date: 2019/12/04).
39. URL 3: https://www.cincinnatiartmuseum.org/art/explore-the-collection?id=13182400 (access date: 2019/12/27).
40. URL 4: https://judith2you.wordpress.com/2011/08/20/reni/amp/ (access date: 2019/12/27).
41. URL 5: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/669259 (access date: 2019/12/27).
42. URL 6: https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-judith-with-the-severed-head-of-holofernes-mss1005/ (access date: 2019/10/05).
43. URL 7: https://research.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=265788&page=2&partId=1&school=131 (access date: 2019/10/05).
44. URL 8: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/356497 (access date: 2019/12/27).
45. URL 9: https://research.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=720573&partId (access date: 2019/10/05).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb