دوره 5، شماره 10 - ( 12-1394 )                   دوره 5 شماره 10 صفحات 108-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehdizadeh A. Paintings analysis of the “conquest of Khaybar”: Related to Timurid, Turkmen and Safavid periods. mth 2016; 5 (10) :97-108
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-405-fa.html
مهدی زاده علیرضا. تحلیل نگاره های فتح خیبر مربوط به دوره های تیموری، ترکمن و صفوی. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1394; 5 (10) :97-108

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-405-fa.html


دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، honar2apex@yahoo.com
چکیده:   (5463 مشاهده)

واقعه خیبر، جایگاهی برجسته، مهم و نمادین نزد شیعیان دارد. این واقعه در نسخه نگارههای ادوار گوناگون به شیوههای مختلف بازنمایی شده است. در این مقاله، سه نگاره فتح خیبر مربوط به دورههای تیموری (کلیات تاریخی)، ترکمن (خاوران نامه) و صفوی (فالنامه)، برمبنای گفتمان تشیع (دوازدهامامی) بررسی و تحلیل شدهاند. گفتمان تشیع، مجموعهای منسجم از مفاهیم، باورها و روایتها را دربرمیگیرد که اندیشه، احساس، گفتار و رفتار شیعیان را تحت سیطره خود گرفته و به آنها شکل میدهد؛ منطقاً انتظار میرود در نگارههایی با مضمون شیعی نیز عینیت و تحقق یافته باشد. ازاینرو، در بررسی نگارههای موردنظر این پرسشها مطرح میگردد که کدام نگاره، گفتمان تشیع از واقعه فتح خیبر را بازنمایی میکند، آیا بهصرف بازنمایی و حضور شخصیتی شیعی در این نگارهها، میتوان آنها را نگارههایی شیعی دانست.

همچنین، مشخص نمودن گفتمان بازنمایی شده در هر نگاره و شناسایی ویژگی مهم و اصلیِ نگارههای شیعی، از اهداف این پژوهش است. بدین منظور، به بررسی محتوایی و شکلی نگارهها پرداخته و عناصر بصری و تصویری، نشانهها و نمادهای بهکاررفته در هر نگاره، درراستای گفتمان تشیع توصیف و تحلیل شدهاند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی- تطبیقی است و اطلاعات، از منابع کتابخانهای جمع آوری شده است.

در نتیجه گیری این پژوهش میتوان اظهار داشت، یکی از ویژگیهای مهم و اصلی برای شناسایی و ارزیابی نگارههای شیعی، بازنمایی مضامین براساس گفتمان تشیع است که میباید در محتوا و صورت (شکل) آثار، به ظهور رسیده باشد. از میان نگارههای بررسیشده، این ویژگیِ مهم در نگاره فتح خیبر از دوره صفوی (فالنامه) ظهور یافته است؛ بدین منظور، نگارگر، نشانهها، نمادها و تمهیدات تجسمی خاصی در آن بهکار برده است.

متن کامل [PDF 1190 kb]   (2286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb