1- دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
2- استادیار، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. ، mohammadshokry44@gmail.com
3- استادیار، گروه پژوهش هنر. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
چکیده: (149 مشاهده)
در جهان معاصر، مفهوم «اِروس» با تهدیداتی جدی مواجه شده است؛ تهدیداتی که در پی تحولات عمیق و گسترده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شکل گرفتهاند و نشاندهنده یک بحران روزافزون در عرصه معنای زندگی، اخلاق و هویت فردی هستند. در بستر این تحولات، فراتکنولوژی، گسترش نیهیلیسم و سلطه نئولیبرالیسم موجب دگرگونیهای بنیادین در مفاهیم بنیادین انسانی شدهاند؛ بهویژه در زمینه روابط فردی، عاطفی و اروتیک. این پژوهش با تمرکز بر دیدگاههای فلسفی بیونگ چول هان، اندیشمند کرهای-آلمانی، به بررسی وضعیت معنایی و اخلاقی اروس در دنیای نئولیبرال میپردازد و تلاش میکند تا چگونگی بازنمایی این وضعیت را در یکی از آثار شاخص سینمای معاصر، یعنی فیلم شرم به کارگردانی استیو مککوئین، تحلیل کند. پرسش اصلی تحقیق آن است که چگونه مفهوم اروس در جهان مدرن دچار دگردیسی، زوال و بحران شده و فیلم شرم چه تصویری از این تحولات ارائه میدهد. این پژوهش، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای فیلم و تلفیق آن با مفاهیم نظری چول هان، به بررسی ژرف ساختهای فلسفی و اخلاقی فیلم میپردازد. یافتهها نشان میدهند که شخصیتهای اصلی در مواجهه با فردگرایی افراطی، سلطه منطق سودمحور و قطع پیوندهای عاطفی، به ورطه بحرانهای هویتی و اخلاقی پرتاب میشوند. فیلم با بازنمایی روابط سرد و کالاییشده میان انسانها، نشان میدهد که چگونه نئولیبرالیسم، اروس را تهی از معنا کرده و آن را به سطحیترین شکل ممکن تقلیل داده است. در نهایت، پژوهش نتیجه میگیرد که اروس در دنیای امروز، نهتنها در معرض بحران معنا قرار گرفته، بلکه در دل منطق کنترل و بهرهوری، بهسوی نابودی سوق داده شده است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر