1- دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه یزد
2- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد. ، hassani.hossain@yazd.ac.ir
چکیده: (165 مشاهده)
هدف این مقاله، مطالعه تطبیقی کاربرد فناوری در برنامه درسی هنر در کشورهای منتخب بهمنظور ارائه رهنمودهایی برای آموزش هنر در ایران است. برایناساس نوع مطالعه این تحقیق تطبیقی - توصیفی و روش آن توصیفی تشریحی، مطابق روش و مراحل چهارگانه بردی؛ یعنی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. اطلاعات موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای تحقیقی بین سالهای 2022-2025 گردآوری شده است. اعتبار داخلی و خارجی اسناد بررسی شد. برای تعیین اعتبار داخلی، صحت اسناد و برای تعیین اعتبار خارجی، درجه اهمیت اسناد، ارزیابی شد که باتوجهبه جدید بودن پژوهش و ارتباط با برنامه درسی هنر و فناوری، از میان 88 مقاله، در نهایت 10 مقاله بهعنوان منبع پژوهش انتخاب شدند. نمونه موردنظر بخش اول تحقیق از میان کشورهای ناموفق در زمینه موضوع پژوهش انتخاب شد که شامل سه کشور هند، امارات متحده عربی و قبرس بود. یافتههای پژوهش نشان داد که این کشورها به دلایل عدم درک صحیح و مقاومت معلمان در برابر فناوری و کمبود زیرساختهای لازم با چالش مواجه شدند. در قسمت دوم تحقیق از میان کشورهای موفق در زمینه موضوع پژوهش سه کشور فنلاند، انگلستان و اسپانیا بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد، در دو کشور انگلستان و فنلاند، ابزارهای فناوری لازم جهت فعالیتهای هنری برای دانشآموزان فراهم و به آنها آموزش داده میشود. سیاستگذاری آموزشی دولت اسپانیا بهگونهای است که در بحث کاربرد فناوری در برنامه درسی هنر باید بسیار محتاطانه عمل شود و معلمان کاربرد فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی را صرفاً در حد سواد پایه و دانش استفاده از ابزارهای این فناوری میدانند. باتوجهبه اطلاعات و شواهد بهدستآمده، پیشنهاد میشود که نظام آموزشی ایران در جهت کاربرد فناوری در برنامه درسی هنر، آموزش معلمان و تدارک زیرساختهای لازم را در اولویت قرار دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر