دوره 14، شماره 27 - ( 1-1403 )                   دوره 14 شماره 27 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Ghoroghaghaei M, salehi kakhki A, Khosravi Bizhaem F. (2024). A comparative study of composition of visual elements and calligraphy changes of inscriptions in Ilkhanid and Timurid coins. mth. 14(27), : 4
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1991-fa.html
صادقی قرق آقائی مریم، صالحی کاخکی احمد، خسروی بیژائم فرهاد. مطالعه تطبیقی ترکیب بندی عناصر بصری و تغییرات خوشنویسی کتیبه‌ها در سکه‌های ایلخانی و تیموری نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1403; 14 (27)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1991-fa.html


1- کارشناس ارشد هنر اسلامی، گرایش کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استاد گروه باستان‌شناسی، دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان.
3- استادیار گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ، Farhadkhosravi121@yahoo.com
چکیده:   (5808 مشاهده)
 
یکی از مدارک مهم باستان­‌شناسی دورانِ ایلخانی و تیموری، سکه­ است. سکه­ در کنار مشخص کردن وضعیت اقتصادی، دارای نقوش و نوشته ­هایی به قلم‌­های گوناگون نیز هست که می توان اطلاعات زیادی را در زمینه ­های خط، زبان و وضعیت تاریخی این دو دوره در اختیار قرار دهد. علاوه بر داده ­های ارزشمند تاریخی و اجتماعی، از منظر هنری نیز می ­توان این آثار را مورد تحلیل قرار داد. مهمترین سوالات مطرح شده در این پژوهش این است که خطوط نوشتاری سکه ­ها چه تحولات خوشنویسانه ­ای داشته ­است؟ حسن ترکیب در سکه ­های ایلخانی و تیموری چگونه است؟ بر این اساس، به روش توصیفی و تطبیقی به تحلیل ترکیب ­بندی عناصر بصری و شناخت تغییرات خوشنویسی سکه ­ها، پرداخته شده ­است. در راستای نیل به نتایج موردنظر، پس از مطالعات کتابخانه‌­ای، نمونه ­های مورد مطالعه به شیوه هدفمند خوشه­ ای انتخاب شده است. بر این اساس، 20 سکه دوره ایلخانی و 15 نمونه از دوره تیموری، از موزه­ های اشمولین، دیوید، ملک و موزه شخصی کومش سمنان، مطالعه شده ­­است. نمونه­ های این پژوهش، از منظر نوع قلم خوشنویسی و قاعده ترکیب در خوشنویسی شامل دو اصل کرسی و نسبت، مطالعه، تطبیق و دسته ­بندی شده ­است. بر پایه نتایج حاصله، بیشترین قلم های خوشنویسی مورد استفاده در دوره ایلخانی؛ کوفی و در دوره تیموری؛ اقلام­ سته است. در مورد کرسی و نسبت، می ­توان گفت بیشترین کرسی به کار رفته در نمونه ­های هر دو دوره، کرسی مستقیم سطربندی شده است. همچنین، نتایج بیانگر آن است که قاعده "نسبت"، در نمونه ­های ایلخانی، به ­طور تقریبی رعایت شده­ ولی در دوره تیموری، قاعده‌­مند است. تنوع به ­کارگیری قلم ­های خوشنویسی در دوره ایلخانی، متعلق به دوره غازان و در زمان تیموری، به دوره حکومت شاهرخ تعلق دارد.
شماره‌ی مقاله: 4
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb