دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 98-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Mohammadabadi F, Samanian S, Keshavarz Afshar M. (2023). Comparative Study of Characteristic of Human Images in Hunting Carpets and Miniatures in the Tabriz’s Second School. mth. 13(25), 79-98. doi:10.61186/mth.13.25.79
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1951-fa.html
جعفری محمدآبادی فائزه، سامانیان صمد، کشاورز افشار مهدی. مطالعه تطبیقی شخصیت پردازی در قالی‌ها و نگاره‌های مکتب تبریز دوم با موضوع شکار نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :98-79 10.61186/mth.13.25.79

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1951-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشگاه هنر، تهران.
2- استاد، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران. ، samanian@art.ac.ir
3- استادیار، دانشکده هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
چکیده:   (1650 مشاهده)
در دوره صفویه، کتاب‌های بسیاری توسط بهترین نگارگران زمان در کارگاه‌های سلطنتی برای شاهان صفوی مصور شده است. از طرف دیگر، علاقه پادشاهان صفوی به هنر ایران موجب برپایی کارگاه‌های درباری بافت قالی تحت نظر خودشان گردیده است. قالی­‌های شکارگاه و نگاره‌های با مضمون شکار از دورۀ صفوی گروه مهمی از این آثار هستند که انسان از مهم‌ترین تصاویر آن‌ها است. هدف تحقیق حاضر شناخت نسبت‌های میان تصاویر انسانی در قالی‌­های شکارگاه و نگاره‌های با مضمون شکار در مکتب تبریز دوم است. بر این اساس، سوال اصلی مقاله این است که چه تناسب تصویری و شخصیت‌شناختی‌ میان تصاویر انسانیِ قالی‌­های شکارگاه و نگارگری‌های با مضمون شکار وجود دارد. این تناسب بصری و شخصیت شناسی در راستای سنجش دو فرضیه در مورد شکل‌گیری طرح شکارگاه در فرش ایران و نحوۀ شکل‌گیری جریان طراحی در فرش طرح می‌شود. برای رسیدن به اهداف پژوهش، از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از روش تحلیل تطبیقی استفاده شده است. همچنین اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی جمع‌آوری شده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند از نظر بصری، بین تصاویر انسانی به‌کار رفته در آثار ذکر شده در دورۀ صفوی شباهت‌های نزدیکی وجود دارد که می‌توان دلیل آن را تأثیر نگارگری بر طرح و نقش قالی در نظر گرفت. این نتیجه بر این دستاورد تأکید می‌کند که نگارگران عصر صفوی در طراحی قالی‌­های این دوره مشارکت داشته‌اند و این تأثیرگذاری را می‌توان حاصل این امر در نظر گرفت. علاوه بر شباهت بصری، از نظر شخصیت‌شناختی، پنج شخصیت انسانی از جمله شکارچی، قورچی، نوازنده، ملازم و تماشاگر در آثار مورد نظر تشخیص داده شد که سه شخصیت یعنی، شکارچی، تماشاگر و ملازم به صورت مشترک در قالی و نگارگری حضور دارند.
متن کامل [PDF 2980 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb