دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 29-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh G, Salehi A, Hajinasiri M. (2023). Investigating the mutual influences of Iran and China in the design of hand-woven carpets (the Safavid period in Iran coincides with Ming and Qing). mth. 13(25), 17-29. doi:10.61186/mth.13.25.17
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1940-fa.html
اکبرزاده گلسا، صالحی امیرحسین، حاجی نصیری محمود. تاثیر مراودات فرهنگی ایران و چین بر طرح فرش‌های دستباف دوره صفوی در ایران و مینگ و چینگ در چین نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :29-17 10.61186/mth.13.25.17

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1940-fa.html


1- کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. ، Amirhossein.salehi@semnan.ac.ir
3- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
چکیده:   (2356 مشاهده)
ایران صفوی، مصادف با مینگ و چینگ ( قرون16، 17 و 18 میلادی) در چین است. در این دوره فرش دستباف به لحاظ طراحی و تولید جایگاه خاصی در تاریخ این دو کشور داشته است. جاده‌ ابریشم نیز که ایران را به چین متصل می‌کند، موجب تبادلات گسترده ای در مسیر این جاده می‌شد. با توجه به این که فرش‌های قدیمی چینی کمتر توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته، تاثیرات متقابل در طراحی فرش دستباف بین ایران و چین مورد توجه قرار نگرفته است. در پژوهش حاضر سعی شده تا با روش تطبیقی تاثیرات متقابل فرش دستباف در ایران و چین در دوره‌ مذکور بررسی شود. به این ترتیب با گردآوری داده‌ها به صورت اسنادی فرش‌های دستباف ایرانی و چینی تطبیق داده شد تا اشتراکات آن‌ها مشخص شود. در این پژوهش این سوال مطرح می‌شود که: طراحی و نقوش مشترک بین ایران و چین در فرش دستباف کدام است؟ با وجود اندک بودن نمونه‌های چینی که جزیی از محدودیت‌های تحقیق به شمار می‌رود مشخص شد فرش‌های دستباف ایرانی با تاثیر از چین به تولید فرش‌هایی با نخ‌های طلا و نقره پرداختند. فرش‌های چینی هم به استفاده از الگو‌های باغی ایرانی و طراحی فرش‌هایی که توازن و تعادل داشتند اقدام کردند. تاثیراتی که از چین وارد ایران شده بود نیز با ذائقه‌ی ایرانی‌ها بافته شد و دوباره به چین سفر کرد. همچنین نقشمایه‌های گوناگونی مشخص شد که به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 1. نقوش مشترک ایران و چین. 2. نقوش تاثیرگذار چین بر ایران. 3. نقوش تاثیرگذار ایران بر چین.
واژه‌های کلیدی: ایران، چین، فرش های دستباف، صفویه، مینگ
متن کامل [PDF 1843 kb]   (573 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

فهرست منابع
1. آذری، علاءالدین. (1367). تاریخ روابط ایران و چین. تهران: امیرکبیر.
2. افروغ، محمد. (1393). نماد و نماد شناسی در فرش ایران: انتشارات میردشتی.
3. افروغ، محمد. (1398). بررسی نظام گفتمانی طرحواره تنشی در قالی سنگشکو موزه میهو. فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی، دوره ششم (17)، 33-23
4. اسپنانی، محمد علی. (1378). فرش صفوی از منظر نوآوری در طرح و نقش. گلجام (9)، 33-9
5. پوپ، آرتور؛ اکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران. جلد پنجم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
6. تقوی، عادل. (1388). بازخوانی تحولات تجاری صنعت فرش در عصر صفوی. گلجام (12)، 67-55
7. توکلی، شیوا؛ چیت سازیان، امیر حسین و نیک اندیش، بهزاد. (1394). زیبایی شناسی و نماد گرایی نقش پرندگان در فرش دوره صفویه. پیکره، دوره چهارم (8)، 15-13
8. حصوری، علی. (1385). مبانی طراحی سنتی در ایران. تهران: چشمه.
9. دریائی، نازیلا. (1386). زیبایی شناسی در فرش دستبافت ایران. تهران: مرکز ملی فرش ایران.
10. رحیم پور، شهدخت. (1394). بررسی جایگاه اسب از اسطوره تا تداوم نقش آن بر فرش. فصلنامه علمی نگارینه هنر اسلامی. دوره دوم (6)، 36-21
11. زکی، محمدحسن. (1363). تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام. ترجمه محمد حسن خلیلی. چاپ دوم. تهران: اقبالی.
12. ژوله، تورج. (1390). پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
13. عصاره، امیر حسین و کابلی، سید علی آقا. (1381). واژگان فرش. اصفهان: انتشارات گلدسته.
14. فاضلی، محمدتقی. (1390). جاده ابریشم و نقش ایران به عنوان عامل ارتباط غرب و شرق در دوران باستان. پژوهش نامه تاریخ، سال هفتم (25)، 129-116
15. کمندلو، حسین. (1391). قالی‌های افشان شاه عباسی (هراتی) خراسان در دوره صفویه. آستان هنر (1)، 15-6
16. نایب زاده، راضیه و سامانیان، صمد. (1395). نقش و مفهوم اژدها در باور‌های ایران و چین با تاکید بر دوره صفوی ایران و اواخر دوره مینگ و اوایل چینگ چین. علمی- پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر. سال ششم (11)، 84-69.
17. Abouali, L.; Wu, Z. & Kaner, J. (2018). Chinese Visual Traditions Encountered on Safavid Furniture. Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series II, 11 (2), 81-94.
18. Anderson Galleries. (2016). 150 Rugs from Chinese Turkestan and from China Proper, in Small, Medium and Large Sizes. New York: The Anderson Galleries, 3-4.
19. Bell, H. (1918). A Chinese Carpet. Lent by a Friend of the Museum. Philadelphia Museum of Art, 16 (60), 3-7. [DOI:10.2307/3794085]
20. Bennett, I. (1987). Safavid Carpets Splendours in the City of Silk. Hali, April-May-June, 2 (9), 42-50.
21. Daftari, M. (1999). The Main Commonalities in the Islamic Culture of the Muslims of Iran and the Hui Nationality of China, Sage Publication New Delhi Thousand London, 35 (4), 403-437. [DOI:10.1177/000944559903500403]
22. Day, S. (1989). Chinoiserie in Islamic Carpet Design. Hali, December, 48, 38-45.
23. Dimand, M. S. (1930). A Handbook of Mohammedan Decorative Arts. New York: Metropolitan Museum of Arts. [DOI:10.2307/1522750]
24. Eiland, M. L. (2003). Carpets of the Ming Dynasty?. Est and west journal, 53(1/4), 179-208.
25. Ford, P. R. J. (2008). Oriental Carpet Design a Guide to Traditional Motifs, Patterns and Symbols. London: Thames & Hudson.
26. Franses, M. (1982). Early Ninghsia Carpets. Hali, Summer, 5 (2), 132-140.
27. Franses, M. & Pinner. R. (1982). The Chinese Carpet Collection. Hali, Summer, 5 (2), 142-148.
28. Franses, M. (1997). Fengruan Rutan: Silk Pile Covers from Western China. Hali Annual, 84- 107.
29. Franses, M. (2005). Classical Chinese Carpets 1400-1750. Museum of East Asian Art in Cologne, 60-71.
30. Franses, M. (2008). A Museum of Masterpieces: Safavid Carpet in The Museum of Islamic Art, Qatar. Hali, Spring, 155, 73-89.
31. Franses, M. (2008). A Museum of Masterpieces. 2: Iberian and East Mediterranean Carpets in the Museum of Islamic Art, Doha. Hali, Autumn, 157, 69-95.
32. Franses, M. (2012). Forgotten Carpet in Forbidden City. Hali, Autumn, 173, 47-87.
33. Hali. (2012). Auction Price Guide. Hali, Autumn, 107-119.
34. Hayward Gallery. (1983). The Eastern Carpet in the Western World from the 15th to 17th Century. Hali, Autumn, 5 (3), 309.
35. Lassikova. G. (2010). Hushang the Dragon-slayer: Fire and Firearms in Safavid Art and Diplomacy. Iranian Studies. 43(1), 29-50. [DOI:10.1080/00210860903451204]
36. Makariou, S. (2012). From Revolution to Revelation. Hali, Autumn, 173, 48-51.
37. Maktabi, H. (2018). Tehran's Treasure Trove. Hali, Spring. 195, 48-58.
38. Pop, A; Riefstahl, R & Ackerman, PH (1917). Catalogue Mrs. Phoebe A. Hearst Loan collection. San Francisco: The San Francisco Art Association, 1-253.
39. Rostov, C. I; Guanyan, J. (1983). Chinese Carpets. New York: Abrams.
40. Schimtz, B. (2012). Carpets vii Islamic Persia to the Mongols. Iranica, 861-864.
41. Scollay, S. (2006). A Good Meaning, The Powerhouse Museum Ningxia Rug: A Study in Cultural Exchange. Hali, May-June, 146, 70-75
42. Stead, R. (1974). Ardabil Carpets. California. Malibu: The J. Paul Getty Museum, 1-50.
43. Young, L. (1982). The Calligraphic Tradition in Chinese Carpets. Hali, Summer, 5 (2), 156-158.
44. URL1:https://asia.si.edu/exhibition/for-europe/(access date: 2021/10/20).
45. URL2: https://collections.vam.ac.uk/item/O54307/the-ardabil-carpet-carpet-unknown/(access date: 2021/10/20).
46. URL3: https://collections.vam.ac.uk/item/O85144/the-chelsea-carpet-carpet-unknown/?carousel-image=2006AF8442 (access date: 2021/10/20).
47. URL4 : https://collections.vam.ac.uk/item/O98834/carpet-unknown/ (access date: 2021/10/20).
48. URL5: https://www.miho.jp/booth/html/artcon/00001357e.htm ( access date: 2021/5/1).
49. URL6: https://www.chinafetching.com/qilin (access date: 2021/12/10).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb