دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 29-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh G, Salehi A, Hajinasiri M. (2023). Investigating the mutual influences of Iran and China in the design of hand-woven carpets (the Safavid period in Iran coincides with Ming and Qing). mth. 13(25), 17-29. doi:10.61186/mth.13.25.17
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1940-fa.html
اکبرزاده گلسا، صالحی امیرحسین، حاجی نصیری محمود. تاثیر مراودات فرهنگی ایران و چین بر طرح فرش‌های دستباف دوره صفوی در ایران و مینگ و چینگ در چین نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :29-17 10.61186/mth.13.25.17

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1940-fa.html


1- کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. ، Amirhossein.salehi@semnan.ac.ir
3- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
چکیده:   (1824 مشاهده)
ایران صفوی، مصادف با مینگ و چینگ ( قرون16، 17 و 18 میلادی) در چین است. در این دوره فرش دستباف به لحاظ طراحی و تولید جایگاه خاصی در تاریخ این دو کشور داشته است. جاده‌ ابریشم نیز که ایران را به چین متصل می‌کند، موجب تبادلات گسترده ای در مسیر این جاده می‌شد. با توجه به این که فرش‌های قدیمی چینی کمتر توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته، تاثیرات متقابل در طراحی فرش دستباف بین ایران و چین مورد توجه قرار نگرفته است. در پژوهش حاضر سعی شده تا با روش تطبیقی تاثیرات متقابل فرش دستباف در ایران و چین در دوره‌ مذکور بررسی شود. به این ترتیب با گردآوری داده‌ها به صورت اسنادی فرش‌های دستباف ایرانی و چینی تطبیق داده شد تا اشتراکات آن‌ها مشخص شود. در این پژوهش این سوال مطرح می‌شود که: طراحی و نقوش مشترک بین ایران و چین در فرش دستباف کدام است؟ با وجود اندک بودن نمونه‌های چینی که جزیی از محدودیت‌های تحقیق به شمار می‌رود مشخص شد فرش‌های دستباف ایرانی با تاثیر از چین به تولید فرش‌هایی با نخ‌های طلا و نقره پرداختند. فرش‌های چینی هم به استفاده از الگو‌های باغی ایرانی و طراحی فرش‌هایی که توازن و تعادل داشتند اقدام کردند. تاثیراتی که از چین وارد ایران شده بود نیز با ذائقه‌ی ایرانی‌ها بافته شد و دوباره به چین سفر کرد. همچنین نقشمایه‌های گوناگونی مشخص شد که به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: 1. نقوش مشترک ایران و چین. 2. نقوش تاثیرگذار چین بر ایران. 3. نقوش تاثیرگذار ایران بر چین.
واژه‌های کلیدی: ایران، چین، فرش های دستباف، صفویه، مینگ
متن کامل [PDF 1843 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb