دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 42-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdi N, Fadaei M, Shayganfar N. (2023). Exploring the Concept of Liveness in Performance Studies from the Perspective of Peggy Phelan and Philip Auslander. mth. 13(25), 31-42. doi:10.61186/mth.13.25.31
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1911-fa.html
یزدی نرگس، فدائی مجید، شایگان فر نادر. واکاوی مفهوم زنده‌ بودن در مطالعات اجرا از منظر پگی فلن و فلیپ اسلندر نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :42-31 10.61186/mth.13.25.31

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1911-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، m.fadaei@aui.ac.ir
3- دانشیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (3537 مشاهده)
زنده بودن، یکی از مهم‏ترین اصطلاحات در هنرهای اجرایی به طور خاص، و سایر هنرها به طور عام است. به ویژه از حدود دو دهه پیش با فراگیری بینارسانگی و چندرسانگی در هنرهای اجرایی، مباحث مربوط به زنده ‏بودن، به نحو جدی‌‏تری مطرح شدند و نظریه ‏پردازان متعددی درباره این اصطلاح به بحث و تبادل‏ نظر پرداختند. در سال‏‌های اخیر نیز رشد فزاینده کاربرد فنون و تمهیدات مرتبط با فیلم در اجرا مناقشات بسیاری درخصوص این اصطلاح به همراه داشته است. بدیهی است زنده‏ بودن در حوزه‌‏های متنوعی نظیر مطالعات اجرا، مطالعات رسانه، مطالعات ورزش، مطالعات موسیقی، مطالعات فرهنگی و غیره قابل بررسی است، اما تمرکز پژوهش حاضر بر حوزه مطالعات اجرا و ناگزیر تا حدی بر مطالعات رسانه است. پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر بر آن است تا با واکاوی آراء فلن و اسلندر درباره زنده بودن در حوزه مطالعات اجرا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‏‌توان این نظرات را در پرتو تحولات اخیر در فرم‌‏های اجرایی به ویژه با گسترش اجراهای دیجیتال و بینارسانه‌‏ای مورد ارزیابی مجدد قرار داد. نتایج نشان می‏‌دهد ضمن این‏که هر دو نظریه‏‌پرداز به ناپایداری و ناپدیدشدن اجرای زنده پس از اتمام آن اذعان دارند، هم دیدگاه هستی‏‌شناختی مبتنی بر تقابل اجرای زنده و اجرای رسانه‌‏ای‏ شدۀ فلن و هم مباحث اسلندر مبتنی بر تاریخمندی و مشروط بودن زنده بودن، با فراگیری فرم‌‏های اجرایی نوین ترکیبی، به ‏ویژه پس از تحولات اخیر در اجراهای دیجیتال و مجازی نیازمند بازنگری‌‏اند. 
متن کامل [PDF 672 kb]   (949 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. Auslander, Philip (2012). "Digital Liveness, A Historico- Philosophical Perspective", Journal of Performance and Art, (3), 3- 11, 2012. [DOI:10.1162/PAJJ_a_00106]
2. Auslander, Philip (2002). "Live from Cyberspace, or, I was sitting at my computer this guy appeared he thought I was a bot." Performing Arts Journal 70: 16- 21. [DOI:10.1162/152028101753401767]
3. Auslander, Philip (1999). Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Routledge: London.
4. Auslander, Philip (2008). Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Routledge: London. [DOI:10.4324/9780203938133]
5. Auslander, Philip (2023). Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Routledge: London. [DOI:10.4324/9781003031314]
6. Benjamin, Walter (1999) [1936]. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. translated by Harry Zorn, London: Pimlico.
7. Capece, Kendra Claire & Scorese, Patrick (2022). Pandemic Performance: Resilience, Liveness, and Protest in Quarantine Times. Routledge.
8. Davis, Tracy C. (2008). The Cambridge Companion to Performance Studies. Cambridge. [DOI:10.1017/CCOL9780521874014]
9. Derrida, Jacques (1978). Writing and Difference. Trans. Alan Bass, Chicago: University of Chicago Press.
10. Dixon, Steve (2007). Digital Performance. The MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/2429.001.0001]
11. Fischer- Lichte, Erika (2008). The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Trans. Saskya Iris Jain, Abingdon: Routledge. [DOI:10.4324/9780203894989]
12. Georgi, Claudia (2014). Liveness on Stage: Intermedial Challenges in Contemporary British Theatre and Performance. De Gruyter Mouton. [DOI:10.1515/9783110346534]
13. Giannachi, Gabriella; Shanks, Michael & Kaye, Nick (2012). Archaeologies of Presence. Routledge. [DOI:10.4324/9780203126738]
14. Hartmann, Maren; Prommer, Elizabeth; Deckner, Karin & Görland, Stephan O. (2019) Mediated Time: Perspectives on Time in a Digital Age. Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-3-030-24950-2]
15. Nicholas, Bill (1988). "The Work of Culture in the Age of Cybernetic Systems", Screen 29, no 1: 22- 46. [DOI:10.1093/screen/29.1.22]
16. Power, Cormac (2008). Presence in Play: A Critique of Theories of Presence in the Theatre. Rodopi, Amsterdam, New York. [DOI:10.1163/9789401205719]
17. Phelan, Peggy (1993). Unmarked: The Politics of Performance. London, New York: Routledge.
18. Reason, Matthew & Lindelof, Anja Molle. (2016). Experiencing Liveness in Contemporary Performance. Interdisciplinary Perspectives. Routledge. [DOI:10.4324/9781315659701]
19. Sanden, Paul (2013). Liveness in Modern Music, Musicians, Technology, and the Perception of Performance. Routledge. [DOI:10.4324/9780203078518]
20. Smith, Marquard, ed. (2005) Stelarc: The Monograph. Electronic Culture: History, Theory, and Practice. Cambridge, MA: MIT Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb