دوره 13، شماره 25 - ( 6-1402 )                   دوره 13 شماره 25 صفحات 42-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdi N, Fadaei M, Shayganfar N. (2023). Exploring the Concept of Liveness in Performance Studies from the Perspective of Peggy Phelan and Philip Auslander. mth. 13(25), 31-42. doi:10.61186/mth.13.25.31
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1911-fa.html
یزدی نرگس، فدائی مجید، شایگان فر نادر. واکاوی مفهوم زنده‌ بودن در مطالعات اجرا از منظر پگی فلن و فلیپ اسلندر نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1402; 13 (25) :42-31 10.61186/mth.13.25.31

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1911-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، m.fadaei@aui.ac.ir
3- دانشیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (2449 مشاهده)
زنده بودن، یکی از مهم‏ترین اصطلاحات در هنرهای اجرایی به طور خاص، و سایر هنرها به طور عام است. به ویژه از حدود دو دهه پیش با فراگیری بینارسانگی و چندرسانگی در هنرهای اجرایی، مباحث مربوط به زنده ‏بودن، به نحو جدی‌‏تری مطرح شدند و نظریه ‏پردازان متعددی درباره این اصطلاح به بحث و تبادل‏ نظر پرداختند. در سال‏‌های اخیر نیز رشد فزاینده کاربرد فنون و تمهیدات مرتبط با فیلم در اجرا مناقشات بسیاری درخصوص این اصطلاح به همراه داشته است. بدیهی است زنده‏ بودن در حوزه‌‏های متنوعی نظیر مطالعات اجرا، مطالعات رسانه، مطالعات ورزش، مطالعات موسیقی، مطالعات فرهنگی و غیره قابل بررسی است، اما تمرکز پژوهش حاضر بر حوزه مطالعات اجرا و ناگزیر تا حدی بر مطالعات رسانه است. پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر بر آن است تا با واکاوی آراء فلن و اسلندر درباره زنده بودن در حوزه مطالعات اجرا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‏‌توان این نظرات را در پرتو تحولات اخیر در فرم‌‏های اجرایی به ویژه با گسترش اجراهای دیجیتال و بینارسانه‌‏ای مورد ارزیابی مجدد قرار داد. نتایج نشان می‏‌دهد ضمن این‏که هر دو نظریه‏‌پرداز به ناپایداری و ناپدیدشدن اجرای زنده پس از اتمام آن اذعان دارند، هم دیدگاه هستی‏‌شناختی مبتنی بر تقابل اجرای زنده و اجرای رسانه‌‏ای‏ شدۀ فلن و هم مباحث اسلندر مبتنی بر تاریخمندی و مشروط بودن زنده بودن، با فراگیری فرم‌‏های اجرایی نوین ترکیبی، به ‏ویژه پس از تحولات اخیر در اجراهای دیجیتال و مجازی نیازمند بازنگری‌‏اند. 
متن کامل [PDF 672 kb]   (363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb