1. اربابزاده، مرجان؛ اعتصام، ایرج و مفیدی شمرانی، مجید (1399). معماری بومی ایران در خوانشی نوین از دهه چهل خورشیدی تاکنون. نشریه علمی باغ نظر، سال هفدهم (86)، 51-64.
2. اشرافی، نسیم (1399). گونهشناسی یا مرکز شناسی؟ (رویکردی نو در خوانش آثار معماری مبتنی بر انسانشناسی اسلامی). فصلنامه تحقیقات بنیادین علومانسانی، (پیاپی21)، 59-83.
3. اصلان، ع (1385). پلورالیسم دینی، راههای آسمان، کثرت ادیان از نگاه جان هیک و سید حسین نصر. (ترجمه انشاا... رحمتی)، تهران: نقشجهان.
4. الکساندر،ک (1386). معماری و رازجاودانگی.(ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی)، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
5. الکساندر،ک (1390). سرشت نظم (ساختارهای زنده در معماری). (ترجمه ر. سیروس صبری و ع. اکبری)، تهران: انتشارات پرهام نقش.
6. بورکهارت، ت (1365). هنر اسلامی، زبان و بیان. ترجمه م. رجب نیا، تهران: انتشارات سروش.
7. بورکهارت، ت (1369). هنر مقدس (اصول و روشها). (تدوین م. حسینی زاده و ترجمه ج. ستاری)، تهران: سروش.
8. حجت، ع (1394). سنت سنتگرایان و سنتگرایی معماران. نشریه هنرهای زیبا، دوره بیستم (1)، 5-16.
9. خاک زند، مهدی و حسینی کیا، محمدمهدی (1393). دستیابی به زبان الگوی ایرانی - اسلامی طرّاحی محیط و منظر. فصلنامه علمی - پژوهشی شهر ایرانیاسلامی، (17)، 45-52.
10. دینپرست، م (1385). علم دینی و سنتی از نگاه دکتر نصر. ذهن، 80-57.
11. رحمانی، مهسا (1396). شأن کیفیت در معماری اسلامی، با استناد به آراء ابن عربی. نشریه مطالعات معماری ایران (دو فصلنامه معماری ایرانی)، (12)، 67 - 82.
12. رحمانی، مهسا و نادرنژاد، امین (1392). بازشناسی توانایی (احساس) برای خلق یک معماری زنده با استناد به آرای کریستوفر الکساندر. نشریه صفّه، دوره بیست و سوم (62)، 7 - 18.
13. سلطانی، مهرداد؛ منصوری، امیر و فرزین، احمدعلی (1391). تطبیق نقش الگو و مفاهیم مبتنی بر تجربه در فضای معماری. فصلنامه علمی - پژوهشی باغ نظر، سال نهم (21)، 3-14.
14. سیدی ساروی، مجید؛ پورمند، حسنعلی و ابوئی، رضا (1397). تبیین الگوی سبکشناسی معماری اسلامی (با نگاه به آرای سنتگرایان). دوفصلنامه معماری اقلیم گرم و خشک (دانشگاه یزد)، سال ششم (8)، 101-117.
15. شریف، ح و محمدعلی نژاد، ف (1391). زبان الگو و روانشناسی شناختی. نشریه صفه، (56)،23-40.
16. شوان، ف (1390). اصول و معیارهای هنر (هنر و معنویت: مجموعه مقالاتی در زمینه حکمت هنر). ترجمه و گردآوری انشاا... رحمتی، تهران: مؤسّسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) و فرهنگستان هنر، 147-103.
17. شهبازی چگنی، ب؛ دادخواه، ک و معینی، م (1393). بررسی نقش الگوهای هویت پرداز در هویت معماری معاصر ایران. دوفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، سال چهارم (8)، 113-122.
18. طالبان، م (1384). معضل آزمون استدلال علّی در تحقیقات تطبیقی - تاریخی. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران. دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه خوارزمی، سال سیزدهم (50 و 51)، 142-123.
19. فرشچیان، ا و شجاری، م (1396). بررسی و نقد دیدگاه دکتر نصر در باب معماری اسلامی و ویژگیهای آن. نشریه حکمت معاصر، سال هشتم (3)، 91-110.
20. قاسمی، ح و دیگران (1399). مرجع پژوهش. تدوین ح. قاسمی، تهران: انتشارات اندیشه آرا.
21. قدیم زاده، س (1401). چالشهای کاربست اندیشه سنتگرا و ضرورت بازاندیشی در معماری معاصر ایران. فصلنامه مطالعات ملی، سال بیست و سوم (2)، 139-160.
22. قنواتی، ف و مشایخ، ج (1401). بنیانهای روششناختی مطالعات تطبیقی سیاستگذاری علم، فنّاوری و نوآوری درایران. فصلنامه علمی - پژوهشی سیاست علم و فنّاوری، سال پانزدهم (2)، 93-108.
23. قیومی بیدهندی، م (1390). گفتارهایی در مبانی و تاریخ معماری و هنر. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
24. کاتسینگر، ج (1388). تفرّج در باغ حکمت (توصیّه به جویندگان حقیقی معنا): تأمّلاتی بر تعالیم معنوی فریتیوف شووان (شیخ عیسی نورالدین احمد). ترجمه م.صالحی، قم: مؤسّسه مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
25. کاشانی، ط. ع (1389). سنتگرایان. فرهنگ پژوهش، 168-145.
26. کیوان نژاد، ملیکا؛ تاج، شهره و صالحی، هما (1398). انطباق زبان الگو با معماری بومی روستایی ایران در راستای پایداری محیط (مطالعه موردی: دهستان لفور). فصلنامه علمی - پژوهشی جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، سال دهم (شماره 1)، 925-944.
27. مرادی، پ؛ کلهر نیا، ب و قنبری، ن (1397). ساختارگرایی و تأثیر آن بر شهرسازی. آمایش محیط، دوره یازدهم (شماره 42)، 187-211.
28. منصوری، ا و تیموری، م (1394). نقد آرای سنتگرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی (باتکیهبر مفهوم سنت در تعریف معماری اسلامی). دوفصلنامه فیروزه اسلام (پژوهه معماری و شهرسازی اسلامی)، سال یکم (1)، 1-14.
29. مهاجری، ن و قمی، ش (1387). رویکردی تحلیلی بر نظریههای طراحی کریستوفر الکساندر (از یادداشتهایی بر ترکیب فرم و زبان الگو تا مفاهیم جدیدی از نظریه پیچیدگی). نشریه هویت شهر، سال دوم (2)، 56-45.
30. نجّار نژاد مشهدی، م؛ افضلیان، خ و سید الحسینی، م (1400). درک سرشت الگوهای ماندگار معماری ایران (با انطباق مفهوم ماندگاری از دیدگاه کریستوفر الکساندر بر الگوهای معماری)، دوفصلنامه اندیشه معماری، سال پنجم (9)، 1-18.
31. نصر، س (1374). یگانگی عمل و نظر معماری در سخن متفکّران معاصر. مجلّه آبادی، (49).
32. نصر، س (1375). هنر و معنویت اسلامی. مترجم ر. قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
33. نصر، س (1380). معرفت و معنویت. ترجمه انشاا... رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
34. نصر، س (1392). آرمانها و واقعیتهای اسلام. ترجمه انشاا... رحمتی، تهران: نشر سوفیا.
35. نصر، س (1370). اسلام سنتی. تدوین ن. قیصری، پژوهشنامه متین، 170-155.
36. نصر، س (1385). معماری اسلامی و هویت ایرانی. تدوین ح. طاهری، فصلنامه پنجره، 37-30.
37. نصر، س (1393). نیاز به علم مقدّس. تدوین ا.جلیلی، ترجمه حسن میانداری، قم: انتشارات طه.
38. نصر، س. ح (1383). اسلام و تنگناهای انسان متجدّد. ترجمه انشاا... رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
39. Alexander, C. (2004). The Nature Of Order: An Essay On The Art Of Building And The Nature Of Universe. New York, USA: Oxford University Press.
40. Keeble, B. (1977). Tradition, Thought, Artist. Journal Of Comparative Religious Studies, 1-8.
41. Nasr, S. (1978). The Contemporary Muslim And The Architectural Transformation Of The Islamic Urban Environment: In Toward An Architecture In The Spirit Of Islam. Gouvieux, The Aga Khan Award For Architecture, France: The Aga Khan Foundation, Proceedings Of The Seminar Held In Aiglemont.1-5.