دوره 12، شماره 24 - ( 12-1401 )                   دوره 12 شماره 24 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hessami Kermani M, Peikari Alamdari M. Redefining identity in the artworks of Jean Leon Gerome based on the orientalist approach of Edward Said. mth 2023; 12 (24) :1-12
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1886-fa.html
حسامی کرمانی منصور، پیکری علمداری مریم. بازتعریف هویت در آثار ژان لئون ژروم بر اساس رویکرد شرق‌شناسانه ادوارد سعید. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1401; 12 (24) :1-12

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1886-fa.html


1- دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ، m.hessami@alzahra.ac.ir
2- کارشناس ارشد، نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
چکیده:   (1034 مشاهده)
هویت در مقام خط ­فاصل میان «من / خودی» با «آنها / دیگری» قرار دارد. ویژگی ­های متمایزکننده ما با دیگری مهم­ترین عامل شناخت از خودمان است، اما همواره این مسیر هویت­ یابی صحیح و واقعی عمل نمی­ کند. غرب و به طور مشخص اروپا در دوره­ های تاریخی متمادی به طُرق مختلف اقدام به برساختن هویت با ویژگی­ های خاصی کرده است. سوال اصلی این پژوهش بیان می­دارد که «بازنمایی هویت در آثار ژروم واجد چه ویژگی­ هایی می­ باشد؟» فرضیه اصلی این پژوهش نیز بیان می­دارد که هویت در آثار ژروم بر اساس ویژگی­ های شرق ­شناسانه صورت گرفته و نسبت اندکی با امر واقع در جوامع شرقی دارد. به این ترتیب و از منظر ادوارد سعید، غرب در دوره ژروم خود را واجد ویژگی­ های هویتی عقلانی، منطقی، پیشرفته، اخلاقی و... می­داند و در مقابل شرق یا همان دیگری را مردمانی احساساتی، غیرمنطقی، عقب ­مانده و غیراخلاقی معرفی می ­کند. این شیوه از بازنمایی از رهگذر ایجاد یک گفتمان شرق ­شناسی انجام شد که هنر و آثار هنری نیز در شکل­‌گیری آن دخیل بوده و تأثیر قابل توجهی را بر گسترش هویت برساخته ­شده شرق داشتند. هدف این پژوهش شناخت ویژگی­ های هویتی آثار ژروم از منظر مولفه­ های شرق­ شناسانه­ ادوارد سعید است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته و اطلاعات مورد نیاز به شیوه کتابخانه­ای جمع­ آوری شده­ است. یافته ­های این پژوهش بیان می­دارد که ژروم در آثار خود به دنبال ترویج و گسترش هویتی برساخته از غرب بوده که با واقعیت، تناقض داشته است. این نقاش همچنین با حداقلی از مواجهه واقعی با جهان وسیع شرق، در مقام بازنمایی هویت شرق ­شناسانه به خلق آثار خود اقدام کرده و در این مسیر برتری نژادی، فرودستی اخلاقی و اهداف استعماری را در نظر گرفته است.
متن کامل [PDF 965 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. اشرف، احمد (1373). هویت ایرانی. مجله گفتگو، (3)، 26-7.
2. اکوانی، سید حمداله (1391). زبان و هویت در میدان رسانه ای غرب: ایران به مثابه دیگری. نشریه مطالعات ملی، (51)، 52-29.
3. بیانی، فرهاد (1399). شرق شناسی در ترازو؛ نقدی بر اندیشه شرق شناسی ادوارد سعید. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی، 27 (1)، 288-253.
4. پورمختار، صدیقه و همکاران (1400). مطالعه تطبیقی خوانش پسااستعماری آثار نقاشی مکتب سقاخانه ایران و گروه D در ترکیه با تکیه بر فضای سوم هومی بهابها. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، سال بیست و ششم (1)، 42-33.
5. پیرنجم الدین، حسین (1387). تفاصیل موسیقایی و شرق شناسانه: نگاهی به موسیقی در آثار ادوارد سعید. فصلنامه پژوهش زبان های خارجی، (45)، 30-17.
6. خورشیدیان، رائیکا (1396). مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق شناسانه؟ فصلنامه باغ نظر، سال چهاردهم (53)، 56-42.
7. ذولفقاری، غلام عباس (1390). نقدی بر شرق شناسی. فصلنامه علمی تخصصی تاریخ، سال دوم (5)، 104-85.
8. راودراد، اعظم و همکاران (1398). تصاویر خبری و ایدئولوژی های استعماری: تحلیل ایدئولوژی عکس های خبری سایت پرس تیوی در مورد قاره آفریقا. فصلنامه علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 1 (1)، 47-20.
9. رهیاب، حسین (1381). ماهیت موانع و امکانات هویت ایرانی در خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن. چاپ اول، تهران: قصیده سرا.
10. سعید، ادوارد (1379). اسلام و رسانه. ترجمه اکبر افسری، چاپ اول، تهران: توس.
11. سعید، ادوارد (1383). شرق شناسی. ترجمه عبدالرحیم گواهی، چاپ چهارم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12. شریعتی، احسان (1381). درباره هویت ملی. مجموعه مقالات خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن. تهران: قصیده‌سرا. 111.
13. عضدانلو، حمید (1372). شرق شناسی ادوارد سعید و اساس گفتمانی آن. دوفصلنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، (77 و 78)، 19-17.
14. عنبری، موسی (1393). توسعه به مثابه سلطه، کاوشی در آرای ادوارد سعید. دوفصلنامه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، سال سوم (1)، 54-25.
15. قزلسفلی، محمدتقی (1397). خاورمیانه و اسلام رسانه‌ای؛ تحلیلی انتقادی در چارچوب مطالعات پسااستعماری. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال سی و سوم (1)، 76-65.
16. کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، پایان هزاره. ترجمه افشین خاکباز، چاپ پنجم، تهران: طرح نو.
17. گل محمدی، احمد (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. چاپ اول، تهران: نی.
18. لئون مک فی، الکساندر (1398). شرق شناسی. ترجمه مسعود فرهمندفر، تهران: مروارید.
19. معین، محمد (1377). فرهنگ معین. جلد ششم، چاپ دوازدهم، تهران: امیرکبیر.
20. معینی علمداری، جهانگیر (1383). هویت، تاریخ و روایت در ایران. ایران: هویت، ملیت، قومیت. به کوشش حمید احمدی. تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی. 31.
21. میرمحمدی، داوود (1383). گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران. چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
22. نساج، حمید (1391). مؤلفه‌های قوام‌بخش شرق شناسی در اندیشه ادوارد سعید. دانش سیاسی و بین المللی، سال اول (2)، 23-1.
23. هال، استوارت (1386). غرب و بقیه؛ گفتمان و قدرت. ترجمه محمود متحد، چاپ اول، تهران: آگاه.
24. Bulut, Y. (2012). "Orientalism'in Ardından". Sosyoloji Dergisi, S. 3 (25), s. 1-57.
25. Cars, L. et al (2018). Discussion on Victor Schoelcher's writings on his travels in Cairo.
26. Chernysheva, M. (2014). "The Russian Gérôme"? Vereshchagin as a Painter of Turkestan1. RIHA Journal 0096, September.
27. El Metmari, M. (2018). "Re-reading the Exotic Other in Western Paintings". A Bachelor in Art Research Paper, Abdelmalek Essadi University, Faculty of Letters and Humanities, Department of English Studies, Martil, Morocco.
28. Elif Vargı, N. (2010). "The Imagery of Woman in Nineteenth Century Orientalist Photography". A Master Thesis, Bilkent University, Department of Communication and Design, The Institute of Economics and Sosial Sciences.
29. Germaner, S. & İnankur, Z. (1989). Oryantalizm ve Türkiye. İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Sanat Yayınları.
30. Hacibekiroğlu, Ö. (2021). "18 VE 19 Yüzyıl Batı Sanatında oryantalist Etkiler". Lisans Tezi, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, T.C. Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Türkie.
31. Kuehn, J. (2011). Exotic Harem Paintings: Gender, Documentation, and Imagination. Frontiers: A Journal of Women Studies, 32 (2), 31-63. [DOI:10.5250/fronjwomestud.32.2.0031]
32. Meadows, A. (2016). "Nineteenth-century French Fears of Miscegenation as Seen in Jean-Leon Gerome's Representations of Women in Orientalist Art". Final Paper, History and Geography, Columbus State University.
33. Morton, M. (2013). The European "Reality" of the Erotics. Milica Jovicevic, 15 November.
34. Nochlin, L. (1989). The Imaginary Orient. The Politics of Vision: Essays on Nineteenth-Century Art and Society. Nochlin, L. (Ed.). New York.
35. Serdar, M. & Küçük, M. (2015). Oryantalizm ve "Öteki" Algısı, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi. The Journal of Social and Cultural Studies, I (1), 107-127.
36. W.Eaton, A. (2012). What's Wrong with the (Female) Nude? A Feminist Perspective on Art and Pornography. Art and Pornography: Philosophical essays. Maes, H. & Levinson, J. (Eds.). Oxford. 227-309. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199609581.003.0014]
37. Yardımcı, S. (2019). Osmanlı Çinilerinin Oryantalist Resimlere Yansımaları ve Orijinallerı İle Karşılaştırılması. Türkiye: Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı.
38. URL 1: www.biyografi.info/kisi/jean-leon-gerome (access date: 2021/12/16).
39. URL 2: https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2019/important-works-from-the-najd-collection/jean-leon-gerome-almehs-playing-draughts (access date: 2021/11/25).
40. URL 3: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/436482 (access date: 2021/11/25).
41. URL 4: https://www.artrenewal.org/artworks/heads-of-the-rebel-beys-at-the-mosque-of-el-hasanein-cairo/jean-leon-gerome/144 (access date: 2021/11/25).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb