1. البکری، لمعان (1968). معرض: جواد سلیم؛ معجزه الفن العراقی. بغداد: متحف الوطنی.
2. اللوس، سلام ادور (2010). الاشکال الحیوانیه فی رسوم جواد سلیم. مجله آکادمی بغداد، (55)، 110-91.
3. اللوس، سلام ادور (2011). المرأه فی رسوم جواد سلیم و بیکاسو. جامعه بغداد، کلیه الفنون الجمیله، قسم الفنون التشکیلیه، 22 (4)، 780-769.
4. پاشایی، زهرا (1398). منقار متغیر: بررسی نشان انجمن هنری خروس جنگی. مجله پشت بام، (2)، 118-114.
5. پاکباز، رویین (1394). دایرهالمعارف هنر. چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر.
6. تاجالدینی، مرجان (1396). تاریخنگاریهای موازی هنر در ایران و غرب. تاریخنگاری هنر: با نگاهی به نقد و نگاشت هنر تجسمی نوگرا در ایران. به کوشش شهروز نظری. تهران: حرفه هنرمند. 20-15.
7. دلزنده، سیامک (1395). تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی. تهران: نظر.
8. ریتزر، جورج (1379). نظریه جامعهشناسی در دوران مدرن. ترجمه محسن ثلاثی، چاپ سوم، تهران: علمی.
9. شریفیان، شکیبا؛ محمدزاده، مهدی و عبدالرحمن حسین، محمود حسین (1395). مطالعه بازنمایی هویت در نقاشیهای آبستره غیرفیگوراتیو عراقی. فصلنامه مبانی هنرهای تجسمی، 1 (2)، 56-41.
10. کشمیرشکن، حمید (1394). کنکاشی در هنر معاصر ایران. چاپ اول، تهران: نظر.
11. مجابی، جواد (1376). پیشگامان نقاشی معاصر ایران: نسل اول. چاپ اول، تهران: هنر ایران.
12. میرسپاسی، علی (1383). تأملی بر مدرنیته ایرانی: بحثی درباره گفتمانهای روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران. ترجمه جلال توکلیان، چاپ اول، تهران: ثالث.
13. Adams, B.; Lock, W.T. (2020). Missionaries of Modernism: The Women Artists Who Took André Lhote's Art and Teachings to Australia: Dorrit Black, Grace Crowley and Anne Dangar. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 225-256.
14. Ali, W. (1997). Modern Islamic Art: Development and Continuity. Florida: University Press of Florida.
15. Al Khamis, U. (2001). Contemporary Iraqi art: Historical overview 1900s-1990s. Strokes Of Genius: Contemporary Iraqi Art. In: Faraj, M. (Ed). London: Saqi Books. 25-30.
16. Arshad, S. (2016). Artists who created art movements in Pakistan. Journal of Arts and Social Sciences (JASS) Lahore college for Women University Lahore, 3 (5), 59-75.
17. Bruckbauer, Ch. (2015). How come Vajrapani meets a Taliban Warrior in the Woods of North India? in: Indo-Asiatische Zeitschrift, Mitteilungen der Gesellschaft für indo-asiatische Kunst, 1 (19), 77-90.
18. Flood, F.B. (2018). Picasso the Muslim Or, How the Bilderverbot became modern. Res: Journal of Anthropology and aesthetics, 69-70, 42-60. [
DOI:10.1086/699901]
19. Gaonkar , D.P. (2001). Alternative Modernities. Durham and London: Duke University Press Books.
20. Greet, M. (2020). Latin American Artists at the Académie Lhote. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 51-68.
21. Harney, E. & Phillips, R.B. (2018). Mapping Modernisms: Art, Indigeneity, Colonialism. Durham and London: Duke University Press. [
DOI:10.1215/9780822372615]
22. Hashmi, S. (1997). 50 Years of Visual Arts in Pakistan .Lahore: Sang-e- Meel.
23. Issa, R.; Cestar, J. & Porter, V. (2016). Signs of Our Times: From Calligraphy to Calligraffiti. London: Merrell Publishers.
24. Karnouk, L. (1988). Modern Egyptian art the emergence of a national style. Egypt: American University in Cairo Press.
25. Khalil, M. (2020). André Lhote and Egypt. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 171-188.
26. Kuban, Z. (2020). An Overview of the Turkish Students of André Lhote. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 137-160.
27. Kuban, Z. & Wille, S. (2020). André Lhote and His International Students. Innsbruck: Innsbruck university press.
28. Kumar, S.; Mohanty, S.P.; Kumar, A. & Kumar, R. (2019). China, India and Alternative Asian Modernities. London: Routledge. [
DOI:10.4324/9780429260865]
29. Lorey, E.d. (1932). Picasso et l'Orient Musulman. In La Gazette des beaux-arts, (8), 299-314.
30. Maltzahn, N. & Bellan, M. (Eds.) (2018). The Art Salon in the Arab Region: Politics of Taste Making. Beirut: Orient-Institut Beirut.
31. Mughees, Sh. (2014). Cubism in Pakistan: An evolutionary glance. Sunway Academic Journal, 10, 1-21.
32. Naef, S. (2003). Between the search for "authenticity" and the temptation of neo-orientalism: Arabs painting Arabs (1950-1990). Asiatische Studien. Etudes Asiatiques, 57, 351-356.
33. Naef, S. (2016). Visual Modernity in the Arab World, Turkey and Iran: Reintroducing the "Missing Modern". In: Asiatische Studien - Études Asiatiques, 70 (4), 1005-1018. [
DOI:10.1515/asia-2016-0043]
34. Naef, S.; Maffi, I. & Shaw, W. (2020). Other Modernities: Art, Visual Culture and Patrimony outside the West. An Introduction. Artl@s Bulletin Journal, 9 (1), 4-10.
35. Pocock, Ch. & Faruqi, S. (2011). Art in Iraq Today. Italy: poblished by Skira.
36. Shaw, W.M.K. (2011). Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. London: I.B. Tauris. [
DOI:10.5040/9780755610792]
37. Sidén, K. & Meister, A. (2020). André Lhote's Impact on Swedish Cubism and Modernism: An Important Teacher-studen. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 103-133.
38. Toomajnia, J. (2020). Jalil Ziapour: An Iranian Student at the Académie Lhote. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 161-170.
39. Wille, S. (2020). South Asian Artists at the Académie André Lhote. André Lhote and His International Students. IN: Kuban, Z. & Wille, S. (Eds.). Innsbruck: Innsbruck university press. 189-208.
40. URL 1: www.eyeforartpk.com (access date: 2020/11/15).
41. URL 2: www.pablopicasso.net (access date: 2021/06/05).
42. URL 3: https://www.artnet.com/artists/shakir-hassan-al-said/ (access date: 2021/07/10).
43. URL 4: https://www.artnet.com/artists/jawad-salim/ (access date: 2020/07/15).