دوره 12، شماره 23 - ( 6-1401 )                   دوره 12 شماره 23 صفحات 90-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaeimehr A A, Hasanzade Moghadam M. A comparative study of knotting decorations and knot tools Used in Ghaffarieh and Kabud domes of Maragheh city. mth 2022; 12 (23) :77-90
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1878-fa.html
میرزایی مهر علی اصغر، حسن زاده مقدم مریم. مطالعه تطبیقی تزیینات گره‌چینی و آلت‌های گره به کار رفته در گنبدهای غفاریه و کبود شهر مراغه. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1401; 12 (23) :77-90

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1878-fa.html


1- استادیار دانشگاه علم و فرهنگ، تهران. ، ali.a.mirzaeimehr@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س) تهران.
چکیده:   (337 مشاهده)
گره‌چینی یکی از منظم‌­ترین تزیینات هندسی است که با فراگیری اسلام گسترش یافت. در میان حکومت­‌های مختلف اسلامی، عهد ایلخانی یکی از درخشان‌­ترین دوره‌­های شکوفایی و رونق هنر و معماری با کاربرد گره‌سازی در ایران است. از بناهای فاخر این دوره گنبد کبود، و گنبد غفاریه، واقع در شهرستان مراغه است که سطوح خارجی این بناها دارای گره‌­چینی­‌هایی با خصوصیات متفاوت و آلت­های گره زیادی هستند که بطور خلاقانه در هر یک به کار برده شده‌­اند. هدف این پژوهش، شناخت نوع گره­‌چینی‌­ها، تحلیل خصوصیات و ویژگی آن­ها؛ کاربرد آلت‌­های گره در این بناها و مقایسه­­­ و تطبیق میان آن­هاست که وجوه افتراق و اشتراکشان را آشکار سازد. تحقیق حاضر در صدد پاسخ­­‌دهی به این سوالات است که "نوع گره‌­چینی­‌ها و جایگاه آلت­‌های گره در سطوح خارجی گنبد کبود و گنبد غفاریه چگونه است؟ و دارای چه اشتراکات و افتراقاتی نسبت به یکدیگر هستند؟" مقاله پیش رو به روش تطبیقی ـ توصیفی انجام گرفته و اطلاعات، ترکیبی از منابع کتابخانه‌­ای و مشاهدات میدانی است. نتایج نشان­ می‌­دهند: با وجود این­که هر دو بنا متعلق به یک دوره است؛ اما دو نوع گره‌چینی با دو اجرای متفاوت در هر دو بنا به کار رفته است. بدین صورت ­که گره‌­چینی­ گنبد غفاریه با تلفیق آجر و کاشی معرق بصورت نیمه برجسته ساخته شده و آلت‌­های گره بطور مجزا با کاشی معرق در مقرنس‌­ها استفاده شده است؛ اما گره­‌چینی­‌های گنبد کبود تماماً با آجرهای برش خورده­ با اندازه تقریباً یکسان به شیوه معرق­‌کاری و تماماً برجسته ساخته شده‌­اند؛ همچنین بیشتر آلت­‌های گره کاربرد مجزا ندارند.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 2636 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. اکبری، فاطمه؛ پورنامداریان، تقی؛ شیرازی، علی اصغر و آیت‌الهی، حبیب ا... (1389) معرفت روحانی و رمزهای هندسی (مستخرج از رساله دکتری: تأویل رمزهای هندسی در فرهنگ و هنر اسلامی ایران)، پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 4 (1) ، (21 ـ 1).
2. ابن عباسی، ادریس و مقتدایی، علی‌اصغر (1392)، هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات جمال هنر.
3. آشتیانی، حمید و مراد زاده، سام (1393) بررسی آراء اخوان الصفا در مورد علم عدد و هندسه مطالعه موردی نقش مایه ها و تزیینات هندسی گنبد کبود مراغه، معماری شناسی،2 (13)، (13 ـ1).
4. بزرگ بیگدلی، سعید؛ اکبری گندمگانی، هیبت ا... و محمدی کله سر، علیرضا (1386) نمادهای جاودانگی (تحلیل و بررسی نماد دایره در متون دینی و اساطیری)، پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)،1(1)، (97 ـ 79).
5. روان‌جو، احد و شاهین، پدرام، (1400) بررسی تطبیقی مفهوم واژه انتزاع در هنر اسلامی و هنر غربی (براساس نظریات سنتگرایان)، باغ نظر،18(97)، (92 ـ 79).
6. عسگری، فاطمه و اقبالی، پرویز (1392) تجلی نمادهای رنگی در آیینه‌ی هنر اسلامی، جلوه هنر، 5(1)، (62 ـ 43).
7. علی‌پور، مرضیه (1395) شیوه‌های اجرای آرایه‌های تزئینی معماری ایران در دوره‌ی سلجوقی، مطالعات ایران شناسی، 4(2)، (135ـ 109).
8. عنبری‌یزدی، فایزه (1394) هندسه نقوش(1)، چاپ (؟)، تهران: نشر کتاب‌های درسی ایران.
9. مشکوتی، نصرت الله (1345) فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران، سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، تهران: انتشارات فرهنگ و هنر.
10. منتظر، بهناز و سلطان‌زاده، حسین (1398) بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران، مطالعات هنر اسلامی، 14(30)، (40 ـ15).
11. وحدت طلب، مسعود و قدیم‌زاده، سمیه (1397) بررسی ظرافت شکل در گنبدخانه‌های ایرانی (سده‌های نهم تا دوازدهم هجری)، معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، 23(3)، (40 ـ27).
12. Asfour, M. H.; Alameri, J. & Haifa' A, B.I. (2020). Abstraction Philosophy and Semantics in Islamic Art. Advanced Research & Studies Journal, 11 (6), 185-202.
13. Sattarnejad, S.; Parvin, S. & Azizi, Sh. (2018). Investigating and Studying Decorative Elements and Arrays in Kabood and Ghafarieh Dome. Humanities Sciences, 13 (4), 84-97. [DOI:10.12739/NWSA.2018.13.4.4C0227]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb