دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   دوره 11 شماره 22 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedi M, Moridi M, Kamrani B. (2022). Middle Eastern Art in the Transmodern Paradigm: The Study of Three Movements in the Contemporary Art of the Middle East. mth. 11(22), 1-16. doi:10.61186/mth.11.22.1
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1871-fa.html
حامدی مهدی، مریدی محمدرضا، کامرانی بهنام. هنر خاورمیانه در پارادایم ترنس‌مدرن: تحلیل تطبیقی سه جریان در هنرهای تجسمی معاصر خاورمیانه نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1400; 11 (22) :16-1 10.61186/mth.11.22.1

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1871-fa.html


1- دانشجوی دکترای پژوهش‌هنر، دانشگاه هنر، تهران. ، mehdihamedi1980@gmail.com
2- دانشیار، دانشکده مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران.
3- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران.
چکیده:   (1691 مشاهده)
دو دهه از شکل‌گیری جریان هنر خاورمیانه می­گذرد. در میان تنوع سبک‌ها و تجربه‌های هنری، می‌توان سه جریان را بازشناسی کرد: نخست، جریان هنر مدرن در خاورمیانه؛ جریانی که میراث دهه‌های اوج‌گیری هنر مدرن در ایران، عراق، سوریه، لبنان و مصر طی دهه‌های 1960 تا 1990 است. جریان دوم، متأثر از پارادایم پست­مدرن، رویکردی انتقادی و اجتماعی به سیاست­های کشورهای اسلامی خاورمیانه داشت و با شدت گرفتن کشمکش‌های جنگی و نفتی پس از 11 سپتامبر اوج گرفت و به جریان غالب هنر خاورمیانه تبدیل شد. جریان سوم، جریانی نوخاسته است که تحت پارادایم ترنس‌مدرن شکل گرفته است. حال، پرسش این است که زمینه‌های شکل‌گیری جریان‌های هنر خاورمیانه چه هستند و هنر خاورمیانه در این تحولات پارادایمی چه تغییراتی را تجربه کرده است؟ به منظور دست‌یابی به این پرسش، مقاله حاضر می‌کوشد با تبیین رویکرد نظری ترنس‌مدرنیستی و در ادامۀ آن شرح جریان‌های هنر خاورمیانه، به مؤلفه‌ها و ویژگی‌های هنر معاصر خاورمیانه در پارادایم ترنس‌مدرن بپردازد. بدین منظور، از روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز تطبیق سه جریان مذکور با رویکرد نظری ترنس‌مدرن استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند بخش قابل‌توجهی از هنرمندان معاصر خاورمیانه تلاش می‌کنند از رویکرد پست‌‌مدرنیستی که نگاه انتقادی و مسدودکننده به جریان مدرنیته بومی دارد، فراتر رفته و با رویکرد ترنس‌مدرنیستی، نوع تازه‌ای از هنر معاصر با دلالت‌های بومی و محلی شکل دهند.
متن کامل [PDF 1168 kb]   (736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. تنهایی، ابوالحسن؛ راودراد، اعظم و مریدی، محمدرضا (1389). تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکل‌گیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، سال دوم (2)، 40-7.
2. درایسدل، آلاسادیر و بلیک، جرالد (1386). جغرافیای سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا. ترجمه‌ دره میرحیدر ( مهاجرانی)، چاپ چهارم، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه.
3. کشمیرشکن، حمید (1393). هنر معاصر ایران: ریشه‌ها و دیدگاه‌های نوین. چاپ اول، تهران: نظر.
4. مجابی، جواد (1376). پیشگامان نقاشی معاصر ایران «نسل اول». چاپ اول، تهران: هنر ایران.
5. Ali, W. & Suhail, B. (1989). Contemporary Art from the Islamic World . London: on behalf of The Royal Society of Fine Arts, Amman, Jordan: Scorpion, p.xi.
6. Ankori, G. (2006). Palestinian Art. London, UK: Reaktion Books Ltd.
7. Cocks, S. (2009). Are we colonialising Middle Eastern art? No one needs western-style "fine art" with some orientalist flourishes, Published in The Art Newspaper, issue 204, July/August, Published online 8 Jul, http://www.theartnewspaper.com (Retrieved 11 July 2022).
8. Dussel, E. (1995). The Invention of the Americas. New York: Continuum.
9. Dussel, E. (1996). The Underside of Modernity. New Jersey: Humanities press.
10. Dussel, E. (2000). Europe, Modernity, and Eurocentrism: The Semantic Slippage of the Concept of Europe. Nepantia: Duke University Press.
11. Dussel, E. (2002). World-System and "Trans"-Modernity. Durham: Duke University Press.
12. Dussel, E. (2010). Transmodrnity and Interculturality: An Interpretation from the Perspective of Philosophy of Liberation. London: Metropolitan University.
13. Eigner, S. & Hadid, Z. (2010). Art of the Middle East: modern and contemporary art of the Arab world and Iran. London: Published by Merrell
14. Farjam, L. (2009). Unveiled: New Art from the Middle East. New York: Harry Abrams.
15. Federico, Ch. (2008). Contemporary Art from the Middle East. htpss://aestheticmagazine.com (Retrieved 7 July 2022)
16. Goizueta, R. (2000). Locating the Absolutely Absolute Other: toward a Transmodern Christainity. Thinking from the underside of history: Enrique Dussel's philosophy of liberation. In eds Alcoff, M. & Mendieta, E. (Eds.). New York: Rownan and Littlefield Publishers. 81-193.
17. Hall, S. (1990). Cultural Idntity and Diaspora. Identity: Community, Culture, Difference. In Rutherford, J. (Ed.). London: Lawrence & Wishart. 222-237.
18. Lowry, G. (2008). Oil and Sugar: Contemporary Art and Islamic Culture. In Eva Holtby lecture on contemporary culture, (3), 8-26.
19. Mikdadi, S. (1994). Forces of Change: Artists in th Arab World. Washigton DC: National Museum of Women in the Arts.
20. Monem, N. & othrs. (2009). Contemporary Art in the Middle East. London: Black Dog Publishing.
21. Naef, S. (2003a). Between the Search for "Authenticity" and the Temptation of Neo- Orientalism: Arabs Painting (1950-1990). Asiatische Studien, 57, 351-365.
22. Naef, S. (2003b). Reexploring Islamic Art: Modern and Contemporary Creation in the Arab World and Its Relation to the Artistic Past. Anthropology and Aesthetics, 43, 164-174. [DOI:10.1086/RESv43n1ms20167596]
23. Naef, S. (2016). Visual Modernity in the Arab World, Turkey and Iran: Reintroducing the "Missing Modern". Asiatische Studien, 70 (4), 1005-1018. [DOI:10.1515/asia-2016-0043]
24. Porter, V. (2006). Word Into Art: Artists of the Modern Middle East. London: British Musum.
25. Shabout, N. (2007). Modern Arab Art: Formation of Arab Aesthetics. Gainesville: Univercity press of Florida.
26. Slater, D. (1998). Post-Colonial Questions for Global Times. Review of International Political Economy, 5 (4), 647-678. [DOI:10.1080/096922998347417]
27. Smith, T. (2011). Contemporary Art: World Currents. London, U.K.: Laurence King Publishing Ltd.
28. URL 1: https://nationalgallery.org/artist/jamil-hammoudi (access date: 2022/06/11).
29. URL 2: https://quizlet.com (access date: 2022/06/11).
30. URL 3: https://www.christies.com (access date: 2022/07/03).
31. URL 4: https://www.moma.org/collection/works/36253 (access date: 2023/01/19).
32. URL 5: https://www.Abdulnassergharem.com (access date: 2022/06/11).
33. URL 6: https://darz.art/en/artists/farhad-moshiri (access date: 2023/0/19).
34. URL 7: https://www.sothebys.com/sararahbar (access date: 2022/06/11).
35. URL 8: https://www.khtt.net (access date:2022/07/03).
36. URL 9: http://islamicartsmagazine.com (access date:2022/07/01). [DOI:10.56804/Avishkara.2022.1203]
37. URL 10: https://artchart.net (access date:2022/07/01). [DOI:10.56804/Avishkara.2022.1203]
38. URL 11: https://www.metmuseum.org (access date:2022/06/11).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb