دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   دوره 11 شماره 22 صفحات 80-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi G, Taheri M. (2022). A comparative study of the content of Black Hand and Banksy's artworks in street art examples (graffiti). mth. 11(22), 65-80. doi:10.61186/mth.11.22.65
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1839-fa.html
احمدی گیتا، طاهری محبوبه. تحلیل نقد اجتماعی در آثار دو هنرمند خیابانی: بلک‌هند و بنکسی مطالعه تطبیقی محتوایی آثار بلک‌‌هند و بنکسی در نمونه‌های هنر خیابانی (گرافیتی) نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1400; 11 (22) :80-65 10.61186/mth.11.22.65

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1839-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران.
2- پژوهشگر پسادکتری، بنیاد ملی علم ایران، تهران، ایران. ، taheri1365ma@yahoo.com
چکیده:   (2762 مشاهده)
هنر خیابانی، از جمله آثار هنری است که در مکان‌های عمومی در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. برخی از هنرمندان از این شیوه به‌سان ابزاری جهت اعتراض بهره می‌برند، در حالی که سایر هنرمندان از فضای شهری به عنوان فرصتی برای نمایش آثار شخصی با مخاطبان گسترده‌ استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر گونه‌های جدیدی از هنر خیابانی در ایران پدیدار شده که همسو با جنبش‎های هنر خیابانی در جهان هستند و مطالعه و تحلیل این آثار را به‎عنوان بخشی از هنر معاصر ایران ضروری می‌سازند. شناخت جایگاه و روند هنر خیابانی ایران و میزان تأثیرپذیری آن از غرب، نیازمند بررسی تطبیقی بین هنرمندان بومی با هنرمندان پیشروی جهانی است. از این‌رو، مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به شناسایی و مطابقت شباهت‌های محتوایی بین آثار یکی از پیشگامان هنر خیابانی ایران با نام مستعار "بلک‌هند" و هنرمند خیابانی پرآوازه انگلیسی "بنکسی" می‌پردازد. این پژوهش با هدف تبیین تأثیرپذیری هنرمند ایرانی از همتای انگلیسی خود، سعی در پاسخ‌گویی به این پرسش‌ دارد که چه اشتراکات معناداری، محتوای آثار اعتراضی این دو هنرمند را به هم نزدیک می‌کنند؟ یافته‌ها حاکی از آن است که هر دو هنرمند در آثار خود در پی نقد اجتماعی و به چالش کشیدن گفتمان‌های مسلط جامعه هستند؛ اگرچه بلک‌هند در این رسالت مشترک، از مضامینی مشابه با آثار بنکسی بهره گرفته است، در نهایت خلاقانه از این درون‌مایه‌ها الهام می‌گیرد و عناصر و ایده‌های مربوط به ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به محتوای آثار خود اضافه می‌کند تا به یک گفت‌وگوی جدید و بومی‎شده دست یابد. از این‌رو، آثار بلک‌هند در پیوند با آثار بنکسی، صاحب هویت جدیدی می‌شوند.
متن کامل [PDF 1866 kb]   (1062 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

فهرست منابع
1. اسلام دوست، مریم؛ بیرانوند، موحد و حسن‎‌ زاده، آیدا (1398). بررسی مضامین گرافیتی‎‌ های شهرک اکباتان تهران. پیکره، 8 (15)، 61-42.
2. الگر، دیتمار (1390). گرایش ‎های ضد هنری: دادائیسم. ترجمه فاطمه عبادی، چاپ اول، تهران: آبان.
3. بزرگ زاده شهدادی، نفیسه و فرهادی آردکپان، امرالله (1358). دیوارنوشته‌های انقلاب. نامه نور، 5 (6)، 33-14.
4. پارمزانی، لوردانا (1390). شورشیان هنر قرن بیستم. ترجمه مریم چهرگان و سمانه میرعابدی، چاپ دوم، تهران: نظر.
5. ربیعی پورسلیمی، محمدرضا و افشار مهاجر، کامران (1398). تحلیل گفتمان نقاشی دفاع مقدس در دوران جنگ (در مقایسه با نقاشی جنگ در شوروی). باغ نظر، 16 (73)، 16-5.
6. رشاد، کارن (1397). گرافـیتـی چیست؟ نگارشی در باب شیوه‌های نگرش به هنر خیابانی. چاپ اول، آلمان: کلاه استودیو.
7. زارع هرفته، مرجان؛ شیخ‌مهدی، علی و افهمی، رضا (1390). گرافیتی، رسانه‌ای غیررسمی. نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 4 (7)، 84-67.
8. شفیقی، ندا (1399). مطالعه گونه‌های بیش‌متنی در آثار گرافیتی ایران. نگره، 15 (56)، 153-139.
9. طاهری‎کیا، حامد و رضایی، محمد (1392). گرافیتی ایرانی: مقاومت و خود بیانگری از طریق دیوارهای شهری. جامعه‌شناسی ایران، 14 (1)، 127-98.
10. کشمیرشکن، حمید (1398). درآمدی بر نظریه و اندیشه‌ انتقادی در تاریخ هنر. چاپ دوم، تهران: چشمه.
11. کلاینر، فرد اس. (1394). هنر در گذر زمان هلن گاردنر: تاریخ فشرده هنر جهان. ترجمه مصطفی اسلامیه و همکاران، چاپ اول، تهران: آگه.
12. کوثری، مسعود (1389). گرافیتی به‎ منزله هنر اعتراض. جامعه‌شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 2 (3)، 102-65.
13. کوثری، مسعود (1390). گرافیتی: رویکردی انتقادی. چاپ اول، تهران: دریچه نو.
14. محسنیان‎راد، مهدی (1369). جامعه ‎شناسی: بررسی دیوارنوشته‌های دوران انقلاب. رسانه، 1 (4)، 43-24.
15. مطلبی، شیوا و احمدی، بهرام (1398). دغدغه‌های زیست‌محیطی در قالب هنر محیطی و شهری. فرهنگ یزد، 1 (3)، 68-48.
16. ممیز، مرتضی (1361). تصاویر دیوارنوشته‌های انقلاب. چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی.
17. نامور مطلق، بهمن (1394). درآمدی بر بینامتنیت: نظریه‎ ها و کاربردها. چاپ اول، تهران: سخن.
18. Bassnett, S. (2007). Influence and intertextuality: A reappraisal. In: Forum for Modern Language Studies. Oxford University Press, 43 (2), 134-146.‏ [DOI:10.1093/fmls/cqm004]
19. Blanche, U. (2016). Banksy: Urban art in a material world. Marburg: Tectum Verlag.
20. Catz, J. (2014). Talk about street art. Paris: Flammarion.‏
21. Francis, B. (2020). The Street Art Manual. London: Laurence King Publishing.
22. Ganz, N. (2004). Graffiti world. London: Thames & Hudson.
23. Hofman, F. & Frock, Ch. L. (2015). Unexpected art: Serendipitous installations, site-specific works, and surprising interventions. San Francisco: Chronicle Books.‏
24. ‏Hrubes, M. (2008). Postmodernist Intertextuality in David Mitchell's Cloud Atlas. München: GRIN Verlag.
25. McAuliffe, C. (2012). Graffiti or street art? Negotiating the moral geographies of the creative city. Journal of urban affairs, 34 (2), 189-206.‏ [DOI:10.1111/j.1467-9906.2012.00610.x]
26. Roose, H.; Roose, W. & Daenekindt, S. (2018). Trends in contemporary art discourse: Using topic models to analyze 25 years of professional art criticism. Cultural Sociology, 12 (3), 1-22.‏ [DOI:10.1177/1749975518764861]
27. Ross, J.I. et al. (2016). Routledge handbook of graffiti and street art. London: Routledge. [DOI:10.4324/9781315761664]
28. Song, Y.E. (2015). Compare and Contrast between Banksy and Monet. Aust. J. Basic & Appl. Sci., 9 (32), 202-208.
29. ‏Stapleton, R.F. & Viselli, A. (2019). Iconoclasm: The Breaking and Making of Images. Montreal: McGill-Queen's Press-MQUP.‏ [DOI:10.2307/j.ctvnb7s6p]
30. Tichy, A. (2020). Banksy: Artist, Prankster, or Both? NYLS Law Review, 65 (1), 81-103.
31. URL 1: https://www.dictionary.com/e/street-art-vs-graffiti/ (access date: 2022/02/14).
32. URL 2: https://robbreport.com/shelter/art-collectibles/banksy-love-is-in-the-bin-25-4-million-auction-record-1234642015/ (access date: 2022/03/11).
33. URL 3: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-58908768 (access date: 2022/04/06).
34. URL 4: https://www.theguardian.com/world/iran-blog/2014/aug/06/iran-banksy-street-graffiti-tehran-black-hand-interview (access date: 2021/12/25).
35. URL 5: https://www.facebook.com/black.hand.graffiti (access date: 2022/04/14).
36. URL 6: https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2019/banksy-online/banksy-morons (access date: 2022/04/14).
37. URL 7: https://www.banksy.co.uk/in.html (access date: 2022/03/07).
38. URL 8: https://express.adobe.com/page/L9cVXZzH2ikXK/ (access date: 2022/10/12).
39. URL 9: https://file-magazine.com/blog/banksy-i-dont-believe-in-global-warming (access date: 2022/04/24).
40. URL 10: https://publicdelivery.org/banksy-flower-thrower/ (access date: 2022/02/21).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb