Dadvar A, Bahmani S, Samanian S. (2014). Human and Animal Symbols on the Discovered Potteries in Three Regions of Fars’ Tal Bakun, Kashan’s Sialk Hills and Nahavand’s Gian Hills Abolghasem Dadvar.
mth.
4(8), : 1
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1821-fa.html
دادور ابوالقاسم، بهمنی ساره، سامانیان ساسان. نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپه سیلک کاشان و تپه گیان نهاوند نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1393; 4 (8) :14-1
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1821-fa.html
1- دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س) ، تهران.
2- کارشناسیارشد هنر اسلامی، دانشگاه کاشان. ، bahmani_s7@yahoo.com
3- مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز.
چکیده: (1245 مشاهده)
با توجه به خلل نسبی علمی- تحقیقاتی در زمینۀ شناخت و بررسی نمادهای به کار رفته روی سفالینههای مناطق باستانی و تاریخی تمدن ایران و برای یافتن پاسخ این سؤال که نمادهای به کار رفته در سفالینههای مناطق مختلف در دورهای تاریخی از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیری آنها روی ظروف دارای چه وجوه مشترکی هستند، این پژوهش انجام گرفته است. آنچه به عنوان هدف در این مقاله دنبال میشود، بررسی تصویری و مفهومی نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپهسیلک کاشان و تپه گیان نهاوند با رویکردی تطبیقی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی است. اطلاعات آن نیز با انجام تحقیقات میدانی و مطالعات کتابخانهای جمعآوری شده است. حاصل این پژوهش بازنمایی تحلیلی وجوه اشتراک و افتراق نمادهای مشترک در این سه منطقه است که نشان میدهد از نظر ترسیمی نمادهای موجود در سفالینههای تل باکون بسیار پیچیده، متنوع و ماهرانه و نمادهای موجود بر سفالینههای تپه سیلک مسبّک و نزدیک به طبیعت ترسیم شده است. همچنین نمادهای سفالینههای تپه گیان حدفاصل نمادهای سیلک و باکون است و از نظر مفهوم بکارگیری، بیشتر نمادها ریشه در فرهنگ و تمدن مردمان این مرز و بوم داشته است. بطور کلی نمادهای به کار رفته در سفالینههای تل باکون فارس و تپههای سیلک کاشان و گیان نهاوند با وجود فواصل جغرافیایی این سه منطقه، از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیریشان روی ظروف دارای اشتراکات فراوانی هستند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای کاربردی