XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنراصفهان.
2- دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنراصفهان. ، a.nazeri@aui.ac.ir
چکیده:   (131 مشاهده)
کاربرد اصطلاح و استعاره روایت در ادبیات موزه‌شناسی بسیار توسعه یافته، اما کمتر از چیستی و چگونگی روایت در آن سخن به میان آمده است و رویکردهای موجود که به‌ویژه در مطالعات فرهنگی در این حوزه مطرح هستند، بیشتر جنبه‌های انتقادی را پوشش داده‌اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب "نظریه روایت"‌‌‌، و بر مبنای آرای ژرار ژنت، در پی این پرسش است که در موزه‌های هنر‌، زنجیره‌ای از واحدها یا رویدادهای روایی چگونه و با چه فنونی به‌ وسیله شکل‌گیری گفتمان روایی از نعمت داستان برخوردار می‌شوند؟ و در این راستا، چگونه با تحلیل یکی از مقولات اصلی روایت‌شناسی ادبی یعنی زمان روایت و خصوصاً با بررسی تطبیقی مقوله "ترتیب" یا "زمان‌پریشی" برای نمایشگاه موزه، نحوه‌ای از تحلیل روایت موزه و چیدمان آن بر مبنای نظریه روایت حاصل می‌شود؟
با بررسی رویکردهای پیشین تجربه‌شده در چیدمان گالری ملی لندن به‌عنوان مورد مطالعاتی و تحلیل بخش ساینزبری، این نتیجه حاصل شد که ملاحظات زیباشناختی و کاربردی در معماری و پایبندی به اصول ترکیب‌بندی و جنبه‌های بصری در چیدمان، ایجادکننده همان زمان‌پریشی‌های روایی هستند که به مثابه ابزار و آرایه‌های ادبی در روایت می‌شناسیم. رابرت وِنتوری در طراحی معماری این بخش از گالری ملی با دیدگاهی کارکردگرا در جهت ارائه فضایی برای تجربه واقعی دیدن نقاشی‌ها که فراتر از بازدید صرفاً موزه‌ای باشد، توانسته در عین حال روایت گاهنگارانه موزه را نیز لحاظ کرده و با ایجاد گشایش‌ها و تعلیق‌های متعدد از طریق ارتباطات فضایی و از طریق آنچه که در این پژوهش از منظر روایت‌شناسی به‌عنوان انواع پیشوازها و بازگشت‌های زمانی بیرونی شناسایی شد، در این موزه به روایتگری دست یابد. بنابراین اگرچه ژنت روایت را بیشتر محدود به ادبیات می‌دید، این پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌های اصلی تحلیل گفتمان روایی همچون زمان و مقوله ترتیب در آرای وی را می‌توان برای روایت نمایشگاهی تطبیق داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb