دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   دوره 11 شماره 22 صفحات 48-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Mahvar M, Nazeri A. A Comparative Analysis of Anachrony in the Narrative Discourse of the Sainsbury Wing at the National Gallery in London based on Gerard Genette's Theory. mth 2022; 11 (22) :33-48
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1814-fa.html
رضایی مهوار میثم، ناظری افسانه. تحلیل تطبیقی مقوله زمان پریشی(آناکرونی) در گفتمان روایی بخش ساینزبری گالری ملی لندن برمبنای نظریه ژرار ژنت. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1400; 11 (22) :33-48

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1814-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنراصفهان.
2- دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنراصفهان. ، a.nazeri@aui.ac.ir
چکیده:   (1690 مشاهده)
کاربرد اصطلاح و استعاره روایت در ادبیات موزه‌شناسی بسیار توسعه یافته، اما کمتر از چیستی و چگونگی روایت در آن سخن به میان آمده است و رویکردهای موجود که به‌ویژه در مطالعات فرهنگی در این حوزه مطرح هستند، بیشتر جنبه‌های انتقادی را پوشش داده‌اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب "نظریه روایت"‌‌‌، و بر مبنای آرای ژرار ژنت، در پی این پرسش است که در موزه‌های هنر‌، زنجیره‌ای از واحدها یا رویدادهای روایی چگونه و با چه فنونی به‌ وسیله شکل‌گیری گفتمان روایی از نعمت داستان برخوردار می‌شوند؟ و در این راستا، چگونه با تحلیل یکی از مقولات اصلی روایت‌شناسی ادبی یعنی زمان روایت و خصوصاً با بررسی تطبیقی مقوله "ترتیب" یا "زمان‌پریشی" برای نمایشگاه موزه، نحوه‌ای از تحلیل روایت موزه و چیدمان آن بر مبنای نظریه روایت حاصل می‌شود؟
با بررسی رویکردهای پیشین تجربه‌شده در چیدمان گالری ملی لندن به‌عنوان مورد مطالعاتی و تحلیل بخش ساینزبری، این نتیجه حاصل شد که ملاحظات زیباشناختی و کاربردی در معماری و پایبندی به اصول ترکیب‌بندی و جنبه‌های بصری در چیدمان، ایجادکننده همان زمان‌پریشی‌های روایی هستند که به مثابه ابزار و آرایه‌های ادبی در روایت می‌شناسیم. رابرت وِنتوری در طراحی معماری این بخش از گالری ملی با دیدگاهی کارکردگرا در جهت ارائه فضایی برای تجربه واقعی دیدن نقاشی‌ها که فراتر از بازدید صرفاً موزه‌ای باشد، توانسته در عین حال روایت گاهنگارانه موزه را نیز لحاظ کرده و با ایجاد گشایش‌ها و تعلیق‌های متعدد از طریق ارتباطات فضایی و از طریق آنچه که در این پژوهش از منظر روایت‌شناسی به‌عنوان انواع پیشوازها و بازگشت‌های زمانی بیرونی شناسایی شد، در این موزه به روایتگری دست یابد. بنابراین اگرچه ژنت روایت را بیشتر محدود به ادبیات می‌دید، این پژوهش نشان می‌دهد که مؤلفه‌های اصلی تحلیل گفتمان روایی همچون زمان و مقوله ترتیب در آرای وی را می‌توان برای روایت نمایشگاهی تطبیق داد.
متن کامل [PDF 1360 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. ابوت، اچ. پورتر. (1398). سواد روایت. ترجمه رویا پورآذر و نیما م. اشرفی، چاپ پنجم، تهران: اطراف.
2. بال، میکه (1396). روایت‌مندی بصری. ترجمه فائزه نوری‌زاد و امیرحسین هاشمی. دانشنامه روایت‌شناسی. ویراستاری و گردآوری محمد‌ راغب. تهران: نیلوفر. 97-83.
3. فوکو، میشل (1378). مراقبت و تنبیه، تولد زندان. ترجمه افشین جهان‌دیده و نیکو سرخوش، چاپ اول، تهران: نی.
4. فوکو، میشل (1389). نظم اشیا: دیرینه‌شناسی علوم انسانی. ترجمه یحیی امامی، چاپ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
5. گیدئون، زیگفرید (1388). فضا، زمان و معماری. ترجمه منوچهر مزینی، چاپ دوازدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
6. لیوتار، ژان فرانسوا (1380). وضعیت پست‌مدرن. ترجمه حسینعلی نوذری، چاپ اول، تهران: گام نو.
7. Bal, M. (1996). Double exposures: the subject of cultural analysis. New York: Routledge.
8. Bal, M. (2002). Travelling concepts in the humanities: A rough guide. Toronto: University of Toronto Press.
9. Bal, M. (2008). Exhibition as film. (Re)visualizing national history: museums and national identities in Europe in the new millennium. Ostow, R. (Ed.). Toronto: University of Toronto Press. 15-43. [DOI:10.3138/9781442687257-003]
10. Bal, M. (2017). Narratology: Introduction to the theory of narrative (4E). Toronto, Ontario: University of Toronto Press.
11. Barthes, R. (1975). An Introduction to the Structural Analysis of Narrative. Translated by Lionel Duisit. New Literary History, 6 (2), 237-272. [DOI:10.2307/468419]
12. Bedford, L. (2001). Storytelling: The Real Work of Museums. Curator: The Museum Journal, 44, 27-34. [DOI:10.1111/j.2151-6952.2001.tb00027.x]
13. Bennett, T. (1988). The exhibitionary complex. New Formations, 4, 73-120.
14. Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London: Routledge.
15. Burcaw, G.E. (1997). Introduction to museum work. Walnut Creek, Calif: Altamira Press.
16. Clifford, T. (1982). The historical approach to the display of paintings. Museum Management and Curatorship, 1 (2), 93-106. [DOI:10.1016/0260-4779(86)90053-1]
17. Cohn, D. (1999). The Distinction of Fiction. Baltimore: John Hopkins University. [DOI:10.56021/9780801859427]
18. Conlin, J. (2006). The Nation's Mantelpiece: A History of the National Gallery. Norway: Pallas Athene.
19. Coxall, H. (1996). Resistant readings: it is what you say and the way you say it. Journal of the Social History Curators' Group, 22, 5-9.
20. Dean, D. (1996). Museum Exhibition: Theory and Practice. Kiribati: Routledge.
21. Duncan, C. (1995). Civilizing rituals: Inside public art museums. London: Routledge
22. Genette, G. (1980)[1972]. Narrative Discourse. Oxford: Blackwell.
23. Graham-Dixon, A. (1990). Hanging in the balance. https://www.andrewgrahamdixon.com/archive/hanging-in-the-balance.html (Retrieved 28 October 2022).
24. Hillier, B. & Hanson, J. (1984). The Social Logic of Space. Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511597237]
25. Hillier, B. & Tzortzi, K. (2006). Space syntax: the language of museum space. A Companion to Museum Studies. Macdonald, S. (Ed.). Blackwell: Oxford. 282-301. [DOI:10.1002/9780470996836.ch17]
26. Hoad, T.F. (2002). The concise Oxford dictionary of English etymology. Oxford: Oxford University Press.
27. Hooper-Greenhill, E. (1992). Museums and the shaping of knowledge. New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203415825]
28. Hooper-Greenhill, E. (2000). Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning. International Journal of Heritage Studies, 6 (1), 9-31. [DOI:10.1080/135272500363715]
29. Jencks, C. (1991). Post-modern Triumphs in London. United Kingdom: Academy Editions.
30. Lewis, G.D. (2021). Museum. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/museum-cultural-institution (Retrieved 28 October 2022).
31. Pearce, S. (1995). Collecting as medium and message. Museum, Media, Message. Hooper-Greenhill, E. (Ed.). New York: Routledge. 14-22.
32. Phelan, J. & Rabinowitz, P. (2008). A companion to narrative theory. Oxford: Blackwell.
33. Psarra, S. (2009). Architecture and Narrative: The Formation of Space and Cultural Meaning. New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203639672]
34. Psarra, S. & Grajewski, T. (2000). Architecture, narrative and promenade in Benson Forsyth's Museum of Scotland. Architectural Research Quarterly, 4 (2), 123-136. [DOI:10.1017/S1359135500002578]
35. Shank, G.D. & Pekarik, A.J. (2005). Is there a narrative morphology of museum learning? https://www.academia.edu/9627441/is_there_a_narrative_morphology_of_museum_learning. (Retrieved 28 October 2022).
36. Smith, C.S. (2007). Narratives of Display at the National Gallery, London. Art History, 30, 611-627. [DOI:10.1111/j.1467-8365.2007.00566.x]
37. Van Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. London and New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203647028]
38. URL 1: https://www.nationalgallery.org.uk/visiting/virtual-tours/sainsbury-wing-vr-tour (access date: 2021/12/20).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb