دوره 5، شماره 9 - ( 1-1394 )                   دوره 5 شماره 9 صفحات 120-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanpour A, Anzabi N. A Comparative Study of Glass-Working Motifs of Seljuks in Iran and Fatimids in Egypt during 12th-13th Centuries (A.D). mth 2015; 5 (9) : 9
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-178-fa.html
خانپور آرزو، انزابی نعیمه. مطالعه تطبیقی نقوش آبگینه دوران سلجوقی ایران با فاطمیان مصر در سده‌های 5 و 6 هجری قمری. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1394; 5 (9) :105-120

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-178-fa.html


1- مربی، دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
2- مربی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ، n.anzabi@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (1002 مشاهده)
آبگینه‌سازی ازجمله هنرهای مهم و روبه‌رشد در دوران اسلامی بوده ‌است. این هنر در دوران سلجوقیان ایران و هم‌زمان با آن در دوران فاطمیان مصر، تجلی‌گاه چنان ابتکارات بی‌بدیلی است که عصر شکوهمند تاریخ شیشه‌گری اسلامی در هر دو سرزمین محسوب می‌گردد. علاوه‌بر هم‌زمانی این دو دوران، وجود روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو ملت فرض وجود تأثیر و تأثرات را در هنر آبگینه‌سازی هرچه بیشتر به ذهن متبادر می‌کند. ازاین‌رو چنین سؤالی مطرح می‌‌گردد که به چه میزان تشابهات میان آثار شیشه‌ای این دو سرزمین وجود دارد و کدامین مؤلفه‌ها می‌توانند راه‌گشای تفکیک و شناسایی آثار این دو سرزمین باشند. آیا نقوش روی آبگینه‌ها می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌‌ها موردِتوجه و استناد باشد و وجوه تفاوت و شباهت‌ در نقوش آثار آبگینه فاطمیان و سلجوقیان کدام است. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی وجوه اشتراک و افتراق نقوش آثار شیشه‌ای در دوران سلجوقیان و فاطمیان به‌منظور دستیابی به مؤلفه‌هایی در شناخت و تفکیک آبگینه ایران و مصر است. به‌همین منظور، نمونه‌‌هایی از آثار شیشه‌ای متعلق به این دو سرزمین در زمان حکم‌رانی سلجوقیان و فاطمیان طی سده‌های 5 و6 هجری ‌قمری، انتخاب و بررسی شد. این تحقیق، به‌روش تطبیقی- تاریخی با استناد به منابع کتابخانه‌ای همراه با رویکردی تحلیلی- توصیفی انجام شده است.
درنهایت، نتیجه بررسی‌های انجام‌شده نشان داد که تا قبل از این دوران، کمتر از نقوش روی آثار شیشه‌ای استفاده می‌شد. وجه مشترک حضور روح اسلامی بر هنر این سرزمین‌ها سبب پیدایی نقوشی نوشتاری چون دعا برای صاحب­ظرف، نام هنرمند و سفارش‌دهنده روی آثار شیشه‌ای گردیده ‌است. همچنین، تشابهات فرم و نقش‌مایه‌های تزئینات نمایانگر تأثیرات متقابل بین صنعت شیشه در دو سرزمین است. باوجود همه وجوه اشتراک، در مواردی تمایزات محسوسی وجود دارد که درنتیجه ویژگی‌های متفاوت سرزمین‌ها به‌وجود آمده است.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 1040 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb