با گسترش ارتباطات الکترونیکی و اینترنتی، نیاز به طراحی وبسایت برای دانشگاهها بیشتر شده و جذب کاربران به این وبسایتها و اطلاعرسانی از این طریق، از اهداف اولیه این مراکز گردیده است. در این راستا، طراحیِ بصریِ این وبسایتها حائز اهمیت است و شناسایی معیارهای طراحی، به بهبود آنها کمک شایانی میکند.
بررسی اشکالات بصریِ وبسایتهای دانشگاههای ایران در مقایسه با ویژگیهای بصریِ مشترک میان وبسایتهای موفقِ دانشگاههای جهان و یافتن شباهتها و تفاوتهای میان عناصر بصری این دو گروه، پرسشها و اهداف اصلی این پژوهش هستند. برای تحقق این اهداف، با روش تحقیق تطبیقی-توصیفی و استفاده از روشهای کیفی و کمّی شبهآماری در تولید و تحلیل دادهها، از دو جامعه وبسایتهای دانشگاههای جهان و ایران، نمونههایی براساس رتبه علمی دانشگاه و رتبه وبسایت آنها انتخاب شد. در هر جامعه، 53 وبسایت از دانشگاههای مختلف از نظر گروه آموزشی و محل دانشگاه، درنظر گرفته شد و ویژگیهای عناصر بصری آنها مانند نوشتهها، رنگها، عکسها، تصاویرِ متحرک و ... بهوسیله یک چکلیست محققساخته با گزینههای ازپیش تعیینشده، بهطور جداگانه موردآزمون قرار گرفت. سپس به کمک آزمون آماری کایدو مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
براساس نتایج این بررسی، وبسایتهای دانشگاههای ایران و جهان، در ویژگیهایی مانند انتخاب رنگ، عدم استفاده از بافت در زمینه، روش متمایزکردن لینکها، تعداد و تنوع اندازه عکسها و تقسیمبندی سه یا چهارستونی صفحه اصلی بهصورتی همسان عمل میکنند. تفاوت عملکرد وبسایتهای دانشگاههای جهان و ایران بیشتر در موارد مربوط به تایپ و نوشتهها مانند استفاده از خط دور برای تیترها، تنوع زیاد نوع تایپفیسها، تنوع کم در اندازه نوشتهها، فاصله کم بین خطوط متن در وبسایتهای ایرانی است. همچنین وبسایتهای ایرانی، علاوهبر نمایش اسلاید، از تصاویر متحرک هم استفاده میکنند و معمولاً سایر صفحات وبسایتهای آنها از نظر رنگ و ترکیببندی با صفحه اصلی همآهنگی ندارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |