Foroughinia M, Sohrabi Nasirabadi M, Mohammadi M. (2019). A Comparative Study of Iranian and Turkish Formal Education System of Handicraft: With the approach of.
mth.
9(17), 29-42.
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-fa.html
فروغی نیا مریم، سهرابی نصیرآبادی مهین، محمدی مهدی. مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق" نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1398; 9 (17) :42-29
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-fa.html
1- مربی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر شیراز.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ، m_sohrabi_n@yahoo.com
3- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
چکیده: (4559 مشاهده)
صنایع دستی بهدلیل قابلیتهای فرهنگی و اقتصادی، در یک دهه اخیر بهعنوان یکی از زیرشاخههای صنایع فرهنگی خلاق مطرح است و کشورهایی از قبیل چین، کره جنوبی و انگلیس در این زمینه، برنامهریزیهای دقیقی انجام دادهاند. کشور ترکیه که از دیرباز در زمینه صنایع دستی، اشتراکات و تبادلاتی با ایران داشته، از کشورهای پیشروی منطقه در حوزه صنایع فرهنگی خلاق است و مطالعه تحولات نظام آموزش رسمی صنایع دستی آن میتواند در ارتقای آموزش صنایع دستی ایران مورد توجه قرار گیرد؛ لذا این پرسش مطرح است که ویژگیهای فعلی ساختار نظام آموزش رسمی صنایع دستی ترکیه و ایران در انطباق با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، چگونه هستند؟ هدف از این مطالعه، دستیابی به راهکارهایی نوین در ارتقای نظام آموزش صنایع دستی ایران است. این پژوهش، از نوع کیفی است و با روش تطبیقی مبتنی بر اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی، اهداف، روشها و برنامههای این دو نظام آموزشی، مورد مطالعه قرار میگیرد. نتایج، بیانگر آن بوده که اهداف و برنامهریزیهای آموزش صنایع دستی ترکیه در مقایسه با ایران، از قابلیتهای بیشتری در تناسب با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، بهویژه از دیدگاه صاحبنظرانی چون "سوزان لاکمن"، برخوردار هستند. توجه به اهداف اقتصادی بهموازات اهداف فرهنگی، امکان تحصیل گرایشی، ارائه دروس متناسب در مقاطع مختلف تحصیلی و فراهم نمودن رابطه دانشگاه و نهادهای مرتبط، از جمله تمهیداتی بوده که در نظام آموزش صنایع دستی ترکیه مورد توجه قرار گرفتهاند. این تحولات از لحاظ محتوا، تا حدودی در آخرین برنامهریزیهای آموزش متوسطه و بهمیزان کمتری، در آخرین برنامه کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی ایران نیز لحاظ شده و ضروری است که در نگرشی جامع در کل نظام آموزش صنایع دستی ایران، مورد توجه قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای کاربردی