دوره 9، شماره 17 - ( 6-1398 )                   دوره 9 شماره 17 صفحات 42-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughinia M, Sohrabi Nasirabadi M, Mohammadi M. (2019). A Comparative Study of Iranian and Turkish Formal Education System of Handicraft: With the approach of. mth. 9(17), 29-42.
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-fa.html
فروغی نیا مریم، سهرابی نصیرآبادی مهین، محمدی مهدی. مطالعه تطبیقی نظام آموزش رسمی صنایع دستی ایران و ترکیه با رویکرد "صنایع فرهنگی خلاق" نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1398; 9 (17) :42-29

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1181-fa.html


1- مربی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر شیراز.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ، m_sohrabi_n@yahoo.com
3- دانشیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
چکیده:   (4559 مشاهده)
صنایع دستی به‌دلیل قابلیت­های فرهنگی و اقتصادی، در یک دهه اخیر به‌عنوان یکی از زیرشاخه­های صنایع فرهنگی خلاق مطرح است و کشورهایی از قبیل چین، کره جنوبی و انگلیس در این زمینه، برنامه­ریزی­های دقیقی انجام داده­اند. کشور ترکیه که از دیرباز در زمینه صنایع دستی، اشتراکات و تبادلاتی با ایران داشته، از کشورهای پیشروی منطقه در حوزه صنایع فرهنگی خلاق است و مطالعه تحولات نظام آموزش رسمی صنایع دستی آن می­تواند در ارتقای آموزش صنایع دستی ایران مورد توجه قرار گیرد؛ لذا این پرسش مطرح است که ویژگی­های فعلی ساختار نظام آموزش رسمی صنایع دستی ترکیه و ایران در انطباق با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، چگونه هستند؟ هدف از این مطالعه، دست‌یابی به راهکارهایی نوین در ارتقای نظام آموزش صنایع دستی ایران است. این پژوهش، از نوع کیفی است و  با روش تطبیقی مبتنی بر اطلاعات کتابخانه­ای، اسنادی و  میدانی، اهداف، روش­ها و برنامه­های این دو نظام آموزشی، مورد مطالعه قرار می­گیرد. نتایج، بیانگر آن بوده که اهداف و برنامه­ریزی­های آموزش صنایع دستی ترکیه در مقایسه با ایران، از قابلیت­های بیشتری در تناسب با رویکردهای صنایع فرهنگی خلاق، به­ویژه از دیدگاه صاحب‌نظرانی چون "سوزان لاکمن"، برخوردار هستند. توجه به اهداف اقتصادی به‌موازات اهداف فرهنگی، امکان تحصیل گرایشی، ارائه دروس متناسب در مقاطع مختلف تحصیلی و فراهم نمودن رابطه دانشگاه و نهادهای مرتبط، از جمله تمهیداتی بوده که در نظام آموزش صنایع دستی ترکیه مورد توجه قرار گرفته‌اند. این تحولات از لحاظ محتوا، تا حدودی در آخرین برنامه­ریزی­های آموزش متوسطه و به‌میزان کمتری، در آخرین برنامه کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی ایران نیز لحاظ شده و ضروری است که در نگرشی جامع در کل نظام آموزش صنایع دستی ایران، مورد توجه قرار گیرند.
متن کامل [PDF 619 kb]   (1477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb