Ghafel Mobarakeh P, Nazeri A, Shafiee M. (2019). Using the Kansei Engineering Technique in the Comparative Study of the Emotional Influences of Designs of the Superior Gold and Jewelry Brands on Iranian Female Students; (Case study: 2017 Designs of Tiffany & Co and Cartier Brands and Cartier Brands).
mth.
8(16), 67-80.
URL:
http://mth.aui.ac.ir/article-1-1072-fa.html
غافل مبارکه پگاه، ناظری افسانه، شفیعی مهرنوش. استفاده از تکنیک مهندسی کانسی در مطالعه تطبیقی تأثیرات احساسی طراحیهای برندهای برتر طلا و جواهر بر دانشجویان دختر ایرانی؛ (مطالعه موردی: طراحیهای سال 2017 برندهای تیفانیاندکو و کارتیه) نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1397; 8 (16) :80-67
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1072-fa.html
1- دانشجوی دکترا، دانشکده پژوهشهای عالی و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
2- استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان ، a.nazeri@aui.ac.ir
3- استادیار، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده: (4869 مشاهده)
امروزه طراحی، یکی از مهمترین علل موفقیت و تمایز یک برند طلا و جواهر است. هر برند با توجه به شخصیت تعریفشده خود بین مشتریان، به طراحی محصولات هدفمند و منحصر بهفرد پرداخته و با تکیه بر عوامل مؤثر و کلیدی؛ از جمله انگیزش احساسات، موفق به جذب و تثبیت مخاطب شده است. با در نظر گرفتن اهمیت طراحی و نیز بهرهگیری از تجارب برندهای برتر در این حوزه مشخص، طراحیهای سال 2017 دو برند تیفانیاندکو و کارتیه با ویژگیهای در خور توجه و در عین حال متمایز از یکدیگر، جهت مطالعه انتخاب شدند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تطبیقی تأثیرات احساسی طراحیهای این دو برند بر دانشجویان دختر ایرانی بوده؛ بهشکلی که علاوه بر مطالعه ویژگیهای بصری و مفاهیم کیفی طرحها، شخصیت طراحی برندهای فوق، تبیین و تحلیل شده و اثربخشی این دو مجموعه بر احساسات مخاطب مورد نظر، مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤالات است که طراحیهای دو برند تیفانیاندکو و کارتیه در سال 2017، در چه مواردی با یکدیگر اختلاف معنایی داشته و چه ادراک و احساساتی را در دانشجویان دختر ایرانی برانگیخته و چگونه چنین تأثیرات احساسی را از طریق طراحی، به مخاطب منتقل نمودهاند؟ در این راستا، با استفاده از روش مهندسی کانسی و انتخاب 24 زوج سنجه که بیانکننده احساسات و ویژگیهای مختلف در ارتباط با طراحی طلا و جواهر هستند، ساختار و محتوای پرسشنامه بهشیوه افتراق معنایی شکل گرفت و بین 100 نفر از دختران دانشجوی هنر، با میانگین سنی 18 تا 30 سال، توزیع شد. یافتههای حاصل نشان دادند که شخصیت طراحیهای برند تیفانیاندکو در سال2017 از دید مخاطب مورد آزمون، جوانپسند، بهروز، پیشرو و در عین حال غیرقابلاعتماد بوده و در تضاد با آن، طراحیهای برند کارتیه، شخصیتی کلاسیک، گذشتهگرا، بهنوعی سنتی و در عین حال اصیل و قابلاعتماد دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای کاربردی