دوره 8، شماره 15 - ( 6-1397 )                   دوره 8 شماره 15 صفحات 70-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Garakani P, Marasy M. (2018). A Comparative Study of the Illumination of Armenian Religious Texts of Isfahan with Illumination of Isfahan's Quran in the Safavid era. mth. 8(15), 55-70.
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1058-fa.html
ابراهیمی گرکانی پونه، مراثی محسن. مطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیب‌های قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1397; 8 (15) :70-55

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1058-fa.html


1- کارشناس ارشد هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران.
2- استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران. ، marasy@shahed.ac.ir
چکیده:   (5300 مشاهده)
ایرانیان و ارمنیان از گذشته تا امروز در کنار هم زیسته‌اند و بر زبان، فرهنگ و سنت‌های هم تأثیر گذاشته‌اند. در پی مهاجرت گروهی از ارامنه به اصفهان در دورۀ شاه‌ عباس قرن 11 ه.ق. / 17 م. و تأسیس کلیساها در جلفای اصفهان، نسخه‌هایی از متون مذهبی ارامنه شامل کتاب مقدس ارامنه، اناجیل و کتب دعا در اصفهان نگاشته شد. هم‌زمانی این جریان با سنت تزیینات قرآن در دوره صفویه در اصفهان و وجود برخی شباهت‌ها، موضوع این پژوهش را شکل داد.  سؤالات پژوهش عبارتند از این‌که؛ وجوه تشابه و تفاوت تذهیب‌های مکتب اصفهان و ارامنه اصفهان در دوره صفوی کدامند؟ تأثیرات متقابل بین هنر تذهیب ارمنی و تذهیب مکتب اصفهان چگونه بوده است؟ با توجه به ماهیت توصیفی_تحلیلی این پژوهش، به‌جمع‌آوری اطلاعات و بررسی آنها از طریق منابع مکتوب و مشاهده آثار پرداخته ‌شده است. در این تحقیق، پس از بررسی نقوش تزیینی نسخ خطی ارمنیان و الگوهای ترکیب‌بندی آنان، به‌بررسی اجمالی تذهیب دورۀ صفویه مکتب اصفهان پرداخته ‌شده و با مقایسۀ آثار ارمنیان پیش از مهاجرت به جلفا و پس ‌از آن، تأثیرات متقابل آنها موردتحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اگر چه تذهیب ارامنۀ جلفا نسبت به تذهیب نسخ ارامنه پیش از مهاجرت، ظرافت بیشتری دارند، ولی نقش‌مایه‌های آنها بیشتر ریشه در تذهیب ارامنه و دین مسیحیت دارد تا نقوش اسلامی. به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت که نقوش تزیینی اناجیل ارامنه در صورت و جزئیات تصویر، تا حدی از تذهیب مکتب اصفهان متأثر بوده‌اند، ولی در محتوا و کلیت نقش‌مایه‌ها، دنباله‌روی مکاتب گذشته­ هنر تذهیب ارمنی می­باشند. هم‌چنین با توجه به خصوصیات شاخص تذهیب‌های دورۀ صفویه در اصفهان، تأثیرپذیری تذهیب‌های قرآن‌ها از ارامنه در این دوره بعید به‌نظر می‏رسد.
متن کامل [PDF 2838 kb]   (1778 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb