دوره 10، شماره 19 - ( 7-1399 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 107-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MohammadZadeh M, Babaei P, Zadamiri S. Studying Mandarin Square Badge Designs in Ilkhanid and Timurid Garments and Matching them with Yuan and Ming Chinese Garments. mth 2020; 10 (19) :87-107
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1418-fa.html
محمدزاده مهدی، بابایی پروین، زادامیری سمیه. مطالعه نقوش نشان مربع ماندارین در پوشاک ایلخانی و تیموری و تطبیق آنها با البسه یوان و مینگ چین. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (19) :87-107

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1418-fa.html


1- استاد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ، m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
2- دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
3- کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
چکیده:   (3646 مشاهده)

با تصرف چین و ایران توسط مغولها، تأثیر سبکها و شیوههای چینی در تمامی هنرهای تجسمی از جمله نقوش پارچهها ظهور کرد. این نقوش بر روی لباس صاحبان قدرت نیز بهکار گرفته شده که در ادوار مختلف اهمیت خاصی داشته و نشان سلطنتی به شمار میرفتند. مربع ماندارین، یکی از نشانهای سلطنتی است. این نشان سلطنتی چینی، در پوشاک دربار دوره ایلخانان و تیموریان نیز مورد استفاده قرار گرفت. اما این نشان با اصل و منشأ آن از نظر عناصر تصویری، اندک تفاوتهایی داشت. مقاله حاضر، این نشان را از نظر بصری، نمادین و مفهومی مورد بررسی قرار میدهد تا مشخص شود نحوه تأثیرپذیری نقوش بهکاررفته روی مربع ماندارین دربار ایران از چین چگونه بوده است؟ و استفاده از این نقوش، در دربار دوره ایلخانی و تیموری، از طبقه و رده خاص حکایت دارند؟ این تحقیق، به روش توصیفی، تطبیقی و تحلیلی بوده و هدف آن، مطالعه تحول نشانه سلطنتی مربع ماندارین از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر است و میتوان دید که این نشانهها در فرهنگ ایرانی تغییر کردند. اطلاعات و نمونههای مطالعاتی این پژوهش، به شیوه کتابخانهای و اینترنتی گردآوری شدهاند. به نظر میرسد این نشان سلطنتی، منبع الهام هنرمندان ایرانی قرار گرفته که از نظر عناصر تصویری و کارکرد با هم تفاوت دارند. در چین (سلسلههای یوآن و مینگ)، رنگ و طرح روی لباس اهمیت ویژهای داشت؛ بهطوری که نقوش بهکاررفته روی مربع ماندارین در چین، نقش حیوانات، نقشمایههای نمادین و عناصر طبیعی بوده که دارای خصوصیت سمبلیک و گویای رده طبقاتی و موقعیت فرد در دربار بودند، در حالی که در دربار ایران در دوران ایلخانان و تیموریان، رنگ و طرح لباسها نشان از رده افراد نبود. نقوش بهکاررفته روی مربع پیشسینه لباس آنان، اغلب نقش حیوانات و گاهی نیز نقش گیاهان بودند که پسزمینه آن با نقوش گیاهی تزئین میشد. به تبعیت از چین، طرحهایی با شیوه طبیعتگرایی چینی مورد استفاده قرار گرفتند و نقش حیوانات بهصورت جفت مقابل هم یا بهصورت تک، دوختهدوزی میشد.

متن کامل [PDF 2171 kb]   (1425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb