دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadzadeh M, babaei P, zadamiri S. Comparative Study in Mandarin Square badge designs between Ilkhanid and Timurid garments with Yuan and Ming Chinese garments. مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 10 (19)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1418-fa.html
محمدزاده مهدی، بابایی پروین، زادامیری سمیه. مطالعه نقوش نشان مربع ماندارین در پوشاک ایلخانی و تیموری و تطبیق آنها با البسه یوان و مینگ چین. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (19)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1418-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (209 مشاهده)

با تصرف چین و ایران توسط مغول ها، تاثیر سبک ها و شیوه های چینی در تمامی هنرهای تجسمی از جمله نقوش پارچه ها ظهورکرد. این نقوش بر روی لباس صاحبان قدرت نیز به کار گرفته شد که در ادوار مختلف اهمیت خاصی داشت و نشان سلطنتی بشمار می¬رفت. مربع ماندارین یکی از نشان های سلطنتی است. این نشان‌ سلطنتی چینی در پوشاک دربار دوره ایلخانان و تیموریان نیز مورد استفاده قرار گرفت. اما این نشان‌ با اصل و منشأ آن از نظر عناصر تصویری اندک تفاوت هایی داشت. مقاله حاضر، این نشان را از نظر بصری، نمادین و مفهومی مورد بررسی قرار می دهد تا مشخص گردد نحوه تأثیرپذیری نقوش به کاررفته روی مربع ماندارین دربار ایران از چین چگونه بوده است؟ استفاده از این نقوش، در دربار دوره ایلخانی و تیموری، از طبقه و رده خاص حکایت دارند؟ این تحقیق به روش توصیفی، تطبیقی و تحلیلی و با هدف مطالعه تحول نشانه سلطنتی مربع ماندارین از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر است و می توان دید که این نشانه ها در فرهنگ ایرانی تغییرکردند. اطلاعات و نمونه های مطالعاتی این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری شده است. به نظر می رسد این نشان سلطنتی منبع الهام هنرمندان ایرانی قرارگرفته که از نظر عناصر تصویری و کارکرد باهم تفاوت دارند. درچین (سلسله های یوآن و مینگ)، رنگ و طرح روی لباس اهمیت ویژه ای داشت. به طوری که نقوش به کارفته روی مربع ماندارین در چین، نقش حیوانات، نقشمایه های نمادین و عناصر طبیعی بودند که دارای خصوصیت سمبولیک وگویای رده طبقاتی و موقعیت فرد در دربار بود. درحالی که در دربار ایران در دوران ایلخانان و تیموریان، رنگ و طرح لباس ها نشان از رده افراد نبود. نقوش به کارفته روی مربع پیش سینه لباس آنان اغلب نقش حیوانات و گاهی نیز نقش گیاهان بود که پس زمینه آن با نقوش گیاهی تزیین می شد. به تبعیت از چین، طرح¬هایی با شیوه طبیعت گرایی چینی مورد استفاده قرارگرفت و نقش حیوانات به صورت جفت مقابل هم یا به صورت تک دوخته دوزی می شد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb