دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 121-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroghini M, Dadvar A. A Comparative Study of Visual Features Interaction in Safavid and Mughal Acension Paintings. مطالعات تطبيقي هنر. 2018; 7 (14) :121-135
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-840-fa.html
فروغی نیا مریم، دادور ابوالقاسم. مطالعه تطبیقی تأثیر و تأثر در ویژگی‌های تصویری معراج‌نگاره‌های صفوی و گورکانی. نشريه علمي- پژوهشي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (14) :121-135

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-840-fa.html


1- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه هنر شیراز ، m.foroughinia@gmail.com
2- استاد، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
چکیده:   (166 مشاهده)
معراج پیامبر اسلام (ص) از مهم‌ترین موضوعات دینی است که بازنمایی آن در نسخ خطی ممالک اسلامی به‌ویژه در ایران، از اوایل دوره اسلامی حائز اهمیت بوده است. در دوره های تیموری و صفوی، نگارگران بسیاری هنر خود را در این حیطه آزمودند و افراد صاحب‌نامی همچون کمال‌الدین بهزاد و سلطان محمد، آثاری فاخر در این زمینه خلق نمودند. در دوره صفوی، به‌واسطه روابط فرهنگی دربار صفوی و گورکانی، این هنرنمایی به کشور هند انتقال یافته و از آن دوره معراج‌نگاری در این کشور رواج یافت
هدف از این پژوهش، مطالعه سیر تحول بازنمایی نگاره‌های معراج ایرانی، بعد از ورود به کشور هند از طریق مطالعه عناصر تصویری معراج‌نگاره‌های شاخص دو کشور است. پرسش اصلی این مقاله عبارت است از: عناصر تصویری معراج‌نگاره‌های گورکانی، چه تأثراتی از معراج‌نگاره‌های صفوی پذیرفته و چه تأثیراتی بر معراج‌نگاری‌های ایران داشته است؟ این مطالعه از نوع تطبیقی عرضی با برش تاریخی و مبتنی بر رویکرد تأثیر و تأثر است که به شیوه توصیفی - تحلیلی و به استناد منابع کتابخانه‌ای انجام یافته است. یافته‌ها بیان‌گر آن است که عناصر تصویری معراج‌نگاری‌های اوایل دوره گورکانی به دلیل نسخه‌برداری مستقیم از کتب خطی ایران، بسیار متأثر از معراج‌نگاره‌های دوره صفوی است و سبک معراج‌نگاری‌های سلطان محمد و کمال‌الدین بهزاد در این آثار مشهود است؛ ولی به‌تدریج با استقلال نگارگران هند از تعلیمات هنرمندان ایرانی، این عناصر، تحت تأثیر فرهنگ بومی هند، متحول شده‌اند و در اواخر دوره گورکانی، عناصر تحول‌یافته معراج‌نگاره‌های گورکانی، در برخی معراج‌نگاره‌های دیگر کشورهای اسلامی ازجمله ایران نیز ظهور می‌یابند.
متن کامل [PDF 3527 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی_پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb