دوره 7، شماره 13 - ( 6-1396 )                   دوره 7 شماره 13 صفحات 62-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini H. Introduction to recognition of Iran’s zoomorphic ceramic statues during 6th to 8th centuries after Hijrah. mth 2017; 7 (13) :47-62
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-780-fa.html
حسینی هاشم. درآمدی بر شناخت مجسمه‌های سفالی جانورسان ایران در سده‌های 6 تا 8 هجری. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1396; 7 (13) :47-62

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-780-fa.html


دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان. ، h.hoseini@aui.ac.ir
چکیده:   (5476 مشاهده)
موضوع تحقیق حاضر، معرفی و بررسی تعدادی از مجسمه‌های سفالی جانورسان ایران در سده‌های 6 تا 8 هجری مصادف با ادوار سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی است. هدف اصلی تحقیق، شناخت مهم‌ترین ویژگی‌های فرمی و تزیینی مجسمه‌های سفالی جانورسان ایران طی این قرون است. بدیهی است بررسی ابعاد مختلف مذکور به علاوه دلایل رونق ساخت این مجسمه‌ها طی قرونی خاص، می‌تواند شناخت کمّی و کیفی ما را از این آثار در بستر هنر اسلامی افزایش بخشد. در همین راستا، تعداد بیست‌وچهار نمونه شاخص از این مجسمه‌ها از موزه‌ها یا مجموعه‌های مختلف خارجی و داخلی انتخاب و با معیارهای فوق موردبررسی و تحقیق قرارگرفته‌اند. مهم‌ترین پرسش‌های تحقیق عبارت‌اند از:
  1. زمینه‌ها و دلایل پیدایش چنین فرم‌هایی در قرون میانی اسلامی ایران چه بوده است؟
  2. مهم‌ترین کاربردها و شیوه‌های ساخت و تزیین مجسمه‌های سفالین حیوانات در قرون میانی اسلامی ایران کدام‌اند؟
  3. تفاوت‌ها و شباهت‌های مجسمه‌های مزبور با نمونه‌های موجود متعلق به ادوار پیش از ورود اسلام به ایران چیست؟
    شیوه تحقیق، توصیفی- تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه​ای بوده است. بنا بر یافته‌های تحقیق؛ مجسمه‌های سفالی جانورسان این دوره در دو دسته کاربردی مستقل یا انضمامی و دسته فاقد کاربرد معین یا صرفاً تزیینی، قرار می‌گیرند و رایج‌ترین شیوه‌های تزیین آن ها نیز زرین‌فام، مینایی و لعاب‌دار تک رنگ است. همچنین علیرغم الگوبرداری گسترده از فرم مجسمه‌های سفالین ادوار پیش از اسلام، درزمینه تزیینات و به خصوص نقوش و مضامین، تفاوت‌های عمده‌ای با آن ها دارند؛ به صورتی که اغلب نقوش در قالب اسلیمی، هندسی، حیوانی، انسانی و در موارد نادری به صورت شبه کتیبه‌ای است. البته در مواردی نیز نقوش مزبور به صورت ترکیبی و در کنار هم مورداستفاده قرارگرفته‌اند. فرم اغلب مجسمه‌ها هم علاوه بر الگوبرداری از نمونه‌های پیش از اسلام، احتمالاً متأثر از زمینه‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی جدید این دوران ازجمله شیوه زندگی اقوام کوچ رو تازه‌وارد به ایران یا نام بعضی از سلاطین سلجوقی چون طغرل (در مجسمه‌های شاهین) و آلپ ارسلان (در مجسمه‌های شیر) و یا مفاهیم نجومی بوده‌است. 
متن کامل [PDF 1656 kb]   (2092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb