دوره 8، شماره 15 - ( 6-1397 )                   دوره 8 شماره 15 صفحات 38-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bastani E, Toosi M. (2018). A Comparative Study of Sashiko Needlework in Japanese Kimono and Dervish Embroidery in Iranian Sufi Clothing. mth. 8(15), 25-38.
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-746-fa.html
باستانی انسیه، طوسی معصومه. بررسی تطبیقی سوزن‌دوزیِ ساشیکو در لباس سنتی ژاپن (کیمونو) و درویش‌دوزی در لباس اهل تصوف (خرقه) در ایران نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر 1397; 8 (15) :38-25

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-746-fa.html


1- کارشناس طراحی و چاپ پارچه، دانشگاه سمنان
2- مربی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان. ، samira.toosi@semnan.ac.ir
چکیده:   (5520 مشاهده)

تفکرات و اعتقادات دینی و مذهبی با جلوه­های زیبای هنری، تأثیراتی عمیق بر انسان‌ها داشته و دارد. از آنجا که معمولاً هنر­های سنتی برای بیان مفاهیم دینی و اعتقادی صورت می­پذیرفته است، تفکرات و اعتقادت از یک تمدن به تمدن دیگر نفوذ می‌کرده و در نهایت هنرمندان، آن مفاهیم هنری را در ­قالب تمدن خویش ریخته و به‌بیان اعتقادی خود می­پرداخته­اند. هدف از این پژوهش، شناخت شباهت‌ها، ویژگی‌ها و مسائل فکری_اعتقادی در دو نوع هنر سنتی سوزن‌دوزی (درویش­دوزی و ساشیکو) می‌باشد. سؤالات پژوهش عبارتند از: درویش‌دوزی بر روی لباس دراویش و سوزن‌دوزی ساشیکو بر روی کیمونو بر چه اساس بوده است؟ بین فرهنگ ژاپن و ایران چه تبادلات فرهنگی خاصی صورت گرفته است؟ نتایج، نمایانگر این می­باشد که در هر دو سوزن‌دوزی­، اساس و ریشۀ دوخت، اشکالی هندسی با ریتم و نظم یکسان است که بر پایه شمارشِ اعداد و رنگ می‌باشند و بیانگر مفاهیم عمیق آیینی هستند. درویش­دوزی بر اساس تفکرات صوفیه در ایران (که بدون شک اساس تفکرات صوفیه بر پایه اسلام و قرآن می‌باشد) بر مبنای اعداد، رنگ‌ها، اذکار و به‌خصوص اشکال هندسی که همگی در بر دارنده اسرار و رموز نهفته در آنان است، صورت گرفته و طبق نظریه حرکت موجی (انتقال فرهنگ ایرانی به‌سوی شرق) و اسناد تاریخی شرق دور، فرهنگ ژاپن تأثیرات برگرفته از فرهنگ ایرانی را در خود حل کرده و از نقوش ایرانی در هنر خود بهره گرفته است. سوزن‌دوزی ساشیکو در ژاپن بر اساس تفکرات آیینی که حلول خداوند در طبیعت و احترام به طبیعت و عناصر موجود در آن می‌باشد، تفسیر گردیده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی_تطبیقی می‌باشد و بدین منظور جهت شناسایی نقوش و رنگ‌ها در دو نوع سوزن‌دوزیِ مذکور، به‌بررسی لباس‌ها و طرح آنها نیز پرداخته شده است.

متن کامل [PDF 893 kb]   (2692 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb