دوره 6، شماره 11 - ( 6-1395 )                   دوره 6 شماره 11 صفحات 98-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moghbeli A, shiraliyan F. Motifs Used in the Art of Sistan and Baluchestan (Case Study: Ceramics, Hand-woven, Roudouzi and Jewelry). mth 2016; 6 (11) :85-98
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-497-fa.html
مقبلی آناهیتا، شیرعلی یان فاطمه. نقش‌مایه‌های به‌کاررفته در هنر سیستان و بلوچستان . نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1395; 6 (11) :85-98

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-497-fa.html


1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، تهران ، A-moghbeli@pun.ac.ir
2- پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده:   (6894 مشاهده)

سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و متشکل از دو منطقه: سیستان و بلوچستان است. تزئینات در این دو منطقه، شکل‌های بسیار متنوعی دارد. بارزترین آنها را می‌توان در سفال‌های مکشوفه از تپه‌های باستانی، فرش، سوزن‌دوزی و زیورآلات مشاهده کرد. عوامل مختلف طبیعی و فرهنگی و تاریخی باعث شکل‌گیری رنگ و فرم در تزئینات این دو منطقه شده است. هنرمندان این دو منطقه در تزئینات آثار خود خصوصیات و کیفیت‌های بصری را رعایت کرده‌اند. تلاش نگارندگان در این پژوهش بررسی نقش​مایه‌های تکرارشونده در چهار رشته صنایع‌دستی است. هدف این مقاله، مطالعه تحلیلی و مقایسه‌ تطبیقی برمبنای جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهده میدانی نقش‌مایه‌های تکرارشونده است. پرسش‌های قابل‌طرح: چه شباهت‌هایی میان نقوش به‌کاررفته در صنایع‌دستی از دوران باستان تا عصر حاضر در دو منطقه وجود دارد؟ چه رابطه‌ای میان نقوش و محیط طبیعی این دو منطقه وجود دارد؟ چه رابطه‌ای میان نقوش و عقاید مردمان این دو منطقه وجود دارد؟ انتخاب این چهار رشته از بین صنایع‌دستی قرابت نقش‌مایه‌های تکرارشونده است. سعی برآن بوده که نقش‌مایه‌هایی را انتخاب کنیم که هم​ریشه در فرهنگ و باور مردمان این دو منطقه و هم بیشترین کاربرد را برای تزئین داشته باشند. در این تحقیق، نقش‌مایه‌های تکرارشونده براساس متغیرهای مناسب به چهار گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه نقش‌مایه‌های متعدد براساس ساختار و شباهت ظاهری‌ در بین نقوش هندسی، حیوانی، گیاهی، مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. نقش‌مایه‌های مورد بحث عبارت‌اند از: مثلث، لوزی، مار، ماهی، درخت زندگی. درنهایت روشن می‌شود که بعضی از نقش‌مایه‌ها از دوران باستان تا عصر حاضر سیر تکاملی را پیموده است. نیز با‌توجه‌ به نحوه اجرا در هریک از چهار رشته صنایع‌دستی می‌توان قصد و منظور هنرمند را دریافت و نشان داد.

متن کامل [PDF 758 kb]   (2712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb