دوره 12، شماره 23 - ( 6-1401 )                   دوره 12 شماره 23 صفحات 57-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiani Ejgerdi N, Saber Z, Baghban Maher S. Defining the relationship between the evolutions of the museum institution and the nationalism discourse in the modern and postmodern era. mth 2022; 12 (23) :43-57
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1897-fa.html
کیانی اجگردی ندا، صابر زینب، باغبان ماهر سجاد. تبیین ارتباط میان تحولات نهاد موزه با گفتمان ملی‌گرایی در دوران مدرن و پسا‌مدرن. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1401; 12 (23) :43-57

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1897-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشیار، دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان. ، z.saber@aui.ac.ir
3- استادیار، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (2199 مشاهده)
موزه به‌مثابه‌ی نهادی فرهنگی-اجتماعی متأثر از ارزش‌های جامعه و ایدئولوژی مسلط بر آن است. ازجمله این ایدئولوژی‌ها، ملی‌گرایی است که اهمیت خاصی در شکل‌گیری و تحولات موزه‌ها در جهان داشته است. در واقع می‌توان دگرگونی موزه‌ها از بدو تأسیس این نهاد در اروپا را مرتبط با ایدۀ ملی‌گرایی دانست که در چارچوب دو پارادایم اصلیِ ملی‌گرایی مدرن و پسامدرن قابل بررسی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط موزه‌ها و ملی‌گرایی، در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه ملی‌گرایی در شکل‌گیری «مفهوم»، «جایگاه» و «کارکرد» موزه‌ها نقش داشته است و چگونه تغییر پارادایم ملی‌گرایی موجب دگرگونیِ معناداری در نهاد موزه شده است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بوده و در این راستا نظریات مربوط به ملی‌گرایی در میان نحله‌های فکری مدرن و پسامدرن موردِ توجه قرار گرفته است. داده‌ها نیز به‌صورت کتابخانه‌ای جمع‌آوری ‌شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد ظهور ایدۀ ملی‌گرایی در پارادایم مدرن با بازگشایی موزه برای بازدید همگانی، تأسیس موزه‌های ملی و گسترش موزه‌ها در اروپا و آمریکا همراه بوده است. می‌توان گفت این رخدادها ارتباط مستقیم و گسست ناپذیری با جریان‌های استعماری داشته است. همچنین پس از مسلط شدن گفتمان پسااستعماری و تحول در مفهوم ملی‌گرایی در پیوند با گفتمان جدید، موج دیگری از موزه‌ها به‌مثابه ابزار استقلال و عامل هویت‌بخش ظهور یافته است. از سوی دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که شکل‌گیری جریان سوم در موزه‌ها، پیوند آشکاری با تثبیتِ گفتمان ملی‌گراییِ پسامدرن دارد که امکان مواجهۀ موزه‌ها با خرده‌فرهنگ‌ها را به یک ضرورت تبدیل نموده است.
متن کامل [PDF 530 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. اوزکریملی، اوموت. (1383). نظریه‌های ناسیونالیسم. ترجمه محمدعلی قاسمی، تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
2. اسمیت، آنتونی. دی. (1383). ناسیونالیسم: نظریه، ایدئولوژی، تاریخ. ترجمه منصور انصاری، تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
3. اسمیت، آنتونی. دی. (1395). ناسیونالیسم و مدرنیسم: بررسی انتقادی نظریه‌های متأخر ملت و ملی‌گرایی. ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: نشر ثالث.
4. ایکوم، شورای بین‌المللی موزه‌ها. (1381). سیر تحول تعریف موزه در اساسنامه‌های ایکوم، ترجمه: رضا مصطفی زادگان، موزه‌ها، شماره 30، 5-4.
5. بیگدلو، رضا. (1398). کارکرد نهاد موزه ایران باستان در اندیشه دولت ملت دوره پهلوی. پژوهش‌های تاریخی، شماره 2، ص 117-99.
6. برتنز، یوهانس ویلم. (1396). نظریه ادبی. ترجمه فرزان سجودی، تهران: نشر علم.
7. دبیری نژاد، رضا. (1383). موزه: دیروز، امروز، فردا. تهران: نشر ساحت.
8. زاهدی، محمد؛ حاجیها، بهاره و خیامباشی، مریم. (1391). موزه، موزه‌داری و موزه‌ها. اصفهان: نشر چهارباغ.
9. ساماران، شارل. (1375). روشهای پژوهش در تاریخ. گروه مترجمان، جلد 3، نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
10. سعید، ادوارد. (1398). شرق‌شناسی. ترجمه لطفعلی خنجی، تهران: نشر امیرکبیر.
11. صادق پور فیروزآباد، ابوالفضل؛ میر عزیزی، سیدمحمود و خلیل‌زاده‌مقدم، مریم. (1393). مطالعات موزه (اصول و مبانی). تهران: نشر سمیرا.
12. عسگرپور، وحید. (1390). استعمار، شرق‌شناسی و باستان‌شناسی (روایتی از زایش رویکردی ماده‌گرایانه به گذشته). سوره، شماره 51-50، ص 230-226.
13. گلنر، ارنست. (1388). ناسیونالیسم. ترجمه سیدمحمدعلی تقوی، تهران: نشر مرکز.
14. مظفری، علی. (1400). شکل‌دهی به هویت ملی در ایران: انگاره وطن برگرفته از تخیل مکان در اندیشه‌های اسلام و ایران باستان. ترجمه علی رفاهی، تهران: نشر شیرازه کتاب ما.
15. مهرانفر، رامین. (1388). بررسی تأثیرات اجتماعی پست‌مدرنیسم بر ماهیت موزه‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
16. محمدپور، احمد و علیزاده، مهدی. (1390). تولد غرب و برساخت شرق دیگری شده از رویکرد پسااستعماری. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 1، ص 170-141.
17. منصورزاده، یوسف و حاتمی، غلامعلی. (1396). مبانی موزه‌داری. تهران: سمت.
18. هابرماس، یورگن. (1384). جهانی‌شدن و آینده دموکراسی: منظومه پساملی. ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز.
19. Al-Mulla, M.I. (2014). The Developmet of the First Qatar National Museum. In Book: Cultural heritage in the Arabian Peninsula: Debates, discourses and practices. In Exell, K. & Rico, T. (Eds.). London: Routledge & Ashgate. 117-125. [DOI:10.4324/9781315575285-8]
20. Anderson, B. (1991). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso.
21. Bal, m. (1996). Double Exposures: The Practice of Cultural Analysis. London: ‎Routledge.
22. Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum: history, theory, politics. London: Routledge.
23. Bhabha, H. (1990). Nation and Naration. London and New York: Rotledge.
24. Bloom, J. & Powell, E.A. (1984). Museums for a new century: A report of the commission on museums for a new century. Washington, D.C.: American Association of Museums.
25. Bourdieu, P. & Darbel, A. (1997). The Love of Art: European Art Museums and Their Public. London: Polity Press.
26. Crooke, E. (2007). Museums and Community: Ideas, Issues and Challenges. London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203371015]
27. Dickens, P. (2011). Global Shift. London: Sage.
28. Duncan, C. (1995). Civilizing Rituals: Inside Public Art Museums. London and New York: Routledge.
29. Enloe, C. (1989). Bananas, Beaches & Bases: Making Feminist Sense of International Politics. London: Pandora.
30. Fraser, J. (2019). A Discomforting Definition of Museum. Curator: The Museum Journal, 62 (4), 501-504. [DOI:10.1111/cura.12345]
31. Garibay, C. & Migus, H. (2014). The Inclusive Museum: A Framework for Sustainable and Authentic Institutional Change. https://higherlogicdownload.s3.amazonaws.com/ASTC/a6c0f3de-e0b1-4198-8ab7-01cee4a55b00/UploadedImages/CCLI%20Framework%20for%20Inclusion%20Paper.pdf (Retrieved 4 September 2022).
32. Gellner, E. (1983). Nation and Nationalism. BasilBlackwell: Oxford.
33. Giddens, A. (1985). The Nation-State and Violence. London: Polity Press, Cambridge.
34. Hall, S. (1992). New ethnicties. In book: Race, culture and difference. In Donald, J. & Rattansi, A. (Eds.). London: sage. 441-449.
35. Hobsbawm, E. (1990). Nations and Nationalism since 1780. Cambridge: university press.
36. Hooper-Greenhill, E. (2000a). Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning. International Journal of Heritage Studies, 6 (1), 9-31. [DOI:10.1080/135272500363715]
37. Hooper-Greenhill, E. (2000b). Museums and the Interpretation of Visual Culture. London: Routledge.
38. ICOM. (2010). key concepts of museology. Paris: Armand Colin. https://icom.museum/en/ressource/key-concepts-of-museology/ (Retrieved 30 September 2022).
39. ICOM. (2019). Museum Definition; Creating a new museum definition - the backbone of ICOM. https://icom.museum/en/activities/standardsguidelines/museum-definition/ (Retrieved 30 September 2022).
40. Kaplan, F. E. S. (1996). Museums and the Making of "ourselves": The Role of Objects in National Identity. London: Leicester University Press.
41. Kaplan, F. E. S. (2006). Making and Remaking National Identities. In Book: A Companion to Museum Studies. Macdonald, Sh. (Ed.). Malden: Blackwell. 152-169. [DOI:10.1002/9780470996836.ch10]
42. Keene, S. (2006). All that is solid? - Museums and the postmodern. Public Archaeology, 5 (3), 185-198. [DOI:10.1179/pua.2006.5.3.185]
43. Kivisto, P. & Faist, T. (2007). Citizenship: Discourse, Theory, and Transnational Prospects. Malden, Mass: Blackwell.
44. Kolarikova, V. (2019). Nationalism, modernity, museums. Inspiration by the theory of Ernst Gellner. UR JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES, 3 (12), 117-138. [DOI:10.15584/johass.2019.3.7]
45. Langham, E. & Barker, D. (2014). Spectacles and Participation: A New Heritage Model from the
46. UAE. In Book: Cultural heritage in the Arabian Peninsula: Debates, discourses and practices. In Exell, K. & Rico, T. (Eds.). London: Routledge & Ashgate. 85-98.
47. Macdonald, S. (2003). Museums, National, Postnational and Transcultural Identities. Museum and Society, 1 (1), 1-16.
48. Mason, R.; Robinson, A. & Coffield, E. (2018). Museum and Gallery Studies. London: Routledge. [DOI:10.4324/9781315148571]
49. McLean, F. (1998). Museums and the construction of national identity: A review. International Journal of Heritage Studies, 3 (4), 244-252. [DOI:10.1080/13527259808722211]
50. Mejcher-Atassi, S. & Pedro Schwartz, J. (2016). Archives, Museums and Collecting Practices in the ModernArabWorld. London: Routledge. [DOI:10.4324/9781315567839]
51. Pearce, M.S. (1996). Archaeological Curatorship. London: Leicester University Press.
52. Posocco, L. (2022). Museums and Nationalism in Croatia, Hungary, and Turkey. New York: Routledge. [DOI:10.4324/9781003053033]
53. Robertson, R. (1992). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: sage.
54. Shabout, N. (2012). Collecting Modern Iraqi Art. Archives, Museums and Collecting Practices in the Modern Arab World. In Mejcher-Atassi, S. & Pedro, S.J. (Eds.). Farnham: Ashgate Publishing Ltd. 197-210.
55. Sluga, G. (1998). Identity, Gender, and the History of European Nations and Nationalisms. Nations and Nationalisms, 4 (1), 87-111. [DOI:10.1111/j.1354-5078.1998.00087.x]
56. Willis, T.J. (2016). A Visible Silence: Africans in the History of Pearl Diving in Dubai, UAE. Museums in Arabia: Transnational Practices and Regional Processes. In Exell, K. & Wakefield, S. (Eds.). London & New York: Routledge. 34-50.
57. Zirrar, A. (2022). How Western museums distorted the Muslim image after stealing its art. https://www.trtworld.com/opinion/how-western-museums-distorted-the-muslim-image-after-stealing-its-art-58245 (Retrieved 15 December 2022).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb