دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaempanah H, mobini M. Review and comparison of the Visual Characteristics of Anubanini and Bistoon rock Reliefs. مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 10 (19)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1445-fa.html
قائم پناه هادی، مبینی مهتاب. بررسی و مقایسه ویژگی‌های بصری نقش‌برجسته‌های صخره‌ای آنوبانینی و بیستون. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1399; 10 (19)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1445-fa.html


1- دانشگاه پیام نور تهران
2- دانشگاه پیام نور تهران ، dr.m.mobini@gmail.com
چکیده:   (219 مشاهده)
در میان آثار به­جا مانده از هنر ایران­باستان، نقش­برجسته‏های صخره‏ای دارای اهمیت و جایگاه بخصوصی می‏باشند. نقش­برجستۀ آنوبانینی بعنوان قدیمی‏ترین و نقش­برجستۀ بیستون بعنوان یکی از مهمترین نمونه‏های این آثار، علاوه‏ بر داشتن موضوعی مشابه، دارای تشابهات بصری و نمادینِ دیگری هستند که موجب شده تا بسیاری از پژوهشگران نقش‏برجستۀ بیستون را تقلیدی از نقش برجستۀ آنوبانینی بدانند. علیرغم اهمیت و شباهت این آثار با یکدیگر، تا پیش از این مطالعه تطبیقیِ دقیق و ویژه‏ای در زمینۀ ویژگیهای بصری این نقوش صورت نگرفته­است. پژوهش حاضر به روش توصیفی_ تحلیلی­تطبیقی و با بهره‏گیری از منابع کتابخانه‏ای، در صدد پاسخ به این سوال بوده است که مهمترین شباهت و تفاوتِ بصری نقش­برجسته‏های آنوبانینی و بیستون کدام­است و نقش­برجستۀ بیستون تا چه میزان از نقش­برجستۀ آنوبانینی تأثیر پذیرفته­است؟ در این پژوهش به بررسی و تحلیلِ ویژگی­های بصری_ هنری و پیشینۀ تصاویر و نمادهای بکار رفته در این نقوش و مقایسه شباهتها و تفاوتهای میان آنها در جهت روشن شدن هر چه بیشتر ارتباط میان این دو اثر پرداخته شده­است. ویژگی­های بصری و نمادین یادمان آنوبانینی برگرفته از هنر بین‏النهرین قدیم (بویژه هنر اکدی) بوده که در طرحی جدید کنار­ هم قرار گرفته‏اند. ویژگی­های بصری و نمادین یادمان بیستون نیز متأثر از هنر اقوام پیشین (بویژه هنر آشوری) بوده که در قالب هنر هخامنشی ارائه گشته‏اند. نتایج به دست آمده نشانگر آن است که نقش­برجستۀ بیستون تقلیدی صرف از نقش­برجستۀ آنوبانینی نیست، بلکه بازنماییِ به­­روز شده و تغییریافته­ای است که در راستای هنر هخامنشی انجام گرفته­است. مهمترین شباهت این آثار در طرح کلی آنها (داستانِ روایت­ شده) و مهمترین تفاوت در روح بصریِ حاکم در نقش­برجستۀ بیستون است که منجر به عدم تحقیر دشمنان و اعمال خشونت بر آنها گشته­است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb