دوره 9، شماره 18 - ( 10-1398 )                   دوره 9 شماره 18 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ziaadini dashtkhaki M, Tajeddini S. Comparative study of wall paintings (hunt, banquet and polo) in Ganjalikhan Caravanserai and Pirnia House. مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 9 (18)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1325-fa.html
ضیاءالدینی دشتخاکی مهدیه، تاج الدینی سکینه. مطالعه تطبیقی دیوارنگاره های (شکار، بزم و چوگان) در کاروانسرای گنجعلیخان کرمان و خانه پیرنیا نائین. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1398; 9 (18)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1325-fa.html


1- مربی، دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، Mahdieziaadini@uk.ac.ir
2- مربی، دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان،کرمان
چکیده:   (1088 مشاهده)
شناسایی و بررسی تاریخ تحولات بناهای اسلامی، نشانگر تداوم سنت­ هاست به گونه­ ای که معماری ایرانی _اسلامی، در هر دوره از سنت­ ها و الگوهای دوره قبل، متناسب با تحولات و نیازها بهره برده و آن­ها را تکامل بخشیده­ است. این پژوهش به بررسی تزئینات سه دیوارنگاره(چوگان، شکار و بزم) در دو بنای شاخص عهد صفوی، خانه پیرنیا(کاخ نایین) و کاروانسرای گنجعلیخان می ­پردازد.
از آنجائیکه این بناها، نقوشی با مضامین مشابه دارند و در بازه زمانی نزدیک به هم ساخته شده ­اند، این سوالات مطرح می ­شوند که چه وجوه اشتراک و افتراقی در عناصر تزئینی آن­ها وجود دارند؟ و آیا می­ توان نقوش دیوارنگاره ­های این دو بنا را تحت تأثیر یک الگوی واحد دانست؟ تاکنون مطالعات اندکی در این مقوله صورت گرفته، خصوصا در مورد دیوارنگاره ­های کاروانسرای گنجعلیخان، و با توجه به اینکه این دیوارنگاره­ ها آسیب بسیار زیادی دیده ­اند و تاکنون بررسی نشده­اند، ضرورت پرداختن به معرفی و مطالعه تطبیقی گسترده در این مورد احساس می­ شود. هدف این پژوهش، بازخوانی و تحلیل نقوش مذکور براساس توصیف و تطبیق آن­هاست و علاوه بر توصیف جنبه­ های ظاهری تزئینات سعی دارد ساختار کلی، مضامین، توصیفات و جزئیات این دیوارنگاره ­ها را استخراج و در قالب جداول تحلیلی و مقایسه ای به تصویر بکشد تا وجوه مشترک و متفاوت آن­ها مشخص شده و در نتیجه با بررسی میزان اشتراکات، تاثیرپذیری از الگویی واحد را بررسی می­ کند. در پژوهش پیش رو، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی است که به منظور ارزیابی و مطالعه تطبیقی، سه مضمون از دیوارنگاره ها، انتخاب شدند و روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ­ای همراه با مستندنگاری است. یافته­ های پژوهش نشان می­دهند که دیوارنگاره­ های منتخب در هر دو بنا از ساختار و ترکیب­ بندی تقریباً همسانی برخوردارند که یادآور سنت­های نگارگری آن دوره می باشند و همچنین با توجه به رویکرد مشابه در تزئینات هر دو بنا، به نظر می­ رسد الگویی مشترک در شکل­ پذیری و طراحی نقوش این دو بنا وجود دارد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای کاربردی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb