دوره 9، شماره 18 - ( 10-1398 )                   دوره 9 شماره 18 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afarin F. Comparative Analysis of Writing in aesthetic action of Cy Tombly and Fereydon Ave according to Derridas` ideas. مطالعات تطبيقي هنر. 2020; 9 (18)
URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1319-fa.html
آفرین فریده. تحلیلِ تطبیقی جایگاه نوشتار در کنش زیباشناختی سای تومبلی و فریدون آو بر اساس آرای دریدا. نشريه علمي مطالعات تطبيقي هنر. 1398; 9 (18)

URL: http://mth.aui.ac.ir/article-1-1319-fa.html


استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان ، f.afarin@semnan.ac.ir
چکیده:   (1075 مشاهده)
این تحقیق می‌کوشد تا جایگاه زیباشناختی نوشتار را با محوریت تقابل «نوشته /تصویر» در آثار دوره‌های مختلف کاری سای تومبلی و فریدون آو روشن کند. مسئله اصلی آن چیستی جایگاه نوشتار بر اساس چگونگی رابطه تصویر و متن در کنش زیباشناختی هنرمندان انتخابی است. روش تحقیق تحلیلی-تطبیقی است. هدف تحقیق، خوانش، تطبیق و توازی سازیِ تقابل‌های دوگانه دریدایی با محوریت تقابل گفتار و نوشتار در آثار دو هنرمند است تا مبنایی برای خوانش و البته مقایسه سبک فردی هر دو فراهم شود. مفاهیم طبقه‌بندی شده‌ی به هم‌مرتبطی چون نوشتار و گفتار، حضور/غیاب : نگاه و لمس، سابژکتیل و رد ضربه قلمی از میان آرای دریدا انتخاب شده‌اند. مطالعه شباهت‌های اجرا و محصول کنش زیباشناختی‌ سای تومبلی و آو براساس آرای دریدا نشان می‌دهد هردو نوشتار را به حالت‌ خط‌خطی‌های عصبی و خطوط در هم تنیده، اثرگذاری و رد ضربه قلم، بسترسازی پشتیبان، خط‌زدن خودانگیخته‌ی نوشته‌های خودآگاه و کاربرد آن به منزله «رد» و مانعی در برابر بازنمایی به کار می‌گیرند. با وجود این، تمایزهای ظریفی در این تمایل و استفاده از مولفه‌های فرهنگی، اسطوره‌ها و آیینهای مختلف بین گرایش‌های دو هنرمند وجود دارد. نتیجه اینکه فرم و محتوای بیان آثار هر دو هنرمند با گذر از سلسله مراتب تصویر و نوشته، با ابتنا بر جنبه رد ضربه قلمیِ نوشتار آن را به منزله فرآیند دلالت‌پذیری، بازی حضور و غیاب، مرزهای تصمیم‌ناپذیر تقابل‌های نقاشی/طراحی به کار می‌گیرند. هر دو با ابتنا برکارکرد استتیکی نوشتار، با حرکات خودانگیخته‌‌ی دست و لامسه‌ای کردن شیوه خلق آثار هنری با نسبت‌های متفاوتی از هنرهای صرف بصری فاصله گرفته‌اند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی مطالعات تطبیقی هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb